Yazar: Murat ÖZDAMAR*
Yaklaşım / Kasım 2013 / Sayı: 251
I- GİRİŞ
Sigortalılar, Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK) web sitesinde bulunan http://uyg.sgk.gov.tr/AylikHesap/
adresinden veya e-Devlet şifresi ile yaşlılık aylığı miktarını
hesaplatabilmektedir(1). Yaşlılık aylığı hesabının bu denli kolay
öğrenilebilmesi nedeniyle sigortalılar, Aralık ve Ocak ayında ayrı ayrı
aylık hesabı yaptıktan sonra oluşan aylık farkına bakarak bir
değerlendirmede bulunabilmekte, bu değerlendirmenin sadece o yıla ait
bir veri olduğunu ve gerçek maaşından ancak Nisan ayında belirlendiğini
bilmediklerinden hatalı bir kanıya varabilmektedir.
Özellikle
2012 yılı verilerini dikkate alan sigortalılar, yaşlılık aylığı
müracaatının yılbaşından önce yapılmasının daha avantajlı olduğuna
ilişkin bir kanaate erişmektedir. Oysa bu hatalı bir tespittir ve
yaşlılık aylığı müracaatının hangi yılda yapılmasının avantajlı
olabileceği tamamen ekonomik göstergelere bağlıdır ve ekonomik veriler
dikkate alınarak doğru bir tespitte bulunabilmek de mümkün
görünmektedir. Böylesi bir değerlendirme yapılabilmesi için Aralık
dönemine ait yıllık TÜFE oranı ile yıllık gelişme hızının isabetli
tahmin edilmesi gereklidir. Aylık talebinde bulunulan yılın Ocak ve
Temmuz dönemine ait emekli aylığı zam oranları kümülatif toplamı, o
yılın Aralık dönemine ait TÜFE oranı toplamı ile o yılın gelişme hızının
yüzde otuzunun toplamının üzerinde ise sene başından önce aylık
talebinde bulunmanın daha avantajlı olacağı söylenebilir(2).
Değerlendirmeleri
2012 yılı verileri üzerinden yapmak, 2014 yılı aylık miktarı tahminleri
için gereklidir. 2012 yılı Ocak zammı % 6,79, 2013 yılı Temmuz Zammı %
1,95, kümülatif yıllık zam oranı toplamı % 8,87’dir. 2012 yılı Aralık
dönemine ait yıllık TÜFE değişim oranı % 6,16, 2012 yılı gelişme hızı %
2,2 oranında gerçekleştiğinden aylık hesabına esas 2012 yılına ait
güncelleme katsayısı da 1,0682 olarak belirlenmiştir. Bunun sonucu
olarak 2012 yılında yaşlılık aylığı talep edenler aynı prim ödeme gün
sayısına göre 2013 yılında yaşlılık aylığı talep edenlerden yaklaşık % 2
oranında daha yüksek aylık almaya hak kazanmıştır.
Bu
çalışmada aynı prim gün sayısı ve prim matrahı üzerinden 2013 yılı
emeklisi olmakla 2014 emeklisi olmak arasındaki maaş farkı
değerlendirilerek bunun nedenleri hakkında bilgi verilecektir.
II- YAŞLILIK AYLIĞININ HESAPLANMASI
5510
sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu(3)’nun 29.
maddesi hükümlerine göre, 1 Ekim 2008 tarihinden sonra ilk defa
sigortalı olarak çalışmaya başlayanların yaşlılık aylığı, ortalama aylık
kazanç ile aylık bağlama oranının çarpımı sonucunda bulunan tutardır.
Ortalama aylık kazanç, sigortalının her yıla ait prime esas kazancının,
ait olduğu yıldan itibaren aylık talep tarihine kadar geçen yıllar için,
her yıl gerçekleşen güncelleme katsayısı ile güncellenerek bulunan
kazançlar toplamının, itibarî hizmet süresi ile fiilî hizmet süresi
zammı hariç toplam prim ödeme gün sayısına bölünmesi suretiyle
hesaplanan ortalama günlük kazancın 30 katıdır. Aylık bağlama oranı ise
sigortalının toplam prim ödeme gün sayısının her 360 günü için % 2
olarak uygulanır.
Kanun’un
geçici 2. maddesi gereği, sigortalının bu Kanun’un yürürlüğe girdiği
tarihe kadar geçen sürelerdeki prim ödeme gün sayılarına ait aylık; bu
Kanun’un yürürlüğe girdiği tarihten önceki kanun hükümlerine göre, aylık
talep tarihindeki toplam prim ödeme gün sayısı üzerinden, bu Kanun’un
yürürlük tarihi itibarıyla hesaplanacak aylığının bu Kanun’un yürürlüğe
girdiği tarihe kadarki prim ödeme gün sayısı ile orantılı bölümü, aylık
talep tarihine kadar geçen yıllar için, her yıl gerçekleşen güncelleme
katsayısı ile çarpılarak hesaplanır.
Sigortalının
bu Kanun’un yürürlüğe girdiği tarihten sonra geçen sürelerdeki prim
ödeme gün sayılarına ait aylığı, aylık talep tarihindeki toplam prim
ödeme gün sayısı üzerinden 29. madde hükümlerine göre hesaplanacak
aylığının, bu Kanun’un yürürlük tarihinden sonraki prim ödeme gün
sayısına orantılı bölümü kadardır.
5510
sayılı Kanun gereği, bağlanan aylık, yukarıda belirtildiği biçimde
hesaplanan kısmî aylıkların toplamından oluşmakta, hesaplanan aylığın
başlangıç tarihinin yılın ilk altı aylık dönemine rastlaması halinde
Ocak ödeme dönemi için aylıklara uygulanan artış oranı kadar
artırılarak, yılın ikinci altı aylık dönemine rastlaması halinde ise
öncelikle Ocak ödeme dönemi, daha sonra Temmuz ödeme dönemi için
aylıklara uygulanan artış oranları kadar artırılarak, sigortalının aylık
başlangıç tarihindeki aylığı hesaplanmaktadır(4).
2013
yılı emeklisi olanlar, diğer bir ifade ile kamu kurumu çalışanları için
15 Aralık 2013, özel sektör çalışanları için 1 Aralık 2013 tarihi
öncesi emeklilik talebinde bulunanların güncelleme katsayısı hesabında
2012 yılına ait TÜFE oranı ile 2012 yılı gelişme hızı dikkate alınarak
aylık hesaplanmakta ve hesaplanan aylığa 2013 yılı Ocak ve Temmuz dönemi
zamları yansıtılmaktadır. 2014 yılında emekli olacaklara, başka bir
anlatımla kamu çalışanları için 14 Aralık 2013, özel sektör çalışanları
için 30 Kasım 2013 tarihi sonrası emeklilik talebinde bulunanların
güncelleme katsayısı hesabında 2013 yılına ait TÜFE oranı ile 2013 yılı
gelişme hızı dikkate alınarak aylık hesaplanmakta ve hesaplanan aylığa
2014 yılı Ocak ve Temmuz dönemi zamları yansıtılmaktadır. Bu nedenle
aynı dönemler için aynı prim gün sayısı ve aynı sigorta prim ödemesi
üzerinden 2013 yılı emeklisi olanlar ile 2014 yılı emeklisi olanların
maaşları aynı değil farklı hesaplanacaktır.
2012
yılında emekli olacak olanlar için 2012 yılı güncelleme katsayısı
1,0682’dir. 2014 yılında emekli olacaklar için güncelleme katsayısını
ekonomik tahminlere göre tespit ettikten sonra aylık hesabı yaparak bir
değerlendirmede bulunmamız isabetli olacaktır. TÜFE, 2013 yılı Eylül
ayında bir önceki aya göre % 0,77, bir önceki yılın aynı ayına göre %
7,88 ve 12 aylık ortalamalara göre %7,32 artış olarak gerçekleşti(5).
Uluslararası
Para Fonu (IMF) Dünya Ekonomik Görünüm raporunu açıklayarak Türkiye’nin
bu yılki büyüme beklentisini % 3,4’ten yüzde % 3,8’e çıkarmıştır(6). Bu
ekonomik göstergelere göre Türkiye’nin 2013 yılı enflasyon oranı diğer
bir ifade ile 2013 yılı Aralık ayının bir önceki yılın aynı ayına göre
değişim oranı yaklaşık olarak % 8,00 olacaktır. TÜFE değişim oranı olan %
8,00’ın tamamı ile büyüme hızının (tahmini % 3,8) % 30’u olan % 1,14
toplamını % 9,14 olarak belirleyeceğimize göre 2013 yılı güncelleme
katsayısı da % 9,14 olarak dikkate alınacaktır. 2013 yılı Ocak zammı %
4,14, Temmuz zammı % 4,00, kümülatif toplam ise % 8,31’dir. 2013 yılı
güncelleme katsayısı ile 2013 yılı kümülatif zam oranları arasındaki
fark % 0,83 olduğu için 2014 yılında emekli olanlar aynı şartlarla 2013
yılında emekli olanlardan % 0,8 daha fazla aylık alacaklardır(7).
Buna göre aynı gün sayısı ve aynı prim kazançları üzerinden 2013 yılı emeklisine bağlanan aylık aşağıdaki gibi olacaktır.
…/…/2013 tarihi itibariyle hesaplanan Aylık: 2.229.83
Gösterge
|
9875
|
Ortalama Yıllık Kazanç
|
43.750,80
|
Ortalama Aylık Kazanç
|
5.912,70
|
Aylık Bağlama Oranı
|
60,00 (70)
|
Aylık Bağlama Oranı 2
|
43,00
|
Aylık Bağlama Oranı 3
|
29,48
|
|
Hizmet Kütüğü
|
Diğer Günler
|
Toplam
|
2000 Öncesi
|
497
|
|
497
|
2000-2008/10 Arası
|
2915
|
|
2915
|
2008/10 Sonrası
|
1800
|
|
1800
|
Toplam
|
5212
|
|
5212
|
İlgili
sigortalının aynı gün sayısı ve kazanç üzerinden 2014 yılı emeklisi
olması halinde(8) bağlanacak aylıks aşağıdaki tablodan da görüleceği
üzere daha yüksek olacaktır.
…/…/2014 tarihi itibariyle hesaplanan Aylık: 2.335,82
Gösterge
|
9875
|
Ortalama Yıllık Kazanç
|
43.750,80
|
Ortalama Aylık Kazanç
|
6.364,50
|
Aylık Bağlama Oranı
|
60,00 (70)
|
Aylık Bağlama Oranı 2
|
43,00
|
Aylık Bağlama Oranı 3
|
29,48
|
|
Hizmet Kütüğü
|
Diğer Günler
|
Toplam
|
2000 Öncesi
|
497
|
|
497
|
2000-2008/10 Arası
|
2915
|
|
2915
|
2008/10 Sonrası
|
1800
|
|
1800
|
Toplam
|
5212
|
|
5212
|
2013
yılında 2.229,83 TL aylık bağlanan sigortalının aylığı 2004 yılı Ocak
ayında 2.319,02 TL’ye yükseltilecek oysa aynı prim gün sayısı üzerinden
2014 yılında emekli olan sigortalının yaşlılık aylığı 2.335,82 TL
olacağından 2013 yılında emekli olana göre daha yüksek aylık almaya hak
kazanmış olacaktır. 2014 yılı kıdem tazminatı tavanının da artacağı
dikkate alındığında sigortalıların 2013 yılı değil de 2014 yılı emeklisi
olması daha avantajlı bir seçenek haline gelmektedir(9).
III- SONUÇ
Yaşlılık
aylığına başvuracak olan her sigortalının beklentisi yüksek yaşlılık
aylığıdır. Yaşlılık aylığı hesabına esas temel parametreler prim ödeme
gün sayısı ile prime esas kazanç miktarı olsa da ilgili yıl içinde
gerçekleşecek olan ekonomik göstergeler de yaşlılık aylığı için
belirleyici bir unsurdur.
Yaşlılık
aylık müracaatının ilgili yılda mı yoksa bir sonraki yılda mı
yapılmasının avantajlı olabileceğine ilişkin bir değerlendirme
yapılabilmesi için Aralık dönemine ait yıllık TÜFE enflasyon oranı ile
yıllık gelişme hızının da bilinmesi gereklidir. Aylık talebinde
bulunulan yılın Ocak ve Temmuz dönemine ait emekli aylığı zam oranları
kümülatif toplamı, o yılın Aralık dönemine ait TÜFE oranı toplamı ile o
yılın gelişme hızının yüzde 30’unun toplamının altında ise gelecek yıl
içinde aylık talebinde bulunmak daha avantajlı olacaktır.
* İstanbul Sosyal Güvenlik İl Müdür Yrd., Doktora Öğrencisi
(1) Murat GÖKTAŞ – Murat ÖZDAMAR, “Yüksek Yaşlılık Aylığı İçin İdeal Başvuru Zamanı”, Yaklaşım, Sayı: 247, Temmuz 2013, s. 152-155
(2) Mustafa KURUCA, “Yaşlılık Aylığı Başvuru Zamanının Aylık Miktarına Etkisi”, Yaklaşım, Sayı: 242, Şubat 2013, s. 115-122
(3) 16.06.2006 tarih ve 26200 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
(4) Yaşlılık aylığı hesaplanmasını detaylı olarak öğrenmek için Bkz. Mustafa KURUCA - Murat ÖZDAMAR, Tüm Yönleriyle Emeklilik, Güncellenmiş 2. Baskı, Yaklaşım Yayınları, Ankara 2013.
(5) http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=13599 (09.10.2013)
(6) http://www.hurriyet.com.tr/ekonomi/24879650.asp (09.10.2013)
(7) Aylık arasındaki fark çalışılan dönemlere göre +- % 0,10 oranında değişiklik gösterebilir.
(8) 2014 yılı emekli zam oranının % 4 olacağı varsayılmıştır.
(9)
Aylıkla ilgili değerlendirmeler, ekonomik kuruluşların tahminleri
dikkate alınarak yapılmıştır. Ekonomik göstergelerde ciddi oranda bir
değişiklik aylık miktarını da etkileyebilecektir. Yaşlılık aylığı
talebinde bulunacak olanlar bu hesaplamanın bir öngörüden ibaret
olduğunu, reel aylık farkının ancak 2014/Nisan ayında açıklanacak olan
2013 yılı Gelişme Hızı oran açıklaması ile resmiyet kazanabileceğini
dikkate almalıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder