Yazar: Ahmet EROL*
Yaklaşım / Kasım 2013 / Sayı: 251
F-
VAKIF ÜNİVERSİTESİNE BAĞLI HASTANENİN YEMEK, TEMİZLİK, GÜVENLİK VB.
İHTİYAÇLARININ TEMİNİ İÇİN HİZMET VEREN FİRMALARA YAPACAĞI ÖDEMELER
NEDENİYLE DÜZENLEDİĞİ KÂĞITLARIN DAMGA VERGİSİ
2547
sayılı Yüksek Öğretim Kanunu’nun 56. maddesinin 3708 sayılı Kanunla
değişen (b) fıkrasında, üniversiteler ve yüksek teknoloji
enstitülerinin, genel bütçeye dahil kamu kurum ve kuruluşlarına tanınan
mali muafiyetler, istisnalar ve diğer mali kolaylıklardan aynen
yararlanacakları; Ek 7. maddesinde de vakıflarca kurulacak yükseköğretim
kurumlarının, bu Kanun’un 56. maddesinde yer alan mali kolaylıklardan,
muafiyetlerden ve istisnalardan aynen istifade edecekleri
belirtilmiştir. Ancak, damga vergisi konusunda özel hukuk niteliğindeki
488 sayılı Damga Vergisi Kanunu’nun 8. madde hükmüne göre damga vergisi
uygulaması bakımından vakıf üniversitelerinin resmi daire
kapsamında değerlendirilmesi olanaklı değildir. Resmi daire kapsamında
değerlendirilmeyen vakıf üniversitelerine ait Eğitim ve Araştırma
Hastanelerinin yemek, temizlik, güvenlik vb. ihtiyaçlarının temini için
hizmet veren firmalara yapacağı ödemeler nedeniyle düzenlediği
kâğıtların damga vergisine tabi tutulmaması gerekir.
G-
ÖĞRETİM ELEMANLARININ YURT İÇİ VE YURT DIŞINA EĞİTİM AMACIYLA
GÖNDERİLMESİ NEDENİYLE İLGİLİLER ADINA DÜZENLENEN KAMU PERSONELİNE
MAHSUS YÜKLENME SENEDİ İLE MUTEBER İMZALI MÜTESELSİL KEFALET SENEDİNİN
DAMGA VERGİSİNDEN İSTİSNA OLUP OLMADIĞI
488 sayılı Damga Vergisi Kanunu’nun 1. maddesinde, bu Kanun’a ekli (1) sayılı tabloda yazılı kâğıtların damga vergisine tabi olduğu; 9. maddesinde, bu Kanun’a ekli (2) sayılı tabloda yazılı kâğıtların damga vergisinden müstesna olduğu; (2) sayılı tablonun “II-Öğrenciler ve Askerlerle İlgili Kâğıtlar” başlıklı bölümünün 1. fıkrasında, “Çıraklık ve Meslek Eğitimi Kanunu”
kapsamındaki çıraklık sözleşmeleri ile öğrenim kredisi ve burs almak,
öğrenci yurduna girmek ve öğrenim, staj, ihtisas ve benzeri gayelerle
öğrencilerle velileri tarafından okul ve yurt idarelerine veya ilgili
kuruluşlara verilen taahhütnameler ve bunlarla ilgili kefaletnamelerin
damga vergisinden istisna olduğu hükme bağlanmıştır.
Buna
göre, öğretim üyesi yetiştirme programı kapsamında üniversitelerin veya
YÖK’ün öğretim elemanlarını yurtiçi ve yurtdışına eğitim amacıyla
göndermesi nedeniyle ilgililer adına düzenlenen kamu personeline mahsus
yüklenme senedi ile muteber imzalı müteselsil kefalet senedinin, Damga
Vergisi Kanunu’na ekli (2) sayılı tablonun II/1 fıkrası uyarınca damga
vergisine tabi tutulmaması gerekir.
H-
ARAŞTIRMA GÖREVLİSİNİN BAŞKA BİR ÜNİVERSİTEDE YAPACAĞI YÜKSEK LİSANS
İÇİN BAĞLI OLDUĞU ÜNİVERSİTEYE VERECEĞİ KEFALET SENEDİNİN DAMGA
VERGİSİNE TABİ OLMADIĞI
88
sayılı Damga Vergisi Kanunu’nun 1. maddesinde, bu Kanun’a ekli (1)
sayılı tabloda yazılı kâğıtların damga vergisine tabi olduğu; bu
Kanun’daki kâğıtlar teriminin, yazılıp imzalanmak veya imza yerine geçen
bir işaret konmak suretiyle düzenlenen ve herhangi bir hususu ispat
veya belli etmek için ibraz edebilecek belgeler ile elektronik imza
kullanmak suretiyle manyetik ortamda ve elektronik veri şeklinde
oluşturulan belgeleri ifade edeceği; 3. maddesinde damga vergisi
mükellefinin kâğıtları imzalayanlar olduğu; 9. maddesinde, Kanun’a ekli
(2) sayılı tabloda yazılı kâğıtların vergiden istisna olduğu hükme
bağlanmıştır.
Anılan Kanun’a ekli (2) sayılı tablonun “II- Öğrenciler ve Askerlerle İlgili Kâğıtlar” başlıklı bölümünün (1) numaralı fıkrasında; “Çıraklık
ve Meslek Eğitimi Kanunu kapsamındaki çıraklık sözleşmeleri ile öğrenim
kredisi ve burs almak, öğrenci yurduna girmek ve öğrenim, staj, ihtisas
ve benzeri gayelerle öğrencilerle velileri tarafından okul ve yurt
idarelerine veya ilgili kuruluşlara verilen taahhütnameler ve bunlarla
ilgili kefaletnameler”in damga vergisinden istisna olduğu hükmüne yer verilmiştir.
Buna
göre, gerek yurt içinde, gerekse yurt dışında öğrenim, staj, ihtisas,
kurs, mesleki araştırma, yüksek lisans yapma ve benzeri gayelerle gerek
öğrenciler ve velileri, gerekse ilgili kişiler tarafından okul idareleri
veya okul idareleri dışında kalan diğer kuruluşlara verilmek üzere
düzenlenecek olan taahhütnameler ve bunlarla ilgili kefaletnameler damga
vergisinden istisna olduğundan, başka bir üniversitede yapılacak yüksek
lisans eğitimi nedeniyle bağlı olunan üniversiteye verilecek kefalet
senedinin damga vergisine tabi tutulmaması gerekir.
İ-
ÜNİVERSİTE TARAFINDAN YURT DIŞINDAN ALINAN MAL VE HİZMET NEDENİYLE YURT
DIŞINDAKİ FİRMAYA YAPILAN ÖDEMELERE İLİŞKİN DÜZENLENEN KÂĞITLARIN DAMGA
VERGİSİNE TABİ OLUP OLMADIĞI
488
sayılı Damga Vergisi Kanunu’nun 1. maddesinde, bu Kanun’a ekli (1)
sayılı tabloda yazılı kâğıtların damga vergisine tabi olduğu; 3.
maddesinde, damga vergisinin mükellefinin kâğıtları imza edenler olduğu,
resmi dairelerle kişiler arasındaki işlemlere ait kâğıtların damga
vergisini kişilerin ödeyeceği; 8. maddesinde, bu Kanun’da yazılı resmi
daireden maksadın, genel ve özel bütçeli idarelerle, il özel idareleri,
belediyeler ve köyler olduğu, bu dairelere bağlı olup ayrı tüzel
kişiliği bulunan iktisadi işletmelerin resmi daire sayılmayacağı; 19.
maddesinde, genel ve özel bütçeli dairelerle il özel idareleri ve
belediyeler, bankalar, iktisadi kamu teşekkülleri ile bunların
iştirakleri ve müesseseleri ve benzeri teşekkül, iştirak ve
müesseselerin ödemelerinde kullanılan ve nispi vergiye tabi bulunan
makbuzlarla bu mahiyetteki kâğıtlara ait vergilerin, bu ödemelerin
yapılması, avans suretiyle ödemelerde avansın itası sırasında ilgili
daire ve müesseseler tarafından istihkaktan kesinti yapılması şekliyle
tahsil edileceği hükme bağlanmıştır.
Mezkur Kanun’a ekli (1) sayılı tablonun “IV. Makbuzlar ve Diğer Kâğıtlar”
başlıklı bölümünün 1/a fıkrasında, resmi daireler tarafından yapılan
mal ve hizmet alımlarına ilişkin ödemeler (avans olarak yapılanlar
dahil) nedeniyle, kişiler tarafından resmi dairelere verilen ve belli
parayı ihtiva eden makbuz ve ibra senetleri ile bu ödemelerin resmi
daireler nam ve hesabına, kişiler adına açılmış veya açılacak hesaplara
nakledilmesini veya emir ve havalelerine tediyesini temin eden
kâğıtların damga vergisine tabi olduğu hüküm altına alınmıştır.
2009/15725 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile 01.01.2010 tarihinden
geçerli olmak üzere Kanun’a ekli (1) sayılı tablonun IV/1-a fıkrasındaki
kâğıtlar için damga vergisi oranı binde 8,25 olarak belirlenmiştir.
Üniversitelerin
ihtiyaçlarını temin etmek için yurtdışından satın alınan mal ve
hizmetler nedeniyle üniversiteler tarafından yapılan ödemelere ilişkin
düzenlenen kâğıtların, 488 sayılı Kanun’a ekli (1) sayılı tablonun
IV/1-a fıkrası gereğince binde 8,25 nispetinde damga vergisine tabi
tutulması gerekir.
J- VAKIF ÜNİVERSİTESİ İLE KİŞİLER ARASINDA DÜZENLENEN SÖZLEŞMELERDE DAMGA VERGİSİ MÜKELLEFİYETİ
488
sayılı Damga Vergisi Kanunu’nun 1. maddesinde, bu Kanun’a ekli (1)
sayılı tabloda yazılı kâğıtların damga vergisine tabi olduğu; 3.
maddesinde, damga vergisi mükellefinin kâğıtları imza edenler olduğu ve
resmi dairelerle kişiler arasındaki işlemler nedeniyle düzenlenen
kâğıtların damga vergisinin kişiler tarafından ödeneceği; 8. maddesinde,
bu Kanun’da yazılı resmi daireden maksadın genel ve özel bütçeli
idarelerle, il özel idareleri, belediyeler ve köylerin olduğu; 24.
maddesinin ikinci fıkrasında, birden fazla kişi tarafından imza edilen
kâğıtlara ait vergi ve cezanın tamamından imza edenlerin müteselsilen
sorumlu olduğu, bunlar arasında vergiden müstesna olanların bulunması
damga vergisinin noksan ödenmesini gerektirmediği, damga vergisinden
muaf kuruluşlarca kişilerin (1) sayılı tabloda yer alan işlemleriyle
ilgili olarak düzenlenen ve sadece bu kurumların imzasını taşıyan
kâğıtlara ait verginin tamamının kişiler tarafından ödeneceği, ancak bu
kâğıtlara ait verginin hiç ödenmemesi veya noksan ödenmesi halinde vergi
ve cezanın tamamından kişilerle birlikte kurumların müteselsilen
sorumlu olduğu hükümlerine yer verilmiştir.
Öte
yandan, 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu’nun 56. maddesinin 3708 sayılı
Kanunla değişen (b) fıkrasında, üniversiteler ve yüksek teknoloji
enstitüleri, genel bütçeye dahil kamu kurum ve kuruluşlarına tanınan
mali muafiyetler/istisnalar ve diğer mali kolaylıklardan aynen
yararlanacağı, Ek 7. maddesinde ise, vakıflarca kurulacak yüksek öğretim
kurumlarının, bu Kanun’un 56. maddesinde yer alan mali kolaylıklardan,
muafiyetlerden ve istisnalardan aynen istifade edecekleri hükümlerine
yer verilmiştir.
Yukarıda
yapılan açıklamalar çerçevesinde, vakıf üniversitesi olarak kurulan ve
2547 sayılı Kanun uyarınca muafiyeti bulunan üniversiteler ile kişiler
arasında düzenlenen kiralama sözleşmelerine ait damga vergisinin kişiler
tarafından ödenmesi gerekmekte olup, bu kâğıtlara ait verginin
ödenmemesi veya noksan ödenmesi halinde ise üniversitelerin müteselsil
sorumluluğu bulunmaktadır.
K- TÜBİTAK’A BAĞLI ARAŞTIRMA ENSTİTÜSÜ’NÜN DAMGA VERGİSİ MUAFİYETİ OLUP OLMADIĞI
5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’na ekli (II) sayılı cetvelde sayılan “Özel Bütçeli Diğer İdareler”
arasında yer alan Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu
(TÜBİTAK), 488 sayılı Damga Vergisi Kanunu’nun 8. maddesi gereği resmi
daire statüsünde bulunmaktadır. Araştırma Enstitüsü’nün 278 sayılı
Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu Kurulması Hakkında
Kanun’un 4 ve 7. maddeleri uyarınca kurulduğu, TÜBİTAK’a bağlı olduğu ve
ayrı bir tüzel kişiliği bulunmamaktadır.
Bu
durumda, TÜBİTAK’a bağlı olup, ayrı bir tüzel kişiliği bulunmayan
Araştırma Enstitüsü’nün Damga Vergisi Kanunu’nun 8. maddesi çerçevesinde
resmi daire olarak kabulü gerekmekte olup, Enstitü ile
Damga Vergisi Kanunu’nun 8. maddesinde tarifi yapılan resmi daireler
veya damga vergisinden muaf tutulmuş diğer kişi ve kuruluşlar arasında
düzenlenen kâğıtların damga vergisine tabi tutulmaması gerekmektedir.
Buna
göre, 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’na ekli (I)
sayılı cetveldeki genel bütçe kapsamındaki idareler arasında yer alan,
dolayısıyla resmi daire olan bir kurum ile Enstitü arasında iş ile
ilgili düzenlenecek ihale kararı ve sözleşmenin, Damga Vergisi Kanunu’na
ekli (2) sayılı tablonun I/A-1 fıkrası uyarınca damga vergisinden
istisna edilmesi gerekir.
L-
VAKIF ÜNİVERSİTESİNİN MUHTASAR, KDV, AYLIK PRİM BİLDİRGELERİ VE BENZERİ
BEYANNAMELER İÇİN ÖDENEN DAMGA VERGİLERİNDEN MUAF OLUP OLMADIĞI
2547
sayılı Yüksek Öğretim Kanunu’nun 56. maddesinin (b) fıkrasında,
üniversiteler ve ileri teknoloji enstitülerinin genel bütçeye dahil kamu
kurum ve kuruluşlarına tanınan mali muafiyetler, istisnalar ve diğer
mali kolaylıklardan aynen yararlanacağı; Ek 7. maddesinde de, vakıflarca
kurulacak yükseköğretim kurumlarının, bu Kanun’un 56. maddesinde yer
alan mali kolaylıklardan, muafiyetlerden ve istisnalardan aynen istifade
edeceği hükme bağlanmıştır.
5502
sayılı Kanun(1) ile 4958 sayılı Sosyal Sigortalar Kanunu’nun 1 ila 24.
maddeleri yürürlükten kaldırılmış, Sosyal Güvenlik Kurumu kurulmuştur.
Söz konusu Kanunun “Vergi ve fon muafiyeti” başlıklı
36. maddesiyle de Sosyal Güvenlik Kurumu’na damga vergisi muafiyeti
getirilmiştir. Konuya ilişkin olarak yayınlanan Damga Vergisi Kanunu 16
Sayılı Sirkülerinin 3. bölümünde de, 488 sayılı Kanun’un 8. maddesinde
tanımlanan resmi daireler ya da damga vergisinden muaf tutulmuş diğer
kişi ve kuruluşlar tarafından 5502 sayılı Kanun’a göre damga vergisi
muafiyeti bulunan Sosyal Güvenlik Kurumu’na 5510 sayılı Sosyal
Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanun’u hükümleri gereğince
verilecek sigorta prim bildirgesi niteliğindeki aylık prim ve hizmet
belgesi ile e-bildirge sözleşmelerinin damga vergisine tabi tutulmaması
gerektiği açıklanmıştır.
Bu
değerlendirmelerin ışığında, vakıf üniversitesi olarak kurulan ve 2547
sayılı Kanun uyarınca muafiyeti bulunan üniversiteler tarafından 5502
sayılı Kanun’a göre damga vergisi muafiyeti bulunan Sosyal Güvenlik
Kurumu’na verilecek sigorta pirim bildirgelerinin ve resmi daire olan
vergi dairesine verilecek vergi beyannamelerinin damga vergisine tabi
tutulmaması gerekmektedir.
M- ÜNİVERSİTEYE BAĞLI FAKÜLTE İLE DİĞER KURUM VE KURULUŞLAR ARASINDA DÜZENLENEN KÂĞITLARA İLİŞKİN DAMGA VERGİSİ UYGULAMASI
488
sayılı Damga Vergisi Kanunu’nun 1. maddesinde, bu Kanun’a ekli (1)
sayılı tabloda yazılı kâğıtların damga vergisine tabi olduğu; 3.
maddesinde, damga vergisinin mükellefinin kâğıtları imza edenler olduğu,
resmi dairelerle kişiler arasındaki işlemlere ait kâğıtların damga
vergisini kişilerin ödeyeceği; 8. maddesinde, bu Kanun’da yazılı resmi
daireden maksadın, genel ve özel bütçeli idarelerle, il özel idareleri,
belediyeler ve köyler olduğu bu dairelere bağlı olup ayrı tüzel kişiliği
bulunan iktisadi işletmelerin resmi daire sayılmayacağı; 24. maddesinin
ikinci fıkrasında, birden fazla kişi tarafından imza edilen kâğıtlara
ait vergi ve cezanın tamamından imza edenlerin müteselsilen sorumlu
olduğu, bunlar arasında vergiden müstesna olanların bulunmasının damga
vergisinin noksan ödenmesini gerektirmeyeceği, damga vergisinden muaf
kuruluşlarca kişilerin (1) sayılı tabloda yer alan işlemleriyle ilgili
olarak düzenlenen ve sadece bu kurumların imzasını taşıyan kâğıtlara ait
verginin tamamının kişiler tarafından ödeneceği ancak bu kâğıtlara ait
verginin hiç ödenmemesi veya noksan ödenmesi halinde vergi ve cezanın
tamamından kişilerle birlikte kurumların müteselsilen sorumlu olacağı;
Kanun’a ekli (2) sayılı tablonun “I-Resmi İşlerle İlgili Kâğıtlar”
başlıklı bölümünün A/1 fıkrasında, resmi daireler arasındaki işlemleri
kapsayan her türlü kâğıtlarla bu dairelerin soruları üzerine kişiler
tarafından yazılan cevaplar ve eklerin damga vergisinden istisna olduğu
hüküm altına alınmıştır.
5018
sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’na ekli özel bütçeli
idarelerin sayıldığı (II) sayılı cetvelde Üniversiteler yer almakta
olup, bu üniversitelere bağlı bir birim ve fakültelerin de Damga Vergisi
Kanunu’nun 8. maddesi hükmü gereğince resmi daire olarak değerlendirilmesi gerekir.
Bu
nedenle, üniversitelere bağlı birim ve fakülteler ile 488 sayılı
Kanun’un 8. maddesi kapsamında yer alan resmi daireler veya damga
vergisinden muaf tutulmuş kişi ve kuruluşlar arasında düzenlenen
kâğıtların damga vergisine tabi tutulmaması gerekir.
Ancak,
fakülteler ile resmi daire sayılmayan veya damga vergisi muafiyeti
bulunmayan kişi ve kuruluşlar arasında düzenlenen kâğıtlar ile kişilerin
(1) sayılı tabloda yer alan işlemleriyle ilgili olarak düzenlenen ve
sadece fakültelerin imzasını taşıyan kâğıtlara ait damga vergisinin,
Damga Vergisi Kanunu’nun 3. maddesi uyarınca bu kişi ve kuruluşlar
tarafından ödenmesi gerekmekte olup, bu kâğıtlara ait verginin
ödenmemesi veya noksan ödenmesi halinde ise Damga Vergisi Kanunu’nun 24.
maddesi hükmü uyarınca söz konusu verginin ödenmesi bakımından
fakültelerin müteselsil sorumluluğu bulunmaktadır.
IV- SONUÇ
Damga
vergisi uygulamada çok ciddi kavrama ve kapsam sorunları yaratan
dolaylı bir muamele vergisidir. Yapısı itibariyle de, doğrudan vergileri
(gelir vergisi ve kurumlar vergisi) olumsuz yönde etkileyen, ana
vergilerin hasılatların gizlenmesine yol açabilen bir vergidir. Bu
olumsuzlukları nedeniyle de süratle uygulama alanının sınırlandırılması
veya tümüyle kaldırılması gereken bir vergidir.
Üniversiteler
ile bunların yaptıkları çeşitli işlemlerin damağa vergisi karşısındaki
durumu çok sık karşılaşılan sorunlardan hareketle yukarıda
irdelenmiştir. Özellikle vakıf üniversitelerinin eğitim sistemine
eklenmesinden sonra “resmi daire” kapsamı ciddi açmaz
olarak karşımıza çıkmakta ve vakıf üniversitelerinin yaptığı
muamelelerin damga vergisi karşısındaki durumu çözümsüzlüklere yol
açabilmektedir.
Bu
çalışmada, özellikle vergi idaresine üniversiteler tarafından
yansıtılan sorunlardan ve idarenin bu sorunlara ürettiği çözümlerden
hareketle karşılaşılması olası durumlar ele alınmıştır. İdareye yansıyan
ve çözüm önerisinde bulunulan açmazlar bir araya toplanarak ve
anlaşılır kılınarak üniversitelere damga vergisi konusunda
karşılaşmaları olası damga vergisi sorunlarında yardımcı olunması
amaçlanmıştır(2).
* Doç. Dr., T.C. Kadir Has Üniversitesi Hukuk Fakültesi, Öğretim Üyesi
(G) Yazının I. Bölümü İçin Bkz. Yaklaşım, Sayı: 249, Eylül 2013, s. 13-16; Yazının II. Bölümü İçin Bkz. Yaklaşım, Sayı: 250, Ekim 2013, s. 22-26
(·)
İşbu yazıda yer alan görüş ve düşünceler tümüyle yazarına ait olup,
hiçbir biçimde yazarın görev yaptığı Kurumu ve Üniversiteleri bağlamaz; o
Kurumların görüşü olarak değerlendirilemez ve kullanılamaz. Yazıda yer
alan eksiklik ve yanlışlıklardan tümüyle yazarı sorumludur. Makaleyle
ilgili görüşlerinizi ahmeterol@ahmeterol.com.tr adresine gönderebilirsiniz.
(1) 20.05.2006 tarih ve 26173 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
(2) Ahmet EROL, “Damga Vergisinde Özellikli Durumlar”, Mükellefin Dergisi, Ağustos 2003, s.77-87; Ahmet EROL, Türk Vergi Sistemi ve Vergi Hukuku, Genişletilmiş ve Güncellenmiş 3. Baskı, Yaklaşım Yayıncılık, Ankara 2012, s. 349-374
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder