Yazar: Hilmi Bahadır BARÇIN*
Yaklaşım / Kasım 2013 / Sayı: 251
I- GİRİŞ
4734
sayılı Kamu İhale Kanunu’nun idare sistemimize hediye ettiği önemli
uygulamalardan birisi de hizmet alım ihalelerinin kapsamının genişlemesi
olmuştur. Kamu İhale Kanunu’nda “bakım ve onarım, taşıma,
haberleşme, sigorta, araştırma ve geliştirme, muhasebe, piyasa
araştırması ve anket, danışmanlık, tanıtım, basım ve yayım, temizlik,
yemek hazırlama ve dağıtım, toplantı, organizasyon, sergileme, koruma ve
güvenlik, mesleki eğitim, fotoğraf, film, fikri ve güzel sanat,
bilgisayar sistemlerine yönelik hizmetler ile yazılım hizmetlerini,
taşınır ve taşınmaz mal ve hakların kiralanmasını ve benzeri diğer
hizmetler” hizmet tanımı içerisinde yer almaktadır.
4734
sayılı Kamu İhale Kanunu’nun yürürlüğe girdiği 2003 yılından itibaren
aradan geçen 10 yıl gibi kısa bir süre geçmesine rağmen sonunda
özellikle temizlik, güvenlik, yemek hazırlama ve dağıtım, veri hazırlama
ve kayıt, sekreterlik, yardımcı zabıta vb. personel çalıştırılmasına
dayalı hizmet alım ihaleleri tüm devlet kurum ve kuruluşlarında
yaygınlaşmıştır. Personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alım
ihalelerinde yıllardan beri çeşitli problemler oluşturan kısa vadeli
sigorta prim oranlarında tarife farklılıklarından kaynaklanan sorun1
Eylül tarihinden itibaren sona ermektedir. Bu makalede kısa vadeli
sigorta prim oran kaynaklı problemin nedenleri ve nasıl çözüldüğü
üzerinde durulacaktır.
II- HİZMET ALIM İHALELERİNDE KISA VADELİ SİGORTA PRİM ORANLARINDA SORUN
A- ESKİ KISA VADELİ SİGORTA PRİM ORANLARI UYGULAMASI
5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu’nun “Kısa Vadeli Sigorta Kolları Prim Tarifesi ve İşkollarının ve İşlerin Tehlike Sınıf ve Derecelerinin Belirlenmesi” başlıklı
eski 83. maddesine göre; kısa vadeli sigorta kolları primi, yapılan
işin iş kazası ve meslek hastalığı bakımından gösterdiği tehlikenin
ağırlığına göre tespit edilir. İş kolları tehlikenin ağırlığına göre
sınıflara, bu sınıflar da özel iş şartlarına ve tehlikeyi önlemek için alınmış olan tedbirlere
göre derecelere ayrılır. Hangi iş kollarının hangi tehlike sınıfına
girdiği, tehlike sınıf ve derecesine ait prim oranlarının ve tehlike
derecelerinin belirlenmesinde uygulanacak esaslar, ilgili bakanlıkların
görüşleri de alınarak Bakanlığın teklifi üzerine Bakanlar Kurulu
kararıyla yürürlüğe konulacak bir tarife ile tespit edilir. Prim
tarifesi gerekli görülürse aynı usûlle değiştirilebilir.
Yukarıda
bahsedilen işkollarının ve işyerinin hangi tehlike sınıfına girdiğinin,
tehlike sınıf ve derecesine ait prim oranlarının ve tehlike
derecelerinin belirlenmesinde uygulanacak usul ve esaslar 22.09.2008
tarih ve 2008/14173 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile belirlenmiştir(1).
Bu
usul ve esasların 5. maddesi uyarınca tarife eki listede işkolları
oniki tehlike sınıfına ayrılmış olup bu sınıfların normal prim oranları,
en düşük haddi % 1, en yüksek haddi % 6,5 olarak belirlenmiştir.
Örneğin
temizlik hizmet alım ihalelerinde bu oran % 1 olarak belirlenmiştir.
Aynı şekilde güvenlik hizmet alımında da % 1; motorlu taşıt araçlarının
kiralanmasında bu oran % 1,5 olarak belirlenmişti.
İşyerinin
hangi tehlike sınıf ve derecesine girdiğinin tespiti Sosyal Güvenlik
Kurumu(SGK)’nın yetkisine bırakılmıştı. Kurum yapılan işin belirtilen
tarifeye göre hangi tehlike ve sınıf derecesine girdiğini ve ödenecek
kısa vadeli sigorta prim oranını belirleyerek, ilgili işverene veya 5510
sayılı Kanun’un 4/1/b bendi kapsamındaki sigortalıya tebliğ etmekteydi.
B- HİZMET ALIM İHALELERİNDEKİ SORUN
Hizmet
alım ihalelerinde ihale konusu hizmetin iş kazası ve meslek hastalığı
bakımdan gösterdiği tehlike sınıf ve derecelerine ilişkin kısa vadeli
sigorta kolları prim oranı, Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğü’nden alınacak
yazı ile tespit edilerek idarelerce yaklaşık maliyet hesabı buna göre
yapılmakta ve idareler bu prim oranına idari şartnamenin 25. maddesinde
yer verilmektedir.
Sosyal
Güvenlik İl Müdürlüğü’ne yazılacak yazılarda; prim oranının doğru
belirlenmesi için ihale konusu işin niteliği ihale dokümanında yapılan
düzenlemeler esas alınarak ayrıntılı bir şekilde belirtilmesi gerektiği
Kamu İhale Genel Tebliği’nde de belirtilmiştir(2).
Ancak uygulamada şöyle bir sorun yaşanmaktadır:
İdareler
ihaleye çıkarken temizlik hizmet alımlarında işin tanımında cam silme
dahil olduğunu SGK’ya bildirmekte ve SGK temizlik hizmet alımında cam
silmenin de işin tanımı içinde olduğundan dolayı Kısa Vadeli Sigorta
Prim Oranlarını yüzde 1,5 olarak belirlemekteydi ve idare yaklaşık
maliyetini bu orana göre hesaplamakta ve idari şartnamesinin 25.
maddesinde yüzde 1,5 olarak belirtmekteydi.
İhaleyi
kazanan yüklenici işyeri tescili ve işçilerinin kayıtları için SGK’ya
gittiğinde ise işin içerisinde cam temizliğinin olduğunu beyan etmez ise
SGK yüklenici firma için Kısa Vadeli Sigorta prim oranı yüzde 1 olarak
kayıt altına alınmaktaydı. Eğer idare hak ediş belgelerinde aylık prim
ve hizmet belgelerindeki prim oranının prim tarifesine uygun olup
olmadığını kontrol etmez ise yarım puanlık bir fazla ödemede
bulunulmaktaydı(3).
III- KISA VADELİ SİGORTA PRİM ORANLARINDAKİ SORUNUN ÇÖZÜLMESİ
19.01.2013
tarih ve 28533 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 6385 sayılı Sosyal
Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu İle Bazı Kanunlarda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun’un 9. maddesi ile 5510 sayılı Kanun’un
81. maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir:
“Kısa
vadeli sigorta kolları prim oranı, sigortalının prime esas kazancının %
2′sidir. Bu primin tamamını işveren öder. Bu oranı % 1,5 oranına
düşürmeye ya da % 2,5 oranına artırmaya Bakanlar Kurulu yetkilidir.”
Böylece
kısa vadeli sigorta kolları prim oranı bütün işyerleri için % 2 olarak
sabitlenmiştir. Farklı işler için farklı oranların belirtilmemesi
yukarıda örnek olarak verdiğimiz temizlik hizmet alım ihalesi örneğinde
ister cam temizliğini kapsasın; isterse kapsamasın kısa vadeli sigorta
prim oranı % 2 oranı ile uygulanacaktır. Uygulama 01.09.2013
tarihinde yürürlüğe girmiştir.
IV- SONUÇ
5510
sayılı Kanun’un 81. maddesine göre kısa vadeli sigorta kolları prim
oranı % 1 ila % 6,5 arasında değişiklik göstermekteydi. 19.01.2013 tarih
ve 28533 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 6385 sayılı “Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun”un
9. maddesi ile 5510 sayılı Kanun’un Prim oranları ve Devlet katkısı
başlıklı 81. maddesi değiştirilerek bu oran % 2 olarak sabitlenmiştir.
Ayrıca yapılan bu düzenlemeye paralel olarak, 5510 sayılı Kanun’un “Kısa Vadeli Sigorta Kolları Prim Tarifesi ve İşkollarının ve İşlerin Tehlike Sınıf Ve Derecelerinin Belirlenmesi” başlıklı 83 ve “Tehlike Sınıf ve Derecelerini Etkileyebilecek Değişiklikler” başlıklı 84. maddesi yine aynı tarihten geçerli olmak üzere yürürlükten kaldırılmıştır.
Söz
konusu uygulama 1 Eylül tarihinden itibaren yürürlüğe girmiştir. Sonuç
olarak hizmet alım ihalelerinde idare-yüklenici-SGK üçlüsü arasındaki
işlemlerden kaynaklı kısa vadeli sigorta prim oranlarında makalede
bahsetmiş olduğumuz sorunlarda sona ermiş olacaktır.
* Sayıştay Başdenetçisi
(1) 29.09.2008 tarih ve 27012 sayılı (2. Mükerrer) Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
(2) Kamu İhale Genel Tebliğ md. 78.11
(3)
Örnek vermek gerekirse 136 kişinin temizlik hizmet elamanı olarak
çalıştığı bir ihalede aylık 798,21 TL tutarında bir fazla ödemede
bulunulmaktaydı. Ayrıca kısa vadeli sigorta prim oranı fiyat farkını da
etkilediğinden ötürü ayrı bir kamu zararı da orada ortaya çıkmaktadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder