Yazar: İbrahim GÜLER*
E-Yaklaşım / Kasım 2013 / Sayı: 251
I- GİRİŞ
Bilindiği
üzere, 421 Sıra No.lu VUKGT’nin 3. bölümünde yapılan düzenlemeye göre;
1)
5015 sayılı Petrol Piyasası Kanunu kapsamında madeni yağ lisansına sahip
olanlar ile bunlardan 2011 takvim yılında mal alan mükelleflerden, 31.12.2011
tarihi itibariyle asgari brüt 25 Milyon TL. satış hasılatına sahip olanlar ve,
2)
4760 sayılı ÖTV Kanununa ekli III sayılı listedeki malları (alkollü içecekler, kolalı
gazozlar ve tütün mamülleri) imal, inşa veya ithal edenler ile bunlardan 2011
takvim yılında mal alan mükelleflerden 31.12.2011 tarihi itibariyle asgari brüt
10 Milyon TL. satış hasılatına sahip olanların,
2013
takvim yılı içerisinde elektronik fatura (e-Fatura) uygulamasına, 2014 takvim
yılı içerisinde de elektronik defter (e-Defter) uygulamasına geçmeleri
zorunludur. Bunun için gerekli müracatlar 2 Eylül 2013 tarihine kadar
yapılmıştı.
Kapsama
giren mükellefler önce e-Fatura işlemini bitirecekler arkasına da e-Defter için
gerekli müracatı yapacaklardır.
Makalenin
amacı e-Fatura ve e-Defter konusunda tereddüt edilen ve sıkça sorulan tarafları
ile özellik arzeden hususları açıklamaya çalışmaktır.
II- e-FATURA
e-Fatura,
yeni bir belge türü olmayıp, kağıt fatura ile aynı hukuki niteliklere sahiptir.
Elektronik fatura uygulamasına kayıtlı olan mükelleflerin birbirlerinden
aldıkları mallar ve sağladıkları hizmetler için elektronik fatura göndermeleri
ve almaları zorunludur. Bu nedenle elektronik fatura uygulamasından yararlanan
kayıtlı kullanıcıların güncel listesi www.efatura.gov.tr sitesinde
yayınlanacaktır. Elektronik fatura uygulamasından yararlanan mükellefler fatura
düzenlemeden önce muhatabın ww.efatura.gov.tr sitesindeki kayıtlı
kullanıcı listesinde yer alıp almadığını kontrol edecek ve kayıtlı kullanıcı
ise elektronik fatura, kayıtlı kullanıcı değilse kağıt fatura
düzenleyeceklerdir.
e-Fatura
kapsamındaki mükelleflerden mal veya hizmet alan, ancak, e-Fatura kapsamına
girmeyen mükellefler, istemeleri halinde elektronik fatura ve elektronik defter
uygulamalarından yararlanabileceklerdir.
e-
Fatura uygulaması kapsamında fatura oluşturma, gönderme ve alma işlemlerinde üç
yöntemden biri kullanılmaktadır.
a- Entegrasyon Yöntemi: İşetmelerin kendilerine ait bilgi
işlem sistemini Gelir İdaresi Başkanlığının sistemine entegre ederek 7/24
kesintisiz bağlantı sağlayabilecek duruma getirmeleri halinde
kullanabilecekleri bir yöntem olarak geliştirilmiştir.
b- Özel Entegrasyon Yöntemi: Çok sayıda (aylık 5.000’den fazla)
fatura düzenleyen işletmelerin teknik yeterliliğe sahip bir özel özel
entegratörün bilgi işlem sistemi vasıtasıyla elektronik fatura alıp
gönderebilmesine imkan veren bir yöntemdir.
c- e- Fatura Portal Yöntemi: Gelir idaresi başkanlığı tarafından “www.efatura.gov.tr” internet
adresinden ücretsiz olarak sunulan bir e-fatura uygulamasıdır. Maksimum aylık
5000 adet fatura düzenleyen işletmeler portaldan faydalanabileceklerdir.
İşletmeler
düzenledikleri ve aldıkları e-Faturaları, üzerindeki Mali Mühür veya elektronik
imzayı da içerecek şekilde kanuni süreler dahilinde kendi bünyelerindeki
elektronik, manyetik veya optik ortamlarda muhafaza ve istendiğinde elektronik,
manyetik veya optik araçlar vasıtasıyla ibraz edeceklerdir. Muhafaza ve ibraz
yükümlülüğü, e-faturaların okunabilir kağıt baskılarını üretebilmeyi sağlayacak
biçimde yerine getirilmelidir. Elektronik faturaların işletmelerin bilgi işlem
sistemlerinde saklanması esastır. Ancak üçüncü kişiler nezdinde de elektronik
saklama yapılabilecektir. Muhafaza ve ibraz sorumluluğu mükellefe aittir.
e-
Fatura uygulamasında tüzel kişilerin mali mühür, gerçek kişilerin de e-imza
kullanması gerekmektedir. Gerçek kişiler isterlerse mali mühür de alabilirler.
Mali mühür, esasında e-imzanın kurumlardaki karşılığıdır. Mali mühür kurumun
bildirilen yetkilisinin kontrolü altında kullanılır. Yetkilinin değişmesi
halinde yeni yetkili veya yetkililere ait bilgilerin Gelir İdaresi Başkanlığına
bildirilmesi zorunludur. Ünvan değişikliğinde 15 gün içinde yeni mali mühür
almak için başkanlığa müracat edilir.
e-Fatura
kapsamına giren mükelleflerin 2013 takvim yılı içerisinde elektronik fatura
uygulamasına geçmeleri zorunludur (421 Sıra No.lu VUKGT.3.2.1/a). (397 Sıra No.lu
VUKGT.4/iki ve üçüncü parağraflar). Diğer taraftan, e-Fatura uygulaması başvuru
klavuzunun 7.bölümünde yapılan açıklamaya göre de “e-Fatura uygulamasından yararlanan mükellefler hesapların aktive
edilmesini takip eden 7 günden sonra kayıtlı kullanıcılara e-Fatura göndermek
ve almak zorundadırlar”.
Yukarıdaki
gerek genel tebliğlerdeki, gerekse başvuru klavuzundaki açıklamalardan da
anlaşılacağı üzere, e-Fatura kullanımı, e-Fatura müracatı ile birlikte
yapılması gereken bütün işlemler bittikten ve Gelir İdaresi Başkanlığınca
kullanıcı hesapları aktive edildikten 7 gün sonra gönderilecek ve alınacak
faturaların e-Fatura şeklinde oluşturulması ile başlayacaktır.
Elektronik
ortamda düzenlenen e-Fatura alıcıya “Temel
Fatura” ve “Ticari Fatura” olarak
iki değişik şekilde gönderilebilmektedir. Elektronik ortamda düzenlenen bir
faturanın temel fatura şeklinde gönderilmesi halinde internet ortamında
alıcının bu faturayı red etmesi veya itiraz etmesi söz konusu olmaz. Bir
itirazı varsa kağıt faturada olduğu gibi bu itirazını noter, mahkeme vasıtasıyla haricen yapmak
zorundadır. Düzenlenen e-Faturanın ticari fatura olarak gönderilmesi halinde
alıcının internet ortamında bu faturayı kabul, red veya iade imkanı olmaktadır.
e-Faturanın ticari fatura olarak gönderilebilmesi için alıcı ve satıcının
anlaşmış olması gerekmektedir. Bu konu çok önemli olup işletmelerin kendi
konumlarını göz önüne alarak karar vermeleri gerekmektedir. Gerek alışlar,
gerekse satışlar için hatta aynı müşteri için her zaman iki seçenekten birini
kullanmak mümkündür.
e-Fatura
kapsamına giren mükelleflerin ayrıca, 2014 takvim yılı içerisinde elektronik
defter uygulamasına geçmeleri zorunludur (421 Sıra No.lu VUKGT.3.2.1/b). Ancak,
elektronik defter yazılımlarını kendi geliştiren mükelleflerin 01.09.2014
tarihi itibariyle elektronik defter test süreçlerini başarı ile tamamlamış
olmaları gerekmektedir.
III- e- DEFTER
e-Fatura
kullanım iznini alan ve kullanıcı hesapları başkanlıkça aktive edilen gerçek ve
tüzel kişi işletmeler 01.01.2014 tarihinden itibaren sadece, Yevmiye Defterleri
ile Defter-i Kebirlerini, e-Defter şeklinde tutmak zorundadır (421 Sıra No.lu
VUKGT.3.2.1/b, 1 Sıra No.lu
Elektronik
Defter Genel Tebliği 3.1, e-Defter başvuru portalı). Ancak, elektronik defter
yazılımlarını kendi geliştiren mükelleflerin 01.09.2014 tarihi itibariyle
elektronik defter test süreçlerini başarı ile tamamlamış olmaları
gerekmektedir. Elektronik defterin tutulması,
kaydedilmesi,
onaylanması, saklanması ve ibrazında kullanılacak yazılımın uyumluluk onayı
almış bir yazılım olması gerekmektedir.
Yevmiye
Defteri ile Defter-i Kebiri elektronik defter olarak (e-Defter) tutmak isteyen
mükelleflerin “Gelir İdaresi Başkanlığı
İlkadım Caddesi 06450 Dikmen/ANKARA” adresine aşağıdaki bilgi ve belgelerle
Yazılı Başvuruda bulunması
gerekmektedir. (e-Defter başvuru portalı, 1 Sıra No.lu Elektronik Defter
Genel Tebliği, 3.1.2).
a)www.edefter.gov.tr
sitesinde yer alan “Elektronik Defter
Uygulaması Başvuru Formu ve Taahhütnamesi”nin imzalı aslı,
b)
Tüzel kişiler için başvuru formunu imzalayan kişi veya kişilerin yetkili
olduğunu gösteren şirket imza sirkülerinin noter tasdikli örneği (e-Fatura
uygulamasından yararlanmaya başlayan ve imza sirkülerinde herhangi bir
değişiklik bulunmayan mükellefler için bu şart aranmayacaktır),
c)
e-Defter tutulmasında kullanılacak olan ve uyumluluk onayı alınmış
yazılımın (muhasebe programının) adı, sürüm numarası gibi mükellef kullanımına
özgü bilgiler,
d)
e-Defter tutulmasında kullanılacak olan ve uyumluluk onayı alınmamış bir
yazılımın (muhasebe programının) kullanılmak istenmesi durumunda 1 Sıra No.lu
Elektronik Defter Genel Tebliği’nin 3.2 bölümünde belirtilen bilgi ve belgeler.
e-Defter
uygulama izni alan mükellefler, aylık dönemler itibariyle elektronik
defterlerini oluşturmaya ve saklamaya başlayacaklardır. e-Defter tutanlar kağıt
defter tutamazlar.
Elektronik
defter beratı;
e-Defterlere ilişkin olarak başkanlık Mali Mühürü ile onaylanmış elektronik
dosyadır. Elektronik defterlerin değişmezliğini ispat etmeye yönelik olup,
elektronik defterlerin içeriğine yönelik bir onayı ifade etmez.
e-Defter
açılış ve kapanış onayları;
Hesap döneminin ilk ayına ilişkin olarak alınan elektronik defter beratı
açılış, hesap döneminin son ayına ilişkin olarak alınan elektronik defter
beratı da kapanış onayını ifade eder.
Gerçek
kişiler aylık dönemler itibariyle oluşturdukları e-Defterlerini, ilgili olduğu
ayı takip eden ayın son gününe kadar kendilerine ait e-İmza ile imzalarlar.
Örneğin, Ocak ayına ait e-Defter, şubat sonuna kadar e-İmza ile
imzalanacaktır. Ancak Sadece Aralık ayına mahsus olmak üzere, Aralık ayına
ait e- Defter, gelir vergisi beyannamesinin verilme süresinin sonuna kadar
e-İmza ile imzalanacaktır.
Tüzel
kişiler aylık dönemler itibariyle oluşturdukları e-Defterlerini, ilgili olduğu
ayı takip eden ayın son gününe kadar kendilerine ait mali mühür ile onaylar.
Örneğin, Ocak ayına ait e-Defter, şubat sonuna kadar mali mühür ile onaylanır.
Ancak hesap döneminin son ayına ait e-Defter, kurumlar vergisi beyannamesinin
verilme süresinin sonuna kadar mali mühür ile onaylanır.
e-
İmzalı veya Mali Mühürlü e-Defterler için berat dosyaları oluşturulur ve bu dosyalar Elektronik Defter
Uygulaması aracılığı ile Başkanlığın onayına sunulur. Başkanlık mali mühürünü
de içeren beratlar e-Defter tutanlar tarafından indirilerek ilgili olduğu döneme
ait e-Defter ile birlikte istenildiğinde ibraz edilmek üzere muhafaza edilir.
Anlaşılacağı
üzere, e-Defter aylık dönemler halinde tutulup, takip eden ayın son gününe
kadar e-İmza veya Mali Mühürle işletme tarafından imzalandıktan sonra berat
dosyası
hazırlanarak başkanlığa sunulacak, başkanlığın kendi Mali Mühürü ile onayladığı
berat, e-Defter sahibince indirilerek ilgili olduğu döneme ait e-Defter ile
birlikte istenildiğinde ibraz edilmek üzere muhafaza edilecektir. e-Defter,
başkanlık tarafından onaylanan beratları ile birlikte VUK’nu ve TTK’nu
kapsamında geçerli kanuni defter olarak kabul edilecektir.
Aylık
dönem, sadece onaya sunulan ayın e- Defter kayıtlarını ifade etmektedir. Önceki
aylara ait kayıtları içermez. Ancak bunun bir tek istisnası vardır. Şöyleki; Mükellefler, e-Defter
izinlerini hesap dönemi veya takvim yılı başladıktan daha sonra alabilirler
(örneğin Takvim Yılı Esasında 25 Ocak gibi). Bu durumda, izleyen ilk ayda
(örneğe göre 1 Şubatta) oluşturulacak e-Defterde ilgili hesap döneminin
başından (örneğe göre 1 Ocaktan) içinde bulundukları döneme kadar (örneğe göre
Şubat sonuna kadar) gerçekleştirilen tüm kayıtlar elektronik ortamda
oluşturulacak ve ayrıca elektronik defter tutmaya başladıkları (örneğe göre 1
Şubat) tarih itibariyle eski defterlerine kapanış tasdiki yaptıracaklardır.
(Mükellef, e-Defter iznini 25 Ocakta almasına rağmen takip eden ayda -1
Şubatta- e-Deftere başladığından, Ocak ayının tamamını kağıt deftere yazıp, 1
Şubat itibariyle notere kağıt defterinin kapanış tasdikini yaptıracak, ayrıca
Ocak+Şubat’ın tamamını e-Deftere yazacaktır).
Elektrik
kesintisi veya sistem arızası nedeniyle aylık beratların başkanlık tarafından
onaylanması işleminin gerçekleştirilememesi halinde söz konusu beratlar, gerçek
kişilerde e-İmza, tüzel kişilerde mali mühür ile zaman damgalı olarak
imzalanacak veya onaylanacaktır. Bu kapsamda kullanılacak olan zaman
damgaları TÜBİTAK-UEKAE’den temin edilecektir. Kesinti veya arızanın
ortadan kalkmasını takiben ilgili beratların tekrar başkanlık onayına sunulması
işlemi gerçekleştirilecektir.
e-Defterler
istenildiğinde ibraz edilmek üzere ilgili olduğu beratları ile birlikte
muhafaza edilmek zorundadır. Kağıt ortamında saklanmazlar. Mükellefler,
e-Defterleri ve ilgili beratlarını Vergi Kanunları, TTK’nu ve diğer
düzenlemelerde yer alan süreler dahilinde elektronik, manyetik veya optik
ortamlarda muhafaza ve istenildiğinde elektronik, manyetik veya optik araçlar
vasıtasıyla eksiksiz ve okunabilir şekilde ibraz etmekle yükümlüdürler.
Muhafaza
ve ibraz yükümlülüğü aynı zamanda okunabilir kağıt baskılarını üretebilmeyi
sağlayacak biçimde yerine getirilmelidir. Elektronik defter ve beratların
mükelleflerin bilgi işlem sistemlerinde muhafazası mecburi olup üçüncü kişiler
nezdinde ya da yurt dışında muhafazası her hangi bir hüküm ifade
etmemektedir.
e-Defter
tutanlar, e-Defterlere ait kayıtların bozulması, silinmesi, zarar görmesi,
işlem görmemesi halleri ile olağanüstü durumların meydana gelmesi halinde,
durumu 15 gün içinde başkanlığa bildirmek ve kayıtları nasıl tamamlayacaklarına
ilişkin ayrıntılı bir plan sunmak zorundadır.
e-Defter
tutanlar, e-Defterlerini oluşturdukları ve muhafaza ettikleri bilgi işlem
sistemlerinin haczedilmesi veya yetkili mercilerce el konulması halinde en geç
3 iş günü içinde durumu başkanlığa bildirmek zorundadırlar.
IV- SONUÇ
Uzatılması
beklenen e-Fatura uygulaması Maliye Bakanlığınca uzatılmayarak uygulamaya start
verilmiştir. Belirlenen hadlere haiz olup kapsama giren mükellefler 2 Eylül
2013 tarihi itibariyle müracatlarını yapmışlardır. Şu anda müracatlar yavaş
yavaş sonuçlanmaya başlamıştır. Kullanıcı hesapları aktive edilen mükellefler
takip eden 7 günden sonra kayıtlı kullanıcılara e-Fatura gönderebilecek ve
gelen e-Faturaları kabul edebileceklerdir. Bu arada e-Fatura iznini alan
mükelleflerin derhal e-Defter için müracatlarını yapmaları ve 2014 yılında aynı
zamanda e-Defter tutmaları gerekmektedir.
____________________
* Adana SMMM Odası Vergi Mevzuatı, İnceleme Komisyonu Başkanı
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder