12 Ağustos 2015 Çarşamba

Fark Asgari İşçilik Miktarının Tespiti Halinde Uygulanacak İdari Para Cezası

Yazar: Serdar GÜNAY*
Yaklaşım / Kasım 2013 / Sayı: 251


I- GİRİŞ
Gerek mülga 506 ve gerekse 5510 sayılı Sosyal Sigorta Yasalarında “asgari işçilik” miktarının tespit edilmesi yetkisi ve yöntemleri düzenlenmiştir. 506 sayılı Yasa’da fark asgari işçilik miktarının tespiti halinde uygulanacak idari para cezaları ayrıca belirlenmemişken 5510 sayılı Yasa’da fark asgari işçilik miktarının tespiti halinde uygulanacak idari para cezalar ayrıca belirlenmiştir. Kurum’ca fark asgari işçilik tespiti halinde herhangi bir ayrım yapılmadan işyeri, sigortalı işe giriş bildirgesi verilmemesi, kayıt ibraz edilmemesi cezaları uygulanmakta iken Kurum uygulaması 2013 yılında değişmiştir. Değişen uygulama makalemizin konusudur.
II- YASAL DÜZENLEMELER
5510 sayılı Yasa’nın “Asgari İşçilik Uygulaması ve Uzlaşma” başlıklı 85. maddesinin 1. fıkrasında “İşverenin, işin emsaline, niteliğine, kapsam ve kapasitesine göre işin yürütümü açısından gerekli olan sigortalı sayısının, çalışma süresinin veya prime esas kazanç tutarının altında bildirimde bulunduğunun tespiti halinde, işin yürütümü açısından gerekli olan asgarî işçilik tutarı; yapılan işin niteliği, kullanılan teknoloji, işyerinin büyüklüğü, benzer işletmelerde çalıştırılan sigortalı sayısı, ilgili meslek veya kamu kuruluşlarının görüşü gibi unsurlar dikkate alınarak tespit edilir. Söz konusu tespitler, Kurumun denetim ve kontrolle görevlendirilmiş memurları tarafından yapılır.” denilerek asgari işçilik tutarının hangi hallerde tespit edileceği ve tespit yöntemleri belirlenmiştir.
Aynı maddenin 4. fıkrasında ise “Kurumun denetim ve kontrolle görevlendirilmiş memurlarınca, Kurum’a asgarî işçilik tutarının bildirilmediği tespit edilen işyerleri hakkında ayrıca 102. maddenin birinci fıkrasının (d) bendi ile (c) bendinin (4) numaralı alt bendi uyarınca idarî para cezası uygulanır.” denilerek uygulanacak idari para cezaları belirlenmiştir.
III- İDARİ DÜZENLEMELER
Asgari işçilik incelemeleri ve uygulanacak idari para cezaları ile ilgili pek çok idari düzenleme yapılmıştır. Örneğin, SGK Rehberlik ve Teftiş Başkanlığı Teftiş ve Denetim Rehberi’nde(1);
“Asgari işçilik değerlendirmesi sonucunda, işin yürütümü için gerekli olan SPEK tutarının Kurum’a noksan bildirilmesi dolayısıyla resen tahakkuk yapılan ay ve aylar, (resen tahakkuk yapılan ay ve aylarda Kurum’a SPEK bildirimi bulunulmadığı taktirde, resen tahakkuk tutarına ilişkin ücret tediye bordrosu-bordrolarının ibraz edilmemesi gerekçesiyle belgelerin kısmen ibrazı esasına göre idari para cezası uygulanmalıdır.)”
Asgari İşçilik İnceleme Rehberi’nde(2) (Toplu Yemek İmalatı İşyerleri) Rehberin V. Bölümünde 2.1., 2.2. ve 2.3. maddelerinde anlatılan yöntemlerle hesaplanan fark işçilik tutarının, dönemin brüt asgarî ücretine bölünmesi ile, işletmede kayıtdışı çalıştırılan kişi sayısına ulaşılmaktadır. Raporun yazımı aşamasında, hesaplanan fark tahakkukların kayıtdışı çalıştırılan kaç sigortalı ile ilişkilendirilmesi gerektiği, belirtilen şekilde hesaplandıktan sonra, bu sigortalılara ait sigortalı işe giriş bildirgelerinin yasal süresi içinde Kurum’a verilmemesinden kaynaklı idari para cezası önerilmelidir.”
Asgari İşçilik İnceleme Rehberi’nde(3) (Pamuklu Dokuma İmalatı İşyerleri) Rehberin V. Bölümünde anlatılan yöntemlerden, 5.2. maddesinde anlatılan yöntem hariç tamamında, hesaplanan fark gün sayısının 30’a bölünmesi ile, işletmede kayıtdışı çalıştırılan kişi sayısına ulaşılmaktadır. Rehberin V. Bölümü 5.2. maddesinde anlatılan yöntemde ise aylık fark tahakkuk tutarının o ayın prime esas alt sınır kazancına bölünmesi ile kayıtdışı çalıştırılan kişi sayısına ulaşılmaktadır. Raporun yazımı aşamasında, hesaplanan fark tahakkukların kayıtdışı çalıştırılan kaç sigortalı ile ilişkilendirilmesi gerektiği, belirtilen şekilde hesaplandıktan sonra, bu sigortalılara ait sigortalı işe giriş bildirgelerinin yasal süresi içinde Kurum’a verilmemesinden kaynaklı idari para cezası önerilmelidir.”
denilmektedir.
Görüldüğü gibi Kurum’ca fark işçilik tespit edildiğinde resen tahakkuk tutarına ilişkin ücret tediye bordrosu/bordrolarının ibraz edilmemesi gerekçesiyle belgelerin kısmen ibrazı esasına göre idari para cezası uygulanmakta, hesaplanan fark tahakkuk tutarları kayıtdışı çalıştırılan sigortalılar ile ilişkilendirilerek bildirilmemiş olan sigortalı sayısı hesaplandıktan sonra, bu sigortalılara ait sigortalı işe giriş bildirgelerinin yasal süresi içinde Kurum’a verilmemesi nedeni ile idari para cezası uygulanmaktadır.
Ancak Kurum söz konusu uygulamaları terk etmiş ve konu ile ilgili idari işleminin yapıldığı 18.07.2013 tarih ve 72044944 sayılı Yazısı’nda;
“Kurumun denetim ve kontrolle görevlendirilmiş memurlarınca, Kuruma asgari işçilik tutarının bildirilmediği tespit edilen işyerleri hakkında ayrıca 102. maddenin birinci fıkrasının (d) bendi ile (e) bendinin (4) numaralı alt bendi uyarınca idari para cezası uygulanır.”
şeklinde düzenleme yapılmıştır.
Madde metninden de anlaşılacağı üzere yapılan asgari işçilik incelemesi sonucunda işveren hakkında re’sen prim tahakkuk ettirileceği, prim tahakkukuna ilaveten işverene ayrıca 102. maddenin birinci fıkrasının (d) bendi ile (e) bendinin (4) numaralı alt bendi uyarınca idari para cezası uygulanacağı belirtilmek suretiyle kanun koyucu tarafından asgari işçilik değerlendirmelerinde eksik bildirimin tespiti halinde uygulanacak idari para cezalarının hangisinin uygulanacağı tahdidi olarak sayılmıştır. Maddedeki “ayrıca” ifade, prim tahakkuku dışında ilaveten idari para cezası uygulanacağı anlamını taşımaktadır. Söz konusu idari para cezaları ise eksik işçiliğin Kurum’a bildirilmemesi ve eksik bildirimlerin yasal deftere işlenmemesinden kaynaklanan defter geçersizliğine ilişkin para cezalarıdır. Madde metninde belirtilen bu iki ceza dışında başkaca bir cezanın uygulanması mümkün değildir.
Dolayısı ile 102. maddenin diğer fıkralarında yer alan işyeri bildirgesi, sigortalı işe giriş, sigortalı işten ayrılış bildirgelerinin verilmemesi ve ücret bordrosu geçersizliklerine ilişkin uygulanacak idari para cezaları ancak sigortalılık durumları ile ilgili olabilecek fiili tespit halinde uygulanması gereken cezalardır.
Nitekim 5510 sayılı Yasa’nın hazırlanmasında temel alınan 506 sayılı Yasa’da konu hakkındaki düzenlemelerin genel mantığı da aynı şekildedir:
506 saylı Yasa’nın 79. maddesinin on dördüncü fıkrası uyarınca; “Sigorta müfettişince Kurum’a asgari işçilik tutarı bildirilmediği tespit edilen işyerleri hakkında ayrıca bu Kanun’un 140. maddesinin birinci fıkrasının (c) ve (d) bentlerinin son fıkralarına göre işlem yapılır.” Görüleceği üzere burada da asgari işçilik tutarı bildirilmediği tespit edilen işyerleri hakkında işyeri bildirgesi, işe giriş bildirgesi, işten çıkış bildirgesi vermeme vs. durumlarından dolayı ayrıca bir idari para cezası öngörülmemiştir.
Diğer taraftan; 7237 sayı Türk Ceza Kanunu’nun “Suçta ve Cezada Kanunilik İlkesi” başlıklı 2. maddesi;
“Kanun’un açıkça suç saymadığı bir fiil için kimseye ceza verilemez ve güvenlik tedbiri uygulanamaz. Kanun’da yazılı cezalardan ve güvenlik tedbirlerinden başka bir ceza ve güvenlik tedbirine hükmolunamaz” hükmünü amir olup buna göre asgari işçilik bildirimlerinde Kanun’un 102. maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi ile (e) bendinin (4) numaralı alt bendinde belirtilen cezalar dışındaki idari para cezalarının “suçta ve cezada kanunilik” ilkesine aykırılık teşkil edeceği açıktır.” denilerek 102. maddenin sayılanalar dışındaki bentlerine göre ceza verilemeyeceği sonucuna varmıştır.
Kurum uygulamasına 04.09.2013 tarih ve 12906844 sayılı Yazı ile asgari işçilik sonucu tespit edilen sigorta primine esas kazanç tutarı farkının sigortalılara mal edilememesi durumunda; “102. maddenin birinci fıkrasının (a), (b), (c) bentleri ile (e) bendinin diğer alt bentleri ve (j) bendindeki idari para cezaları uygulanmayacaktır.” denilerek son şekli verilmiştir.
IV- İDARİ PARA CEZALARI
A- FARK ASGARİ İŞÇİLİK MİKTARI TESPİT EDİLDİĞİNDE UYGULANACAK İDARİ PARA CEZALARI
- Prim Belgesi Vermeme Cezası (102/d); ilgili bentte “59. maddesi uyarınca Kurum’un defter ve belge incelemeye yetkili denetim ve çilik tutarının mal edildiği her bir ay için, aylık asgari ücretin iki katı tutarında idari para cezası uygulanır.” denilmektedir. Fark asgari işçilik miktarı tespit edildiğinde her bir ay için iki asgari ücret tutarında idari para cezası uygulanacaktır.
- Kayıt Geçersizliği Cezası (102/e-4); ilgili bentte “..., herhangi bir ay için sigorta primleri hesabına esas tutulması gereken kazançların ve kazançlarla ilgili ödemelerin (sigorta primine esas kazancın ödemeye bağlı olduğu durumlar dahil) o ayın dahil bulunduğu hesap dönemine ait defterlere işlenmemiş olması halinde, o aya ait defter kayıtları geçerli sayılmaz ve bu geçersizlik hallerinin gerçekleştiği her bir takvim ayı için, aylık asgari ücretin yarısı tutarında ...” idari para cezası uygulanır denilmektedir. Fark işçiliğin mal edildiği her bir ay kayıtları geçersiz sayılarak ½ asgari ücret tutarında idari para cezası uygulanacaktır.
B- FARK ASGARİ İŞÇİLİK MİKTARI TESPİT EDİLDİĞİNDE UYGULANMAYACAK İDARİ PARA CEZALARI
- Sigortalı İşe Giriş Bildirgesi Vermeme Cezası (102/a); fark işçiliğin fiilen çalışan bir sigortalıyla ilişkilendirilememesi halinde hesaplanan fark matrah üzerinden kayıtdışı çalıştırılan sigortalı sayısı hesaplaması ve bu hesap üzerinden idari para cezası uygulaması yapılamayacaktır.
- İşyeri Bildirgesi Vermeme Cezası (102/b); fark işçiliğin fiilen çalışan bir sigortalıyla ilişkilendirilememesi halinde yalnızca fark işçilik hesaplanması nedeni ile işyeri tescil edilmemesinden dolayı idari para cezası uygulanamayacaktır.
- Kayıt İbraz Etmeme Cezası (102/e); fark işçiliğin tespit edilmesi halinde yalnızca kayıt geçersizliği cezası uygulanacak resen tahakkuk tutarına ilişkin ücret tediye bordrosu/bordrolarının ibraz edilmemesi gerekçesiyle belgelerin kısmen ibrazı esasına göre idari para cezası uygulanamayacaktır.
- İşten Ayrılışı Bildirmeme Cezası (102/j); fark işçiliğin fiilen çalışan bir sigortalıyla ilişkilendirilememesi halinde çalıştırılan sigortalı sayısı hesaplaması ve bu sigortalıların işten ayrılışının bildirilmemesi gerekçesi ile idari para cezası uygulanamayacaktır
V- SONUÇ
Kurum’ca fark asgari işçilik tespiti halinde geçmişte işyeri tescil edilmemesi, hesaplanan sigortalı sayısı üzerinden sigortalı işe giriş bildirgesi ve işten ayrılış bildirgesi verilmemesi, fark işçiliğe ait ücret bordrolarının incelemeye ibraz edilmemesi gerekçeleri ile idari para cezası uygulanmıştır. Kurum’un son yaptığı düzenleme ile bu idari para cezalarının uygulanma imkanı kalmamıştır.
Fark asgari işçilik tutarının tespiti halinde uygulanacak cezaların tahdidi olarak belirlenmesi nedeni ile işverenler hakkında yalnızca prim belgesi verilmeme ve kayıt geçersizliği cezası uygulanabilecektir.
Önerimiz son idari düzenlemenin gerek Kurum çalışanlarına ve gerekse işverenler ve meslek mensuplarına duyurulmasıdır.


*           Sosyal Güvenlik Kurumu Başmüfettişi
(1)         SGK Rehberlik ve Teftiş Başkanlığı Teftiş ve Denetim Rehberi, SGK Yayın No: 7, Mart 2008, s. 187
(2)         Asgari İşçilik İnceleme Rehberi, Ankara 2011, s. 150-151
(3)         Asgari İşçilik İnceleme Rehberi, Ankara 2011, s. 108

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder