Yazar: Celal ÖZCAN*
E-Yaklaşım / Kasım 2013 / Sayı: 251
I- GİRİŞ
Sosyal
güvenlikte kayıtdışılık; çalışanların tamamen sigortasız
çalıştırılmaları veya daha düşük bir ücret seviyesinden primlerinin
ödenmesi şeklinde ortaya çıkabildiği gibi, sigortalı gösterilen kişilerin ay içindeki prim gün sayılarının 30 günden daha az (örneğin; 5-10 gün gibi) gösterilmek suretiyle daha az prim ödenmesi şeklinde de ortaya çıkabilmektedir.
Nitekim,
Sosyal Güvenlik Kurumu’nun (SGK) 2012 yılı istatistiki bilgilerinden de
anlaşılacağı üzere, asgari ücretten primi ödenen kişilerin aynı zamanda
ay içindeki prim gün sayılarının da düşük gösterildiği, ücret seviyesi
yükseldikçe ay içindeki prim gün sayısının arttığı (30 güne yaklaştığı),
SGK’ya bildirimi yapılan tüm sigortalılar üzerinden bir hesaplama
yapıldığında ise, çalışanların ortalama olarak 27 gün üzerinden (3 gün eksik olarak) primlerinin ödendiği görülmektedir.
Sigortalıların prime esas kazançları
|
Sigortalı Sayısı (SSK statüsündeki)
|
Aylık Ortalama Gün Sayısı
|
Ay İçindeki Eksik Gün Sayısı
|
Alt sınırdan (asgari ücret) primi ödenenler
|
4.972.590
|
25
|
5
|
Üst sınırdan (asgari ücretin 6,5 katı) primi ödenenler
|
335,573
|
29
|
1
|
SGK’ya alt ve üst sınır arasında primi ödenenlerin tamamı
|
11,939,620
|
27
|
3
|
Kaynak: SGK 2012 yılı İstatistik Yıllığı
Doğal
olarak, çalışanların 30 gün yerine daha az bir gün üzerinden
primlerinin ödenmesinin yukarıda belirtildiği şekilde daha az prim ödeme
amacına yönelik olabileceği gibi, hukuki anlamda haklı bir nedeni
olabilecektir.
II- EKSİK GÜN BİLDİRİMİ İLE İLGİLİ MEVZUAT DÜZENLEMELERİ
Eksik
gün bildiriminden kaynaklanan kayıtdışılığın önlenmesi amacıyla sosyal
mevzuatında ilk olarak 4447 sayılı Kanunla 1 Ocak.2000 tarihinden
geçerli olmak üzere işverenlere çalışanların ay içindeki eksik gün ve
kazanç bildirimlerinin nedenlerinin belgelendirilmesi zorunluluğu
getirilmiş ve bu husus değişen mevzuat çerçevesinde bugüne kadar
geçerliliğini ve güncelliğini korumuştur.
5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu’nun 86. maddesinde “Ay
içinde bazı işgünlerinde çalıştırılmadığı ve ücret ödenmediği beyan
edilen sigortalıların, otuz günden az çalıştıklarını ispatlayan
belgelerin işverence ilgili aya ait aylık prim ve hizmet belgesine
eklenmesi şarttır. Kurumca belirlenen işyerlerinde bu şart aranmaz.” Şeklinde düzenleme yapılmıştır
Bu
düzenlemeye istinaden, otuz günden az çalışma durumunu kanıtlayan
belgelerin neler olduğu, hangi işyerlerinin bu yükümlülükten muaf
tutulduğu ile ilgili hususlar SGK Sosyal Sigorta İşlemleri
Yönetmeliği’nin 102. maddesinde açıklanmıştır.
Çalışanların
otuz günden az bildirimleri ile ilgili hususların belgelendirilme ve
bildirimi ile ilgili yükümlülük işverenler açısından yaptırımı da olan
önemli bir yükümlülüktür.
Zira,
otuz günden az çalışma ile ilgili belgelendirme ve bildirimle ilgili
yükümlüklerin usulüne uygun olarak ve süresi içinde yapılmaması halinde,
ay içindeki otuz günden eksik olan günlerin primler SGK tarafından
re’sen tahakkuk ettirilmekte, ayrıca aylık asgari ücretin iki katını
geçmemek kaydıyla re’sen düzenlenen her bir ek prim belgesinde kayıtlı
sigortalı sayısı başına, aylık asgari ücretin yarısı tutarında idari
para cezası uygulanmaktadır.
Bunun
dışında, otuz günden az bildirimle ilgili yükümlülüklerin işverenlerce
yerine getirilip getirilmediği, eksik günlerle ilgili verilen belgelerin
geçerli olup olmadığı ile ilgili yapılan kontroller SGK Müdürlüklerine
de önemli bir iş yükü getirmektedir.
III- EKSİK GÜN BİLDİRİMİNDE YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER
SGK
hem işverenleri, hem de kendi birimlerini rahatlatmak amacıyla eksik
gün bildirimleri ile ilgili olarak 21 Ağustos 2013 tarihinde Sosyal
Sigorta İşlemleri Yönetmeliğinin 102. maddesinde üç önemli değişiklik
yapılmıştır.
A- EKSİK GÜN BİLDİRİMİ MUAFİYETİNDE YAPILAN DEĞİŞİKLİK
Yönetmelik
değişikliği öncesinde, 30 ve üzerinde sigortalı çalıştıran işyerleri,
ay içinde 30 günden az bildirimini yaptıkları sigortalılarla ilgili
olarak Eksik Gün Bildirimi Formu düzenleme ve eksik gün nedenlerini
kanıtlayıcı belgeleri (ücretsiz izin belgesi, disiplin cezası veya
tutukluluk/gözaltı haline ilişkin resmi belgeler, kısmi süreli iş
sözleşmesi, puantaj, istirahat raporu vd.) SGK’ya vermekle
yükümlülüğünden muaf tutulmuş iken, yapılan değişiklikle muafiyet
konusunda baz alınan sigortalı sayısı 30’dan 10’a düşürülmüştür.
Bu
düzenleme uyarınca, 2013/Ağustos ayı ve sonrasında çalışan sigortalı
sayısı 10 ve üzerinde olan işyerleri, ay içinde 30 günden az
çalıştırdıkları sigortalılarla ilgili olarak sadece aylık prim ve hizmet
belgelerinde eksik gün nedeni kodlamaları yeterli olup, ayrıca Eksik
Gün Bildirimi Formu ve eki kanıtlayıcı belgeleri SGK’ya vermeleri
gerekmeyecektir.
B- EKSİK GÜN NEDENİ OLARAK KABUL EDİLEN İSTİRAHAT RAPORLARI KONUSUNDA YAPILAN DEĞİŞİKLİK
Sigortalıların
ay içindeki 30 günden az çalışmalarını kanıtlayıcı belgelerden birini
de SGK tarafından yetkilendirilmiş sağlık hizmet sunucularından veya
işyeri hekimlerinden alınmış istirahat raporları oluşturmaktadır.
Ancak,
SGK’nın e-Ödenek programı kapsamında, anlaşmalı sağlık hizmet
sunucuları kağıt ortamında olduğu gibi, elektronik ortamda da istirahat
raporu düzenleyebilmektedir. Elektronik ortamda düzenlenen bu raporlar
hem SGK, hem de işyerleri tarafından görüntülenebilmektedir.
Yönetmelikte
yapılan değişik uyarınca, sigortalının ay içindeki eksik gün
bildiriminin nedeni istirahat ise ve buna ilişkin rapor da elektronik
ortamda anlaşmalı sağlık hizmet sunucuları tarafından SGK’ya gönderilmiş
ise, eksik gün bildirimi muafiyetinden yararlanmayan işyerlerinin Eksik
Gün Bildirim Formu ekinde ayrıca SGK’ya göndermelerine gerek
olmayacaktır.
C- EKSİK GÜN NEDENİ OLARAK KABUL EDİLEN PUANTAJ KAYITLARININ GEÇERLİ KONUSUNDA YAPILAN DEĞİŞİKLİK
Sigortalıların çalışmalarını gösteren “Puantaj kayıtları” ay içinde 30 günden az çalışma durumunu kanıtlayıcı belgeler arasında yer almaktadır.
Ancak, yönetmelik değişikliği öncesinde puantaj kayıtlarında işverenin ve/veya sigortalının imzasının olması yeterli sayılırken, yapılan değişiklikle, “Puantaj kayıtlarının” gerçeliliği için sigortalının imzasının bulunması şartı getirilmiştir.
Dolayısıyla,
2013/Ağustos ve sonraki aylarda eksik gün nedeni olarak belirtilen
puantaj kayıtlarında sigortalının imzası yoksa veya sadece işverenin
imzası varsa bu puantaj kayıtları geçersiz kabul edilecektir.
IV- SONUÇ
Eksik
gün bildiriminden kaynaklanan kayıtdışılığın önlenmesi amacıyla sosyal
mevzuatında 2000 yılından buyana uygulanmakta olan eksik gün bildirimi
ve eksik günlerin belgelendirilmesi konusu işverenler açısından re’sen
prim tahakkuku ve idari para cezası gibi yaptırımı da olan önemli bir
yükümlülüktür.
Bu
çerçevede, SGK’nın zaman içerisinden devreye soktuğu teknolojik
uygulamalar ve kayıtdışılık konusundaki çapraz kontrollere paralel
olarak hem işverenlerin, hem de kendi birimlerinin iş yükünü azaltacak
şekilde eksik gün bildirimi ile ilgili yaptığı son değişikliklerin
olumlu olduğu değerlendirilmektedir.
__________________________
* PwC İş ve Sosyal Güvenlik Kıdemli Danışmanı
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder