12 Ağustos 2015 Çarşamba

İlave Sigorta Prim Oranı Teşviki Uygulaması ve Özellik Arzeden Hususlar

Yazar: Süleyman TUNÇAY*
Yaklaşım / Kasım 2013 / Sayı: 251


I- GİRİŞ
Bilindiği gibi, 5763 sayılı Kanun’un 24. maddesi ile 31 Mayıs 2006 tarihli 5510 sayılı “Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu’nun”(1) 81. maddesinin birinci fıkrasına eklenen (ı) bendi ile 5510 sayılı Kanun’un 4. maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamındaki sigortalıları çalıştıran işverenlere, 1 Ekim 2008 tarihinden itibaren uygulanmak üzere 5 (beş) puanlık sigorta prim oranı teşviki getirilmişti.
1 Ekim 2008 tarihinden itibaren uygulamaya konulan sigorta prim teşvik uygulaması yürürlükte iken bu kez 6486 sayılı Kanun’un 5. maddesi ile 5510 sayılı Kanun’un 81. maddesine eklenen ikinci fıkra ile 5 (beş) puanlık sigorta prim oranı teşvik uygulamasına ek olarak 10 ve üzerinde sigortalı çalıştıran işyerlerinde uygulanmak üzere 6 (altı) puana kadar ilave sigorta prim oranı teşvik uygulamasına yönelik yasal düzenleme oluşturulmuştur. 6486 sayılı Kanun ile getirilen ilave teşvik uygulaması ile On ve üzerinde sigortalı çalıştıran işyerlerine uygulanmak üzere, 81. maddenin birinci fıkranın (ı) bendinde belirtilen ve Hazine’ce karşılanan puana, prime esas kazanç alt sınırı üzerinden altı puana kadar ilave puan eklemeye, sosyo-ekonomik gelişmişlik endeksini dikkate almak suretiyle ilave puan uygulanacak illeri ve uygulama süresini belirlemeye Bakanlar Kurulu yetkili kılınmıştır.
5510 sayılı Kanun’un 81. maddesinin ikinci fıkrasında ilave teşvik uygulamasına ilişkin yapılan yasal düzenlemeden sonra 30 Mayıs 2013 tarihli ve 2013/4966 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı(2) ile 10 ve üzerinde sigortalı çalıştıran işyerlerinde sigorta primine esas kazanç alt sınırı üzerinden uygulanacak olan ilave teşvik sigorta prim oranı, ilave puan uygulanacak olan iller ve uygulama süresi kararlaştırılarak Resmi Gazete’de yayımlanmıştır. Bakanlar Kurulu’nca alınan karar ile uygulamaya konulan ilave teşvik uygulaması ile sosyo-ekonomik gelişmişlik endeksi dikkate alınarak belirlenen illerde sigorta primi işveren hissesi teşviki uygulanmak suretiyle üretim ve istihdam imkânlarının artırılması amaçlanmıştır.
II- İLAVE SİGORTA PRİM ORANI TEŞVİKİNDEN YARARLANMA ŞARTLARI
Yukarıda açıklandığı üzere 5510 sayılı Kanun’un 81. maddesinin (ı) bendinde yapılan düzenleme gereğince malullük, yaşlılık ve ölüm sigortaları prim oranının işveren hissesine ait kısmından yapılması öngörülen 5 (beş) puanlık indirimden, yine bu Kanun’un 4. maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamındaki sigortalıları çalıştıran özel sektör işyeri işverenleri yararlandırılmaktadır. Buna göre bu uygulamadan 5510 sayılı Kanun’un 4. maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamındaki sigortalıları çalıştırsa bile resmi nitelikteki işyerleri yararlanamamaktadır. 1 Ekim 2008 tarihinden itibaren bu teşvik uygulaması devam etmekte iken 1 Ocak 2013 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere 30 Mayıs 2013 tarih ve 2013/4966 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile 10 ve üzerinde sigortalı çalıştıran işyerlerinde sigorta primine esas kazanç alt sınırı üzerinden hesaplanmak üzere 6 (altı) puanlık ilave teşvik uygulaması da yürürlüğe konulmuştur. 6 puanlık ilave teşvik uygulamasından yararlanma şartları 5763 sayılı Kanun ile getirilen 5 puanlık teşvik indiriminden yararlanma şartları ile aynı olup beş puanlık teşvik uygulamasında herhangi bir sigortalı sayısı şartı bulunmazken 6 puanlık ilave teşvik uygulamasında 10 ve daha üzeri sigortalı çalıştırma koşulu bulunmaktadır.
A- İŞVERENİN KURUM’A PRİM, İDARİ PARA CEZASI VE BUNLARA İLİŞKİN GECİKME CEZASI VE GECİKME ZAMMI BORCUNUN BULUNMAMASI
Özel sektör işyeri işverenlerinin, Kurum’a vadesi geçmiş sigorta primi, işsizlik sigortası primi ve idari para cezası ve bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borçlarının bulunması halinde, bu işyeri işverenleri 5763 sayılı Kanunla getirilen 5 puanlık prim teşviki indiriminden yararlanamayacağı gibi 6 puanlık ilave prim teşviki indiriminden yararlanması da mümkün bulunmayacaktır.
Buna karşın 5 puanlık prim teşvik indirimi uygulamasında işverenin Türkiye genelindeki tüm işyerlerindeki borcu değil sigorta prim indirimi yapılacak işyerindeki sigorta primi, işsizlik sigortası primi ve idari para cezası ve bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borçları sorgulanırken 6 puanlık ilave teşvik prim indiriminde işverenin Türkiye genelinde yasal ödeme süresi geçmiş sigorta primi, işsizlik sigortası primi, idari para cezası ve bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borçlarının bulunmaması gerekmektedir. Çünkü 6 puanlık teşvik uygulamasının Bakanlar Kurulu Kararnamesi’ne ekli listelerde yer alan yerlerde faaliyet gösteren on ve üzeri sigortalı çalıştıran özel sektör işyeri işverenlerini kapsaması nedeniyle bölgesel bir uygulama olduğundan 5510 sayılı Kanun’un 90. maddesinin altıncı fıkrası hükmü gereğince sigorta primi teşvikinden yararlanabilmek için işverenin Türkiye genelinde yasal ödeme süresi geçmiş sigorta primi, işsizlik sigortası primi, idari para cezası ve bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borçları ile işverenin gerçek kişilik olması halinde ayrıca 5510 sayılı Kanun’un 4/1-b kapsamındaki borçları toplamının 16 yaşından büyükler için belirlenmiş olan brüt asgari ücretten fazla olmaması veya fazla olmakla birlikte söz konusu borçların 6183 sayılı Kanun’un 48. maddesine istinaden tecil ve taksitlendirilmiş ya da çeşitli kanunlar gereğince yeniden yapılandırılmış olması, ayrıca yapılandırma veya taksitlendirme işlemlerinin devam ediyor olması gerekmektedir.
Örnek-1: Özel sektöre ait (X) firmasının, Çorum Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğü’nde işlem gören teşvik kapsamında çalışan 10 sigortalısı bulunan işyerinden dolayı yasal ödeme süresi geçmiş sigorta primi, işsizlik sigortası primi, idari para cezası ile bunlara ilişkin gecikme zammı ve gecikme cezası borcu bulunmamakla birlikte aynı firmanın 20 sigortalı çalışan Kastamonu Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğünde işlem gören işyerinden dolayı idari para cezası ile buna ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borcunun bulunduğu varsayıldığında; söz konusu işveren Çorum İlinde faaliyet gösteren işyerinden dolayı 5 puanlık teşvik indiriminden yararlanırken, Kastamonu İlinde faaliyet gösteren işyerinden dolayı 5 puanlık teşvik indiriminden yararlanamayacaktır. Aynı işveren Türkiye genelinde borç sorgulaması nedeniyle bu kez Çorum İlinde faaliyet gösteren işyerinden dolayı borcu bulunmasa bile Kastamonu İlinde faaliyet gösteren işyerinden dolayı borcu bulunduğundan 6 puanlık ilave teşvik indiriminden her iki işyeri için de yararlandırılmayacaktır.
Örnek-2: Örnek-1’deki işverenin Türkiye genelindeki (Kastamonu İlinde faaliyet gösteren işyerinden dolayı) borcunun 16 yaşından büyük işçiler için belirlenen aylık asgari ücretin brüt tutarından az olması halinde, söz konusu işveren Çorum İlinde faaliyet gösteren işyerinde çalışan sigortalılardan dolayı hem 5 puanlık prim indirimi hem de 6 puanlık ilave teşvik prim indiriminden yararlanacaktır. Buna karşın aynı işveren Kastamonu İlinde faaliyet gösteren işyerinden dolayı borcu bulunduğundan, bu işyerinden dolayı hem 5 puanlık hem de 6 puanlık ilave teşvik indiriminden yararlanamayacaktır.
Örnek-3: Yukarıdaki örnekte yer alan işverenin Türkiye genelindeki (Kastamonu İlinde faaliyet gösteren işyerinden dolayı) borcunun 16 yaşından büyük işçiler için belirlenen aylık asgari ücretin brüt tutarından fazla olması halinde bu kez hem Çorum İli hem de Kastamonu İlinde faaliyet gösteren işyerlerinden dolayı 6 puanlık ilave teşvik indiriminden yararlanamayacak buna mukabil Çorum İlindeki işyerinden dolayı 5 puanlık indirimden yararlanabilirken Kastamonu İlindeki işyerinden dolayı 5 puanlık prim indiriminden yararlanamayacaktır.
B- KANUN NUMARASI VE TÜRÜ BELİRTİLMEK SURETİYLE DÜZENLENMİŞ AYLIK PRİM VE HİZMET BELGESİNİN KURUM’A YASAL SÜRESİ İÇİNDE VERİLMESİ
Özel sektöre ait işyeri işverenlerinin 6 puanlık ilave teşvik indiriminde yararlanabilmesi için; Bakanlar Kurulu Kararı’na ekli olan (I) sayılı listede(3) belirtilen yerlerde faaliyet gösteren işyerleri için (46486) numaralı, (II) sayılı liste kapsamında olan illerde faaliyet gösteren işyerleri için (56486) numaralı, (III) sayılı liste kapsamında olan il ve ilçelerde faaliyet gösteren işyerleri için (66486) numaralı, aylık prim ve hizmet belgelerinin yasal süre içinde Kurumumuza gönderilmesi gerekmektedir.
Bilindiği üzere İşveren Uygulama Tebliği’nin(4) “2.2- Aylık Prim ve Hizmet Belgelerinin Kurum’a Verilmesi” başlıklı bölümünde, 5510 sayılı Kanun’un 4. maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında sigortalı sayılanları çalıştıran özel nitelikteki işyeri işverenlerinin cari aya ilişkin olarak düzenleyecekleri asıl, ek veya iptal nitelikteki aylık prim ve hizmet belgelerini, en geç belgenin ilişkin olduğu ayı izleyen ayın 23’ünde e-Sigorta kanalıyla Kurum’a göndermek zorunda olduğu, belgenin gönderilmesi gereken sürenin son gününün resmi tatile rastlaması halinde, aylık prim ve hizmet belgesinin, son günü izleyen ilk iş günü Kurum’a, e-Sigorta kanalıyla gönderileceği öngörülmüştür.
Söz konusu ilave teşvik uygulaması 14 Temmuz 2013 tarihinde yayımlanmakla birlikte 1 Ocak 2013 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere yürürlüğe girdiğinden, ilave teşvik prim indiriminden yararlanmak isteyen işverenlerin 2013/Ocak-2013/Mayıs aylarına ilişkin aylık prim ve hizmet belgelerini düzenleyerek Kurum’a vermeleri halinde geriye dönük hesap edilecek prim tutarı mahsup edilecek veyahut da işverene iade edilecektir.
Kararın yayımlandığı tarihte henüz verilme süresi dolmamış olduğundan 2013/Haziran ayına ilişkin düzenlenecek aylık prim ve hizmet belgelerinden başlamak üzere söz konusu prim belgelerinin en geç belgenin ait olduğu ayı takip eden ayın 23’üne kadar Kurum’a vermiş olmaları gerekir.
Bununla birlikte bazı özel nitelikteki işyerlerinde, resmi nitelikteki işyerlerinde olduğu gibi ayın 15’i ila takip eden ayın 14’ü arasında ücret alan sigortalılar çalıştırıldığından, bu nitelikteki özel sektör işyeri işverenlerinin aylık prim ve hizmet belgelerini en geç belgenin ilişkin olduğu dönemi izleyen takvim ayının 7’sinde Kurum’a göndermeleri gerekmektedir.
C- TAHAKKUK EDEN SİGORTA PRİMLERİNİN YASAL SÜRESİ İÇİNDE KURUM’A ÖDENMESİ
06486 / 46486 / 56486 / 66486 kanun numaralı aylık prim ve hizmet belgesi seçilmek suretiyle Kurum’a yasal süresi içinde gönderilmiş olan aylık prim ve hizmet belgelerinden dolayı tahakkuk eden sigorta primlerinin işveren hissesinin Hazine’ce karşılanabilmesi için, aynı aya/döneme ilişkin olmak üzere, gerek 06486/ 46486/ 56486/ 66486 kanun numaralı, gerek diğer teşvik kanunları, gerekse kanun numarası seçilmeksizin Kurum’a yasal süresi içinde verilmiş aylık prim ve hizmet belgelerinden dolayı tahakkuk etmiş sigorta primlerinin, işveren hissesinin Hazine’ce karşılanmayan kısmı ile sigortalı hissesinin tamamının yasal süresi içinde ödenmesi gerekmektedir.
Sigorta primlerinin, Hazine’ce karşılanmayan işveren hissesine isabet eden kısmı ile sigortalı hissesinin yasal süresi içinde ödenmemesi veya eksik ödenmesi halinde (söz konusu tutar gecikme cezası ve gecikme zammı ile sonradan ödense dahi), ilgili ay için bahse konu sigorta primi teşviklerinden yararlanılamayacağından, tahakkuk eden sigorta primlerinin tamamı (Hazine hissesi de dahil), gecikme cezası ve gecikme zammı ile birlikte işverenlerden tahsil edilecektir.
III- İLAVE SİGORTA PRİMİ TEŞVİK ORANI VE UYGULAMA SÜRESİ
5510 sayılı Kanun’un 81. maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendi gereğince 5 puanlık teşvik indirimi malullük, yaşlılık ve ölüm sigorta primlerinin işveren hissesine isabet eden kısmı üzerinden uygulanırken, 6 puanlık ilave indirim sigorta primine esas kazancın alt sınırı üzerinden uygulanmak suretiyle hesap edilmektedir. Oransal olarak baktığımızda toplamda uygulanan teşvik prim indirimi % 11 olarak karşımıza çıkmaktadır. Toplamda % 11 olmakla birlikte bu teşvik indirimlerinin uygulanacağı kazanç parametreleri farklı şekilde hesap edilmektedir.
Örnek-4: Çankırı İlinde faaliyet gösteren özel sektöre ait teşvik kapsamında 15 sigortalı çalıştıran bir işyerinden 2013/Eylül ayına ait aylık prim hizmet belgesinde 400 gün prim ödeme gün sayısı ve 20.000.00 TL prime esas kazanç tutarı bildirilmesi halinde 5 puanlık ve 6 puanlık ilave teşvik indirimleri aşağıdaki gibi hesap edilecektir.
5 puanlık indirim tutarı= 20.000 x 5/100 = 1.000,00 TL olarak hesaplanacaktır.
6 puanlık ilave indirim tutarı= (1.021,50/30=34,05) x 400 x 6/100= 817,20 TL olarak hesaplanacaktır.
Bu durumda Hazine tarafından karşılanacak toplam tutar= 1.000,00 + 817,20 = 1.817,20 TL olarak hesaplanacaktır.
İlave teşvik prim indirimi Bakanlar Kurulu Kararnamesi’ne ekli (I) numaralı listede yer alan yerlerden faaliyet gösteren işyerleri için 31 Aralık 2016 tarihine kadar, ekli (II) sayılı listede yer alan yerlerde faaliyet gösteren işyerleri için 31 Aralık 2017 tarihine kadar, ekli (III) sayılı listede yer alan yerlerde faaliyet gösteren işyerleri için 31 Aralık 2018 tarihine kadar uygulanacaktır.
Öte yandan ilave teşvik indirimi uygulaması Bakanlar Kurulu Kararı’nın 6. maddesi gereğince 1 Ocak 2013 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere yürürlüğe girdiğinden Karar’ın Resmi Gazete’de yayımlanma tarihi itibariyle daha önceden Kurum’a verilmiş olan ve teşvik kapsamında bulunduğu değerlendirilen işyerleri için 2013/Ocak-Mayıs aylarına ait aylık prim ve hizmet belgelerini de kapsayacaktır. Bu durumda olan işverenlerin faaliyette bulunduğu bölgeye göre 2013/Ocak-Mayıs aylarına ait 4/6486, 5/6486/, 6/6486 kanun numaralı aylık prim ve hizmet belgelerini sonradan düzenleyerek Kurum’a kağıt ortamında vermeleri halinde Kurum’ca yapılacak araştırmada şartları taşıdığı anlaşılan işyerleri için 6 puanlık ilave teşvik indirimi uygulanacaktır.
IV- UYGULAMAYA İLİŞKİN İŞLEMLER VE YAPILAN DENETİMLER NETİCESİNDE MUVAZAALI DURUMLARIN SAPTANMASI
Bilindiği üzere 5510 sayılı Kanun’un 81. maddesine 6486 sayılı Kanun’un 5. maddesiyle eklenen dördüncü fıkra gereğince yapılan kontrol ve denetimlerde, çalıştırdığı kişileri sigortalı olarak bildirmediği veya bildirilen sigortalının fiilen çalışmadığının tespit edilmesi hâlinde, işverenler bir yıl süreyle bu maddeyle sağlanan destek unsurlarından yararlanamayacağı, bu madde kapsamındaki teşvikten yersiz olarak faydalanıldığının tespiti hâlinde, yararlanılan teşvik tutarı işverenden gecikme cezası ve gecikme zammı ile birlikte tahsil edileceği hükmü yer almıştır.
Buna göre çalıştırdığı kişileri sigortalı olarak bildirmediği ya da bildirilen sigortalının işyerinde fiilen çalıştırılmadığının; Kurum’un denetim ve kontrol ile görevli memurlarınca yapılan denetimler sonucu anlaşılması halinde tutanak tarihini izleyen, açılan davalar sonucu verilen mahkeme kararından anlaşılması halinde mahkemenin kesinleşme tarihini izleyen, resmi kurum ve kuruluşlardan alınan yazılardan anlaşılması halinde söz konusu resmi yazıların kurum kayıtlarına intikal tarihini izleyen aybaşından itibaren bir yıl süreyle gerek 5 puanlık indirim gerekse ilave 6 puanlık teşvik indiriminden yararlandırılma mümkün olmayacaktır.
V- SONUÇ
5510 sayılı Kanun’un 4. maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında sigortalıları çalıştıran özel sektör işyerlerine ait işverenler için 1 Ekim 2008 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere 5763 sayılı Kanun ile 5 (beş) puanlık teşvik indirimi uygulaması başlatılmıştı. Bu uygulama halen yürürlükte olmakla birlikte bu teşvik kapsamında olup işyerinde on ve üzeri sigortalı çalıştıran işyerleri için ayrıca Bakanlar Kurulu Kararı ile 6 (altı) puanlık ilave teşvik uygulaması 1 Ocak 2013 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere yürürlüğe konulmuştur. Böylece teşvik kapsamında işyerleri için Hazine’ce karşılanacak sigorta prim oranı % 11’e yükseltilmiş olmaktadır. Ancak oransal olarak böyle olmakla birlikte 5 puanlık devlet katkısı Kurum’a bildirilen malullük, yaşlılık ve ölüm sigorta primine esas kazanç tutarı üzerinden hesap edilirken, 6 puanlık devlet katkısı Kurum’a bildirilen prime esas kazanç tutarı üzerinden değil, Kurum’a bildirim yapılan ay için geçerli olan sigorta primine esas kazancın alt sınırı esas alınarak hesap edilmektedir. İlave teşvik uygulamasına ilişkin Bakanlar Kurulu Kararı’nın Resmi Gazete’de 2013 Temmuz ayında yayımlanmakla birlikte 1 Ocak 2013 tarihinden geçerli olarak uygulanacağından kararın yayımlanma tarihi itibariyle daha önceden verilmiş olan 2013/Ocak ila Mayıs aylarına ait bildirimlerden dolayı da işverenlerin bu aylara ilişkin sonradan düzenleyecekleri aylık prim ve hizmet belgelerini kağıt ortamında Kurum’a vermeleri halinde söz konusu indirimden yararlanma imkanları bulunmaktadır.
Sigorta primine esas kazancın alt sınırı üzerinden uygulanacak 6 puanlık ilave teşvik uygulaması, Bakanlar Kurulunun aldığı karar ile 1 Ocak 2013 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere 2013/Haziran ayından itibaren yürürlüğe konulmuş, alınan karar ile sosyo-ekonomik gelişmişlik endeksi dikkate alınarak toplam 51 il ve Gökçeada ve Bozcaada olmak üzere iki ilçe teşvik kapsamına alınmıştır.


*           Sosyal Güvenlik Kurumu Başmüfettişi
(1)         16.06.2006 tarih ve 26200 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
(2)         14.07.2013 tarih ve 28707 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
(3)         Bakanlar Kurulu Kararına ekli (I) sayılı listede; Afyonkarahisar, Amasya, Artvin, Bartın, Çorum, Düzce, Elazığ, Erzincan, Hatay, Karaman, Kastamonu, Kırıkkale, Kırşehir, Kütahya, Malatya, Nevşehir, Rize, Sivas, Trabzon, Uşak illeri, (II) numaralı listede; Adıyaman, Aksaray, Bayburt, Çankırı, Erzurum, Giresun, Gümüşhane, Kahramanmaraş, Kilis, Niğde, Ordu, Osmaniye, Sinop, Tokat, Tunceli, Yozgat illeri, (III) numaralı listede ise; Ağrı, Ardahan, Batman, Bingöl, Bitlis, Diyarbakır, Hakkari, Iğdır, Kars, Mardin, Muş, Siirt, Şanlıurfa, Şırnak, Van illeri ile Bozcaada ve Gökçeada ilçeleri yer almaktadır.
(4)         01.09.2012 tarih ve 28398 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder