Yazar: Mehmet Fatih GELERİ*
E-Yaklaşım / Kasım 2013 / Sayı: 251
I- GİRİŞ
İş
sağlığı ve güvenliği alanından 4857 sayılı İş Kanunu’nun 77 ile 89.
maddeleri arasında düzenlenen yükümlülükleri yeniden ele alan ve ilave
yükümlülükler ve idari para cezaları getiren 6331 sayılı İş Sağlığı ve
Güvenliği Kanunu[1], 30.06.2012 tarihli Resmi Gazete’de yayımlandı.
Bilindiği üzere, 4857 sayılı İş Kanunu[2]’nun
81. maddesi uyarınca İşverenler, devamlı olarak en az elli işçi
çalıştırdıkları işyerlerinde alınması gereken iş sağlığı ve güvenliği
önlemlerinin belirlenmesi ve uygulanmasının izlenmesi, iş kazası ve
meslek hastalıklarının önlenmesi, işçilerin ilk yardım ve acil tedavi
ile koruyucu sağlık ve güvenlik hizmetlerinin yürütülmesi amacıyla,
işyerindeki işçi sayısı, işyerinin niteliği ve işin tehlike sınıf ve
derecesine göre, işyeri sağlık ve güvenlik birimi oluşturmakla, bir veya
birden fazla işyeri hekimi ile gereğinde diğer sağlık personelini
görevlendirmekle, sanayiden sayılan işlerde iş güvenliği uzmanı olan bir
veya birden fazla mühendis veya teknik elemanı istihdam etme
zorunluluğu bulunmaktaydı.
6331
sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu yasalaşınca, yürürlükten
kaldırılan 4857 sayılı İş Kanunu’nun 81. maddesi ile İş Sağlığı ve
Güvenliği “özel sektöre ait tüm işyerleri” için geçerli
hale getirilmiştir ve iş güvenliği uzmanı çalıştırma şartlarından olan
sanayiden sayılma şartı da kaldırılmıştır. Yani, “işçi çalıştırmaksızın kendi nam ve hesabına çalışanlar” hariç olmak üzere, en az bir işçi bile çalıştıran işyerleri, 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu kapsamına girmiştir.
II- İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KURULUNDA ALT İŞVEREN YÜKÜMLÜLÜĞÜ
4857 sayılı İş Kanunu, alt işverenliğini “Bir
işverenden, işyerinde yürüttüğü mal veya hizmet üretimine ilişkin
yardımcı işlerinde veya asıl işin bir bölümünde işletmenin ve işin
gereği ile teknolojik nedenlerle uzmanlık gerektiren işlerde iş alan ve
bu iş için görevlendirdiği işçilerini sadece bu işyerinde aldığı işte
çalıştıran diğer işveren ile iş aldığı işveren arasında kurulan ilişkiye
asıl işveren-alt işveren ilişkisi denir. Bu ilişkide asıl işveren, alt
işverenin işçilerine karşı o işyeri ile ilgili olarak bu Kanun’dan (4857 Sayılı İş Kanunu),
iş sözleşmesinden veya alt işverenin taraf olduğu toplu iş
sözleşmesinden doğan yükümlülüklerinden alt işveren ile birlikte
sorumludur.” şeklinde tanımlanmıştır.
6331
sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu alınması gereken önlemler ve
çalışanın sağlığını koruma adına asıl işveren ve alt işverene birlikte
ve/veya ayrı ayrı sorumluluklar yüklemiştir.
Elli
ve daha fazla çalışanın bulunduğu ve altı aydan fazla süren sürekli
işlerin yapıldığı işyerlerinde işveren, iş sağlığı ve güvenliği ile
ilgili çalışmalarda bulunmak üzere kurul oluşturur. İşveren, iş sağlığı
ve güvenliği mevzuatına uygun kurul kararlarını uygular. İSG bu hususta,
alt işverenler hakkında bazı yeni düzenlemeler getirmiştir.
6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanun’un 22. maddesine göre, -50’den az personel çalıştırılsa bile- Altı aydan fazla süren asıl işveren-alt işveren ilişkisinin bulunduğu hallerde;
-
Asıl işveren ve alt işveren tarafından ayrı ayrı kurul oluşturulmuş
ise, faaliyetlerin yürütülmesi ve kararların uygulanması konusunda iş
birliği ve koordinasyon asıl işverence sağlanır.
-
Asıl işveren tarafından kurul oluşturulmuş ise, kurul oluşturması
gerekmeyen alt işveren, koordinasyonu sağlamak üzere vekâleten yetkili
bir temsilci atar.
-
İşyerinde kurul oluşturması gerekmeyen asıl işveren, alt işverenin
oluşturduğu kurula iş birliği ve koordinasyonu sağlamak üzere vekâleten
yetkili bir temsilci atar.
-
Kurul oluşturması gerekmeyen asıl işveren ve alt işverenin toplam
çalışan sayısı elliden fazla ise, koordinasyonu asıl işverence yapılmak
kaydıyla, asıl işveren ve alt işveren tarafından birlikte bir kurul
oluşturulur.
-
Aynı çalışma alanında birden fazla işverenin bulunması ve bu
işverenlerce birden fazla kurulun oluşturulması hâlinde işverenler,
birbirlerinin çalışmalarını etkileyebilecek kurul kararları hakkında
diğer işverenleri bilgilendirir.
III- ASIL İŞVEREN VE ALT İŞVEREN İLİŞKİSİNİN BULUNDUĞU İŞLERDE RİSK DEĞERLENDİRMESİ
Bir işyerinde bir veya daha fazla alt işveren bulunması halinde:
a. Her alt işveren yürüttükleri işlerle ilgili olarak, bu İş Sağlığı ve Güvenliği Risk Değerlendirmesi Yönetmeliği[3] hükümleri uyarınca gerekli risk değerlendirmesi çalışmalarını yapar veya yaptırır.
b.
Alt işverenlerin risk değerlendirmesi çalışmaları konusunda asıl
işverenin sorumluluk alanları ile ilgili ihtiyaç duydukları bilgi ve
belgeler asıl işverence sağlanır.
c.
Asıl işveren, alt işverenlerce yürütülen risk değerlendirmesi
çalışmalarını denetler ve bu konudaki çalışmaları koordine eder.
ç.
Alt işverenler hazırladıkları risk değerlendirmesinin bir nüshasını
asıl işverene verir. Asıl işveren; bu risk değerlendirmesi çalışmalarını
kendi çalışmasıyla bütünleştirerek, risk kontrol tedbirlerinin
uygulanıp uygulanmadığını izler, denetler ve uygunsuzlukların
giderilmesini sağlar.
A- ASIL İŞVEREN ALT İŞVEREN İLİŞKİSİNİN BULUNDUĞU İŞYERLERİNDE KOORDİNASYON GÖREVİ
Bir
işyerinde birden fazla işverene ait çalışan bulunması durumunda, her
işveren kendi kontrol alanına giren tüm hususlardan sorumlu olur.
Asıl
işveren alt işveren ilişkisinin bulunduğu işyerlerinde işverenlerin
Kanun’da ve diğer kanunlarda belirtilen sorumlulukları saklı kalmak
kaydı ile asıl işveren, çalışanların sağlık ve güvenliklerine ilişkin
tedbirlerin uygulanmasını koordine eder ve Patlamadan Korunma
Dokümanında bu koordinasyonun amacı ve uygulanması için gerekli usul ve
tedbirleri belirtir.
Birden
fazla işyerinin bulunduğu iş merkezleri, iş hanları, sanayi bölgeleri
veya siteleri gibi yerlerde, işyerlerinin koordinasyonu yönetimleri
tarafından sağlanır. Yönetim, işyerlerinde patlayıcı ortamlarla ilgili
diğer işyerlerini etkileyecek tehlikeler hususunda gerekli tedbirleri
almaları için işverenleri uyarır. Bu uyarılara uymayan işverenleri
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığına bildirmekle yükümlüdür[4].
B- ACİL DURUMLARDA ALT İŞVERENİN BİLGİLENDİRİLMESİ
İşverenin,
acil durumlara ilişkin; çalışma ortamı, kullanılan maddeler, iş
ekipmanı ile çevre şartlarını dikkate alarak meydana gelebilecek ve
çalışan ile çalışma çevresini etkileyecek acil durumları önceden
değerlendirerek muhtemel acil durumları konusunda önleyici ve
sınırlandırıcı tedbirleri alır, özellikle ilk yardım, acil tıbbi
müdahale, kurtarma ve yangınla mücadele konularında, işyeri dışındaki
kuruluşlarla irtibatı sağlayacak gerekli düzenlemeleri yapar.
İşveren
ayrıca, alt işveren ve geçici iş ilişkisi kurulan işverenin çalışanları
ile müşteri ve ziyaretçi gibi işyerinde bulunan diğer kişileri acil
durumlar konusunda bilgilendirmek zorundadır.
C- ASIL İŞVEREN VE ALT İŞVEREN İLİŞKİSİNİN BULUNDUĞU İŞYERLERİNDE ACİL DURUM PLANLARI
Bir
işyerinde bir veya daha fazla alt işveren bulunması halinde acil durum
planlarının hazırlanması konusunda işyerinin bütünü için asıl işveren,
kendi çalışma alanı ve yaptıkları işler ile sınırlı olmak üzere alt
işverenler sorumludur[5].
D- ALTI AYDAN FAZLA SÜREN ASIL İŞVEREN/ALT İŞVEREN İLİŞKİSİNİN BULUNDUĞU HALLERDE İŞVERENİN YÜKÜMLÜLÜĞÜ
Elli
ve daha fazla çalışanın bulunduğu ve altı aydan fazla süren sürekli
işlerin yapıldığı işyerlerinde işveren, iş sağlığı ve güvenliği ile
ilgili çalışmalarda bulunmak üzere kurul oluşturur.
Altı aydan fazla süren asıl işveren-alt işveren ilişkisinin bulunduğu hallerde;
a.
Asıl işveren alt işverenin çalışan sayıları ayrı ayrı elli ve daha
fazla ise asıl işveren ve alt işveren ayrı ayrı kurul kurar. İş sağlığı
ve güvenliği faaliyetlerinin yürütülmesi ve kurullarca alınan kararların
uygulanması konusunda işbirliği ve koordinasyon asıl işverence
sağlanır.
b.
Bir işyerinde sadece asıl işverenin çalışan sayısı elli ve daha fazla
ise bu durumda kurul asıl işverence kurulur. Kurul oluşturma yükümlülüğü
bulunmayan alt işveren, kurul tarafından alınan kararların uygulanması
ile ilgili olarak koordinasyonu sağlamak üzere vekâleten yetkili bir
temsilci atar.
c.
Alt işverenin çalışan sayısı elli ve daha fazla, asıl işverenin çalışan
sayısı ellinin altında ise işyerinde kurul alt işverence oluşturulur.
Asıl işveren alt işverenin oluşturduğu kurula işbirliği ve koordinasyonu
sağlamak üzere vekâleten yetkili bir temsilci atar.
d.
Asıl işveren ve alt işverenin çalışan sayıları ayrı ayrı ellinin
altında ve toplam çalışan sayısı elliden fazla bulunduğu durumlarda ise
koordinasyon asıl işverence yapılmak kaydıyla, asıl işveren ve alt
işveren tarafından birlikte bir kurul oluşturulur. Kurulun oluşumunda
üyeler İş Sağlığı ve Güvenliği Kurulları Hakkında Yönetmeliğin 6.
maddesine[6] göre her iki işverenin ortak kararı ile atanır.
Asıl
işveren alt işveren ilişkisi bulunmayan ve aynı çalışma alanında birden
fazla işverenin bulunması ve bu işverenlerce birden fazla kurulun
oluşturulması hâlinde işverenler, birbirlerinin çalışmalarını
etkileyebilecek kurul kararları hakkında diğer işverenleri
bilgilendirir.
İşverenler, iş sağlığı ve güvenliği mevzuatına uygun kurul kararlarını uygular
D- İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KURULUNUN OLUŞUMU
İş Sağlığı ve Güvenliği Kurulları Hakkında Yönetmeliğin 6. maddesi gereği oluşturulacak kurul aşağıdaki kişilerden oluşur.
- İşveren veya işveren vekili,
- İş güvenliği uzmanı,
- İşyeri hekimi,
- İnsan kaynakları, personel, sosyal işler veya idari ve mali işleri yürütmekle görevli bir kişi,
- Bulunması halinde sivil savunma uzmanı,
- Bulunması halinde formen, ustabaşı veya usta,
- Çalışan temsilcisi, işyerinde birden çok çalışan temsilcisi olması halinde baş temsilci
işveren veya işveren vekili tarafından atanırlar.
Kurulun
başkanı işveren veya işveren vekili, kurulun sekreteri ise iş güvenliği
uzmanıdır. İş güvenliği uzmanının tam zamanlı çalışma zorunluluğu
olmayan işyerlerinde ise kurul sekretaryası; insan kaynakları, personel,
sosyal işler veya idari ve mali işleri yürütmekle görevli bir kişi
tarafından yürütülür.
Birden
fazla iş güvenliği uzmanı ve işyeri hekiminin bulunduğu işyerlerinde
işveren tarafından görevlendirme yapılır. İş güvenliği uzmanının
görevlendirilmesinde o işyerinin tehlike sınıfına uygun uzmanlar
arasından birisi görevlendirilir.
İş
Sağlığı ve Güvenliği Kurulunun oluşumunda bulunan formen, ustabaşı veya
usta, o işyerindeki formen, ustabaşı veya ustaların yarıdan fazlasının
katılacağı toplantıda açık oyla seçilir. Seçimle belirlenememesi halinde
işveren tarafından atanır.
İş
Sağlığı ve Güvenliği Kurulları Hakkında Yönetmeliğin 4. maddenin ikinci
fıkrasının (ç) bendine göre; asıl işveren ve alt işverenin çalışan
sayıları ayrı ayrı ellinin altında ve toplam çalışan sayısı elliden
fazla bulunduğu durumlarda koordinasyon asıl işverence yapılmak
kaydıyla, asıl işveren ve alt işveren tarafından birlikte kurulacak
kurullarda ise üyeler ve kurul sekreteri asıl işveren ve alt işveren
tarafından ortak kararla atanır.
E- İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KURUL ÜYELERİNİN EĞİTİMİ
Kurulun
üyelerine ve yedeklerine iş sağlığı ve güvenliği konularında Kurul
üyelerine; Kurulun görev ve yetkileri, İş sağlığı ve güvenliği
konularında ulusal mevzuat ve standartlar, Sıkça rastlanan iş kazaları
ve tehlikeli vakaların nedenleri, İş hijyeninin temel ilkeleri, İletişim
teknikleri, Acil durum önlemleri, Meslek hastalıkları, İşyerlerine ait
özel riskler ve Risk değerlendirmesi konusunda Asıl işveren ve alt
işveren birlikte eğitim verilmesi sağlanır.
Asıl işveren alt işveren ilişkilerinde ortak kurul oluşumunda eğitimden her iki işveren birlikte sorumludur.
IV- İDARİ PARA CEZALARI
İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu’nun 26. maddesi uyarınca; altı aydan fazla süren asıl işveren/alt işveren ilişkisinin bulunduğu hallerde;
a.
Asıl işveren ve alt işveren tarafından ayrı ayrı kurul
oluşturulmuş ise, faaliyetlerin yürütülmesi ve kararların
uygulanması konusunda iş birliği ve koordinasyon asıl işverence
sağlanması,
b.
Asıl işveren tarafından kurul oluşturulmuş ise, kurul
oluşturması gerekmeyen alt işveren, koordinasyonu sağlamak üzere
vekâleten yetkili bir temsilci ataması,
c. İşyerinde
kurul oluşturması gerekmeyen asıl işveren, alt işverenin oluşturduğu
kurula iş birliği ve koordinasyonu sağlamak üzere vekâleten yetkili bir
temsilci ataması,
d.
Kurul oluşturması gerekmeyen asıl işveren ve alt işverenin
toplam çalışan sayısı elliden fazla ise, koordinasyonu asıl işverence
yapılmak kaydıyla, asıl işveren ve alt işveren tarafından birlikte bir
kurul oluşturulması.
Yukarıdaki her bir aykırılık için ayrı ayrı uygulanacak idari para cezaları 01.01.2013 tarihinden itibaren 2.156,00 TL’dir.
V- SONUÇ
İş
Sağlığı ve Güvenliği Kanunu’nun 01.12.2013 tarihinde yürürlüğe girmesi
ile 4857 sayılı İş Kanunu’nun 2. maddesinin dördüncü fıkrası, 63.
maddesinin dördüncü fıkrası, 69.maddesinin dördüncü, beşinci ve altıncı
fıkraları, 77, 78, 79, 80, 81, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 95, 105 ve
geçici 2. maddeler, 4. maddenin birinci fıkrasının (f) bendinde yer alan
“İş sağlığı ve güvenliği hükümleri saklı kalmak üzere” ifadesi ile 98. maddesinin birinci fıkrasında yer alan “85. madde kapsamındaki işyerlerinde ise çalıştırılan her işçi için bin Yeni Türk Lirası,” ifadesi 30.12.2012 tarihi itibariyle yürürlükten kaldırılmıştır.
Diğer taraftan; 6495 sayılı Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun[7]’un 56. maddesinde yapılan değişiklikle bazı maddelerin yürürlük tarihleri değiştirilmiştir. Buna göre;
-
4857 sayılı İş Kanunu’nun mülga 81. maddesi kapsamında çalışanlar hariç
kamu kurumları ile 50’den az çalışanı olan ve az tehlikeli sınıfta yer
alan işyerleri için 01.07.2016 tarihinde,
- 50’den az çalışanı olan tehlikeli ve çok tehlikeli sınıfta yer alan işyerleri için 01.01.2014 tarihinde,
- Diğer işyerleri için yayımı tarihinden itibaren altı ay sonra
yürürlüğe girecektir.
-
9, 31, 33, 34, 35, 36 ve 38. maddeleri ile geçici 4, geçici 5, geçici
6, geçici 7 ve geçici 8. maddeleri ile diğer maddeleri ise İş Sağlığı ve
Güvenliği Kanunu’nun yayımlandığı tarihinden itibaren yürürlüğe girdi.
* İş ve Sosyal Güvenlik Uzmanı
[1] 6331
sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu 30.06.2012 tarih ve 28339 sayılı
Resmi Gazete’de yayınlanarak bazı maddeleri yayım tarihinden altı ay
sonra, bazı maddeleri de kademeli olarak 01.07.2016 tarihine kadar
yürürlüğe girecektir.
[2] 4857 sayılı İş Kanunu 10.06.2013 tarih ve 25134 sayılı Resmi Gazete’de yayınlandı.
[3] İş Sağlığı ve Güvenliği Risk Değerlendirmesi Yönetmeliği 29.12.2012 tarihli ve 28512 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
[4] Çalışanların
Patlayıcı Ortamların Tehlikelerinden Korunması Hakkında Yönetmelik.
30.04.2013 tarih ve 28633 sayılı Resmi Gazete’de yayınlandı.
[5] İşyerlerinde Acil Durumlar Hakkında Yönetmelik, 18.06.2013 tarih ve 28681 sayılı Resmi Gazete’de yayınlandı.
[6] İş Sağlığı ve Güvenliği Kurulları Hakkında Yönetmelik. 18.01.2013 tarihli ve 28532 sayılı Resmi Gazete’de yayımlandı.
[7] 6495
sayılı Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun, 02.08.2013 tarih ve 28726 sayılı Resmi Gazete’de
yayınlandı.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder