Yazar: Fatma YÜKSEKDAĞ*
Yaklaşım / Kasım 2013 / Sayı: 251
I- GİRİŞ
Yasal
düzenlemelerle bir çalışanın haftalık çalışma süresi belirlenmiş, bu
sürelerin üzerindeki çalışmalarsa fazla çalışma sayılmıştır. Muhakkak ki
fazla çalışma için de bir tavan belirlenmiştir. Yapılan fazla
çalışmalar için çalışana, ücretine ek olarak bir ödeme yapılması da yasa
ile zorunlu hale getirilmiştir.
Uygulamada
pek çok işyerinde işçilerin fazla çalışma yaptığı, ancak buna ilişkin
ücretlerini alamadıkları görülmektedir. Böyle durumlarda işçiler fazla
çalışma yaptıkları iddiasını ispat etmekle yükümlüdürler. Ayrıca fazla
çalışma ile ilgili başka ihtilaflı konularla da karşılaşılabilmektedir.
Gece çalışmasında fazla çalışma için işçiye ücret ödenip ödenmeyeceği ve
gece çalışmasında fazla çalışmanın nasıl hesaplanacağı bu konulardan
biridir. Diğer ihtilaflı konu; çalışma süresi haftalık 45 saati
geçmemesine rağmen, günlük çalışma süresinin üst sınırı olan 11 saati
geçmesi halinde fazla çalışma ücretinin ödenip ödenmeyeceğidir. Son
olarak da; iş sözleşmesine konulan fazla çalışma ücretinin anlaşılan
ücretin içinde olduğuna dair hükümlerin geçerli olup olmayacağıdır.
Bu
çalışmada; hangi sürelerle çalışmanın fazla çalışma olduğu, fazla
çalışma yapan sigortalının hangi haklara sahip olduğu, işçinin fazla
çalışmayla ilgili iddialarını ispat mükellefiyeti ve yukarıda bahsedilen
ihtilaflı konular açıklanmaya çalışılacaktır.
II- FAZLA ÇALIŞMA VE FAZLA ÇALIŞMA ÜCRETİ
4857
sayılı İş Kanunu’nun(1) 41. maddesinin ilk dört fıkrasında fazla
çalışma, fazla sürelerle çalışma ile işçinin fazla çalışma ve fazla
sürelerle çalışma yapması halinde kazandığı haklara yer verilmiştir. Söz
konusu fıkralarda; “Ülkenin genel yararları yahut işin
niteliği veya üretimin artırılması gibi nedenlerle fazla çalışma
yapılabilir. Fazla çalışma, Kanun’da yazılı koşullar çerçevesinde,
haftalık kırkbeş saati aşan çalışmalardır. 63. madde hükmüne göre
denkleştirme esasının uygulandığı hallerde, işçinin haftalık ortalama
çalışma süresi, normal haftalık iş süresini aşmamak koşulu ile bazı
haftalarda toplam kırkbeş saati aşsa dahi bu çalışmalar fazla çalışma
sayılmaz.
Her
bir saat fazla çalışma için verilecek ücret normal çalışma ücretinin
saat başına düşen miktarının yüzde elli yükseltilmesi suretiyle ödenir.
Haftalık
çalışma süresinin sözleşmelerle kırkbeş saatin altında belirlendiği
durumlarda yukarıda belirtilen esaslar dahilinde uygulanan ortalama
haftalık çalışma süresini aşan ve kırkbeş saate kadar yapılan çalışmalar
fazla sürelerle çalışmalardır. Fazla sürelerle çalışmalarda, her bir
saat fazla çalışma için verilecek ücret normal çalışma ücretinin saat
başına düşen miktarının yüzde yirmibeş yükseltilmesiyle ödenir.
Fazla
çalışma veya fazla sürelerle çalışma yapan işçi isterse, bu çalışmalar
karşılığı zamlı ücret yerine, fazla çalıştığı her saat karşılığında bir
saat otuz dakikayı, fazla sürelerle çalıştığı her saat karşılığında bir
saat onbeş dakikayı serbest zaman olarak kullanabilir.” denilmektedir.
Ayrıca,
5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu’nun(2)
80. maddesi gereğince, fazla çalışma için ödenen ücretler prime esas
kazanca tabi tutulmalıdır.
4857 sayılı İş Kanunu’nun 41. maddesinin 8. fıkrasında; “Fazla çalışma süresinin toplamı bir yılda ikiyüzyetmiş saatten fazla olamaz.” denilerek, fazla çalışma süresi için bir sınır belirlenmiştir.
İş
Kanununa İlişkin Fazla Çalışma ve Fazla Sürelerle Çalışma
Yönetmeliği’nin(3) 7 ve 8. maddelerinde sırasıyla fazla çalışma
yapılamayacak işler ve fazla çalışma yaptırılmayacak işçiler
sayılmıştır. Söz konusu Yönetmeliğin 7. maddesine göre; “İş
Kanunu’nun 63. maddesinin son fıkrası uyarınca sağlık kuralları
bakımından günde ancak 7,5 saat ve daha az çalışılması gereken işlerde,
aynı Kanun’un 69. maddesinin 1. fıkrasındaki tanıma göre gece sayılan
gün döneminde yürütülen işlerde (şu kadar ki, gündüz işi sayılan
çalışmalara ek olarak bu Yönetmelikte öngörülen fazla çalışmalar gece
döneminde yapılabilir), maden ocakları, kablo döşemesi, kanalizasyon,
tünel inşaatı gibi işlerin yer ve su altında yapılanlarında” fazla çalışma yaptırılamaz. Mezkur Yönetmeliğin 8. maddesine göre; “18
yaşını doldurmamış işçiler, iş sözleşmesi veya toplu iş sözleşmesi ile
önceden veya sonradan fazla çalışmayı kabul etmiş olsalar bile
sağlıklarının elvermediği işyeri hekiminin veya Sosyal Sigortalar Kurumu
Başkanlığı hekiminin, bunların bulunmadığı yerlerde herhangi bir
hekimin raporu ile belgelenen işçiler, İş Kanunu’nun 88. maddesinde
öngörülen Yönetmelikte belirtilen gebe, yeni doğum yapmış ve çocuk
emziren işçiler ve kısmi süreli iş sözleşmesi ile çalıştırılan işçilere” fazla çalışma yaptırılamaz.
III- İŞÇİNİN FAZLA ÇALIŞMA YAPTIĞININ İSPATI
Uygulamada
pek çok işyerinde işçiler fazla sürelerle çalışmakta ve fazla çalışma
ücretlerini alamamaktadırlar. Fazla çalışma yaptığını iddia eden işçi
ise bunu ispatlamakla yükümlüdür.
Yargıtay 22. Hukuk Dairesi’nin Kararı’nda; “Fazla
çalışma yaptığını iddia eden işçi bu iddiasını ispatla yükümlüdür.
Fazla çalışmanın ispatı konusunda işyeri kayıtları, özellikle işyerine
giriş çıkışı gösteren belgeler, işyeri iç yazışmaları delil
niteliğindedir. Ancak, fazla çalışmanın yazılı belgelerle
ispatlanamaması durumunda tarafların, tanık beyanları ile sonuca
gidilmesi gerekir. Bunun dışında herkesçe bilinen genel bazı vakıalar da
bu noktada göz önüne alınabilir. İşçinin fiilen yaptığı işin niteliği
ve yoğunluğuna göre de fazla çalışma olup olmadığı araştırılmalıdır.
İmzalı
ücret bordrolarında fazla çalışma ücreti ödendiği anlaşılıyorsa, işçi
tarafından gerçekte daha fazla çalışma yaptığının ileri sürülmesi mümkün
değildir. Ancak, işçinin fazla çalışma alacağının daha fazla olduğu
yönündeki ihtirazi kaydının bulunması halinde, bordroda görünenden daha
fazla çalışmanın ispatı her türlü delille yapılabilir. Bordroların
imzalı ve ihtirazi kayıtsız olması durumunda, işçinin bordroda
belirtilenden daha fazla çalışmayı yazılı belge ile ispatlaması
gerekir.”(4) denilmektedir.
IV- FAZLA ÇALIŞMA İLE İLGİLİ KARŞILAŞILAN BAZI İHTİLAFLI KONULAR
İşçiler 4857 sayılı İş Kanunu’nun 41. maddesi gereğince “69. maddede belirtilen gece çalışmasında fazla çalışma yapamazlar.” Aynı Kanun’un 69. maddesinde; “gece” kavramı; “en geç saat 20.00’de başlayarak en erken saat 06.00’ya kadar geçen ve her halde en fazla onbir saat süren dönem” olarak tanımlanmıştır ve söz konusu maddenin 3. fıkrasında “İşçilerin gece çalışmaları yedibuçuk saati geçemez.”
denilmektedir. Ancak, kanunen yasak olmasına rağmen gece çalışmasında
fazla çalışma yaptırılabilmektedir. Bu durumda işçilerin fazla çalışma
ücretini hak edip etmediği konusu önemlidir. Yargıtay 9. Hukuk
Dairesi’nin konuyla ilgili Kararı’nda; “haftalık 45 saat çalışma
esasına göre fazla çalışma ücreti hak edilmesine rağmen, gece
çalışmalarında 7,5 saatten fazla çalışılamayacağı için haftalık 45 saati
geçmese dahi günlük çalışma esası dikkate alınmalı ve 7,5 saati geçen
çalışmalar fazla çalışmalar olarak kabul edilmelidir.”(5)
denilmiştir. Bu itibarla, gece çalışmalarında, haftalık değil günlük
çalışma esası dikkate alınmalı ve işçiye 7,5 saati geçen her çalışma
saati için fazla çalışma ücreti ödenmelidir.
İkinci
bir ihtilaflı konu ise çalışma süresi haftalık 45 saati geçmemesine
rağmen günlük çalışma süresi sınırı olan 11 saati geçmesi halinde fazla
çalışma ücretinin ödenip ödenmeyeceğidir. Konuyla ilgili olarak da
Yargıtay Hukuk Genel Kurulu’nun Kararı(6) açıklayıcı olacaktır. Söz
konusu Karar’da; “1475 sayılı Yasa’nın yürürlükte olduğu
dönemde; Yargıtay’ın istikrar kazanan uygulamasına göre haftalık 45
saati aşan çalışmaların fazla mesai olarak kabulü gerekir. Davacının
günde 14 saat çalıştığı kabul edildiğinde, haftada 3 gün çalıştığında,
haftalık çalışma süresi 42 saat olacaktır. Bu haftalarda fazla mesai
yapıldığı kabul edilemez. Dört gün çalışılan haftalarda ise, haftalık
çalışma 56 saat olup, davacının bu haftalarda, haftada 11 saat fazla
mesai yaptığının kabulü gerekir.
4857
sayılı Yasa döneminde ise; Günlük 11 saati aşan çalışmaları ile
haftalık 45 saatten fazla çalışmalar fazla çalışma olarak kabul
edildiğinden, haftada 3 gün çalışılan haftalarda 11 saati aşan günlük 3
saat, haftalık 9 saat çalışmanın; haftada 4 gün çalışıldığında günlük 3,
haftalık 12 saat çalışmanın fazla çalışma saati olarak kabulü gerekir.”
denilmektedir. Dolayısıyla, 4857 sayılı Kanun’un yürürlüğe girdiği
10.06.2003 tarihinden itibaren, haftalık 45 saati aşmasa bile günlük 11
saati aşan çalışma süreleri için işçilere fazla çalışma ücreti ödenmesi
gerekmektedir.
Son
olarak, iş sözleşmesine fazla çalışma ücretinin işçiye ödenecek ücretin
içerisinde olduğunu ifade eden hükmün konulmasının geçerli olup
olmayacağı hususu ihtilaf konusu olabilmektedir. Yargıtay 22. Hukuk
Dairesi’nin Kararı’nda; “Taraflar arasındaki iş sözleşmesinde
davacının ücretinin açıkça gösterilmiş olması ve ücretin asgari ücretten
yüksek belirlenmesi halinde, yıllık iki yüz yetmiş saatle sınırlı
olarak söz konusu hükümlerin geçerli olduğu kabul edilmelidir.”(7)
denilmektedir. Dolayısıyla, işçiye asgari ücretin üzerinde ücret
ödenmemesi ve sözleşmede davacının ücret miktarının açıkça belirlenmemiş
olması halinde böyle bir düzenleme geçerli olmayacaktır. Ayrıca,
Yargıtay’ın iş sözleşmelerinde fazla çalışma ücretinin aylık ücrete
dâhil olduğu yönünde hükümlerin yılda 90 gün ve 270 saatle sınırlı
olarak geçerli olduğunun kabul edildiği Kararı(8) da mevcuttur. Yani,
işçinin anılan sınırlamaların ötesinde fazla çalışmayı kanıtlaması
durumunda, fark fazla çalışma ücretinin de işçiye ödenmesi
gerekmektedir.
V- SONUÇ
Haftalık
kırk beş saati aşan çalışmalar fazla çalışmadır ve her bir saat fazla
çalışma için verilecek ücret, normal çalışma ücretinin saat başına düşen
miktarının yüzde elli yükseltilmesi suretiyle ödenir. Fazla çalışma
yapan işçi isterse, bu çalışmalar karşılığı zamlı ücret yerine, fazla
çalıştığı her saat karşılığında bir saat otuz dakikayı, serbest zaman
olarak kullanabilir.
Fazla
çalışma ücretini alamayan işçiler fazla çalışma yaptıkları iddiasını
işyeri kayıtları, işyerine giriş çıkışı gösteren belgeler veya işyeri iç
yazışmaları gibi delillerle ispat etmekle yükümlüdür. Bu gibi yazılı
belgelerle fazla çalışma yapıldığı ispatlanamıyorsa tanık beyanları da
dikkate alınabilmektedir.
Gece
çalışmalarında fazla çalışma yapılması halinde, haftalık çalışma saati
esası yerine günlük çalışma saati esasına göre hesaplama yapılır ve
haftalık çalışma saati 45 saati geçmese dahi gece çalışmalarında günlük
sınır olan 7,5 saatten fazla çalışılırsa, bu süreler için fazla çalışma
ücretine hak kazanılmış olur. Yine 4857 sayılı Kanun’un yürürlüğe
girdiği tarihten itibaren haftalık 45 saati aşmasa dahi günlük çalışma
sınırı olan 11 saatin üzerindeki çalışma süreleri için de işçilere fazla
çalışma ücreti ödenmelidir. Ayrıca, iş sözleşmesine fazla çalışma
ücretinin işçiye ödenecek ücretin içerisinde olduğunu ifade eden hüküm
de, ancak ücretin açıkça gösterilmiş ve asgari ücretten yüksek
belirlenmiş olması halinde ve yılda 90 gün ve 270 saatle sınırlı olarak
geçerli olabilmektedir.
* Sosyal Güvenlik Kurumu Müfettişi
(1) 10.06.2003 tarih ve 25134 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
(2) 16.06.2006 tarih ve 26200 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
(3) 06.04.2004 tarih ve 25425 sayılı Resmi Gazetede yayımlanmıştır.
(4) Yrg. 22. HD.’nin, 28.01.2013 tarih ve E. 2012/11517, K. 2013/1022 Kararı, Yargıtay Kararları – Çalışma ve Toplum, 2013/2, s, 405, http://www.calismatoplum.org/sayi37/abc/36.pdf, 01.10.2013.
(5) Yrg. 9. HD.’nin, 21.05.2012 tarih ve E. 2011/22849, K. 2012/17760 Kararı, Yargıtay Kararları – Çalışma ve Toplum, 2013/1, s,454, http://www.calismatoplum.org/sayi36/abc/15_18.pdf, 02.10.2013.
(6)
Yrg. HGK’nın, 14.06.2006 tarih ve E. 2008/923, K. 2006/382 sayılı
Kararı, www.calismatoplum.org/sayi11/abc/9.hukuk/hukukgenel.doc,
02.10.2013.
(7) Yrg. 22. HD.’nin, 22.01.2013 tarih ve E. 2012/10489, K. 2013/236 sayılı Kararı, Yargıtay Kararları – Çalışma ve Toplum, 2013/2, s, 462, http://www.calismatoplum.org/sayi37/abc/57.pdf, 02.10.2013.
(8)
Yrg. 9. HD.’nin, 21.03.2008 tarih ve E. 2008/923, K. 2008/5603sayılı
Kararı, http://www.calismatoplum.org/sayi18/abc/37.pdf, 02.10.2013.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder