Yazar: Murat BATI*
E-Yaklaşım / Kasım 2013 / Sayı: 251
I- GİRİŞ
Ağustos
2013 sayısında bu yazı serisinin ilk kısmı ABD, Eylül sayısında
Almanya, Ekim sayısında İngiltere’nin vergi yapısı ele alındı. Bu ayki
yazımız ise Ağustos, Eylül ve Ekim sayılarındaki yazının devamı
mahiyette olup Fransa ele alınmıştır. Fransa’da finans piyasasının
işleyişi bunlara ilişkin vergileme yapısı ve işleyişi güncel durumuyla
aktarılmaya çalışılmıştır.
II-FRANSA’NIN FİNANS YAPISI VE BUNLARA İLİŞKİN VERGİLEME YAPILARI
Fransa’da
gelir üzerinden; kurumlar vergisi, kişisel gelir vergisi, sosyal
harçlar ve ücretler üzerinden olmak üzere 4 ayrı şekilde alınır.[1] Kurumlar vergisi oranı %33,33 olarak uygulanmaktadır.[2]
Hâsılatı 250 milyon Euro’yu aşan büyük şirketlere, toplam kurumlar
vergisi efektif oranını % 35’e veya %3,3 oranında sosyal vergiye tabi
olan büyük şirketler için % 36,10’ayükselten, % 5 oranında geçici ek
vergi uygulanır.[3]
Fransız şirketlerinin vergilendirilmesi bir ulusal sınır esasına
dayanmaktadır. Fransa dışında bir ticari veya ticari faaliyette bulunan
Fransız şirketleri genellikle Fransa'da vergilendirilmez. Ancak,
Fransa’da faaliyette bulunan yabancı şirketler Fransız Vergi Kanunu
Madde 209/B uyarınca dar mükellefiyet esasında sadece Fransa sınırları
içinde elde ettiği geliri vergilendirir. Fransa’da
yerleşik kuruluş ya da Fransa’da kurulmasa da Fransa’da faaliyet
gösteren şirketler kurumlar vergisi açısından eşit muameleye tabi
tutulmaktadırlar. İlave olarak, yabancı gelir ülkelerde kurulu
şirketlerin Fransa’daki şubeleri “şube vergisi / branch tax”[4] adı
altında % 30 oranında bir stopaja tabidirler. Bu stopaj kâr transfer
edilsin ya da edilmesin ödenmek zorundadır, ancak ikili anlaşmalar ya da
belirli özel koşulların yerine getirilmesiyle azaltılabilir ya da
ortadan kalkabilir.[5]
Şirketlerin kâr dağıtımı sırasında elde edilen temettü geliri de
kurumlar vergisine tabidir. Ancak mükellef Fransa’da yerleşik kişi ya da
kurum ise, sağlanan bir vergi iadesi (avoir fiscal) sistemiyle ödenen
vergi temettü gelirinin dörtte birine düşmektedir. Fransa’da yerleşik
olmayanlar da bazı vergi anlaşmalarıyla vergi iadesinden
yararlanabilmektedirler.[6]
Fransa'da
uygulanmakta olan gelir vergisi kanunu 1958’de yürürlüğe girmiş olup,
bu sistem dikine artan oranlı vergi tarifesini öngörmektedir. Tarife bir
kişinin bir vergilendirme dönemi boyunca elde etmiş olduğu tüm gelirler
toplamına uygulanır. Kurumlar vergisinin tersine gelir vergisi sadece
gerçek kişileri vergilendirir. Vergilemede aile birliği esası uygulanır.
Vergilemenin genel kuralı, her iki eş de eşit statüye sahiptir ve
vergilerden ikisi birlikte sorumludur. Her aile elde edilen gelirlerin
çok detaylı bilgilerini içeren bir beyanname vermek zorundadır.
Vergilenebilir gelir sadece mükellef tarafından elde edilen gelirleri
değil, ama aynı zamanda mükellefin sahip olduğu ortaklıklardan elde
ettiği gelirler ile elde tutulan bazı varlıkların elden çıkarılmasından
elde edilen kazançlardan oluşur. Mükellef bir yılda elde etmiş olduğu
gelirler için genel bir beyanname ve bazı gelir tipleri için ise özel
beyanname vermek zorundadır. Vergi idaresi birey tarafından verilen bu
beyannameler üzerinden ödenecek vergiyi hesaplar. Fransa'da yerleşik
olan kişiler tüm dünyada elde etmiş oldukları gelir üzerinden, Fransa'da
yerleşik olmayan kişiler ise Fransa kaynaklı gelir unsurlarından elde
etmiş oldukları gelirler üzerinden vergilendirilir. Fransa içinde bir
ikametgâhı veya bir evi olan kişi, Fransız vergi mükellefi olarak kabul
edilir. Ev, normal koşullar altında bir kişinin eşinin ve çocuklarının
yaşadığı yer olarak tanımlanır. Fransa'da eşi ve çocuğu olan bir birey
uzun zaman Fransa dışında çalışmak zorunda kalsa bile yerleşik vergi
mükellefi olarak kabul edilir. Çifte Vergilemeyi önleme anlaşması
hükümlerine göre; Fransa'da yerleşik olmayan kişiler, ya Fransa'da her
zaman kullanabilecekleri bir oturma yerinin olması ya da Fransız
kaynaklı gelir unsurları üzerinden gelir elde etmeleri durumunda
vergilendirilebilirler.[7]
Fransa’da vergi oranları % 5,5 ila % 41 arasında değişmektedir. Artan oranlı bir kişisel gelir vergisi tarifesi uygulanmaktadır.[8] Bu oranlara Fransız vergi mükellefleri için %13,5 oranında sosyal güvenlik katkısı eklenir. Fransa’da
1 Nisan 2000 tarihinden itibaren % 19,6 oranında genel bir KDV oranı
Fransa’da tüketilen ya da kullanılan tüm mal ve hizmetlere
uygulanmaktadır. İhracat KDV’den muaf tutulurken basın, yayın ve ilaçta %
2,1 ve su, gıda, zirai ürünler, yolcu ücretleri, otel, kitap, diğer
tıbbi malzemeler üzerinden % 5,5 oranında KDV alınır. Fransa’da işlem
yapan tüm vergi mükellefleri için KDV mükellefiyeti kaydı yaptırmak
zorunludur.[9]
Fransa’da; Ekonomik Bölge Katkısı, emlak vergisi ve % 3 transfer
vergisini içeren birkaç emlak vergisi uygulanmaktadır. Gayrimenkullerin
satışı, % 5,08 oranında transfer vergisine tabidir. Limited şirket ve
ticari ortaklık hisselerinin satışı, satış fiyatının yaklaşık % 3’üne
denk gelen transfer vergisine tabidir. Bununla birlikte anonim şirket
hisselerinin elden çıkarılmasından elde edilen kazançlar takip eden
artan oranlı tarife uygulanır: Satış fiyatı 200.000 Euro’nun altında
olan hisse senedi satışları için % 3, 200.000 Euro ila 500.000 Euro
arasındaki kısma % 0,5, 500.000 Euro’yu aşan kısma % 0,25. Eğer şirket
hisselerini gayrimenkul şirketine transfer ederse vergi oranı % 5’e
yükseltilir. Bir Fransız işletmesinin, Fransız müşteri listesinin veya
kira hakkının satılması % 5 oranında transfer vergisine tabidir. Mal
sahipleri, vergi makamlarınca takdir edilen taşınmazın kira değerine
dayanan vergiden sorumludurlar. Kiracılar, vergi makamlarınca takdir
edilen taşınmazın kira değerine dayanan konut vergisiyle yükümlüdürler.[10]
Fransa
Cumhurbaşkanı Nicolas Sarkozy’nin, Fransa’nın 2012 Ağustos ayından
itibaren % 0,1 oranında mali işlem vergisi uygulayacağını ilan
etmesinden sonra, Hükümet 08.02.2012 tarihinde taslak öneri üzerinde
görüşmelere başlamıştır. Mali işlemler vergisinin, Fransız hazinesine
yıllık olarak 1,1 milyar Euro gelir sağlayacağı beklenmektedir.
Fransa’nın tek taraflı olarak mali işlemler vergisi uygulama kararı; 27
AB üyesi ülkenin, bu verginin AB çapında bir vergi olarak kabul edilmesi
önerisi üzerinde oybirliği sağlayamamalarının sonucudur. 2011 Eylül
ayında, Avrupa Komisyonu, en azından bir tarafın AB’de bulunduğu
finansal kuruluşlar arasındaki tüm finansal araç işlemleri üzerinden
vergi tarh edilmesini önermiştir. Komisyon önerisine uygun olarak, 2014
yılından itibaren, hisse senetleri ve bonoların el değiştirmesi % 0,1
oranı ile türev araç sözleşmeleri % 0,01 oranından vergilendirilecektir.
Uzun vadeli kredi borcu takas sözleşmesi, satışlar veya piyasa
düzenleyici faaliyetler kapsamında satın alımlar hariç, Fransa’da
vergilendirilebilir şirket tarafından, devletin borcunu ödeyememesi
risklerinin alındığı kredi borcu takas sözleşmeleridir ve bunlara mali
işlem vergisi uygulanabilir. Vergi, kredi takas sözleşmesinin türev araç
tutarı üzerinden % 0,1 oranında uygulanacaktır ve sözleşme yürürlüğe
girdiği zaman vadesi dolacak ve KDV beyannamesi doldurulduğu anda
Fransız hazinesine ödenecektir.[11]
Türev
araç sözleşmeleri Fransa’da “Fransız Code General Des Impots”un 38’inci
Maddesinde hüküm altına alınmıştır. Anılan maddeye istinaden türev
araçlar iki ayrı piyasada işlem görmelerine göre iki ayrı grupta hüküm
altına alınmıştır. Buna göre anılan yasada; türev araçlar organize ve
organize olmayan piyasada işlem gören sözleşmeler şeklinde
düzenlenmiştir. 38’inci maddeye göre organize olmayan piyasalarda işlem
gören türev araçlar; faiz oranı swap sözleşmeleri, faiz forward
sözleşmeleri, opsiyona dayalı ürünler ve forward sözleşmeleri şeklinde
hüküm altına alınırken, organize piyasalarda işlem gördüğü kabul edilen
ürünler ise MATIF (Marché à Terme International de France- Fransa Vadeli İşlemler Borsası)
ve MONEP’te (French Options Market-Fransa Opsiyon Piyasası) işlem gören
opsiyonlar, anlaşmalar ve döviz swapları dahil döviz işlemleridir.[12]
Fransa’da türev araçlara dayalı ulusal sınırlar içine yapılan ödemeler
tevkifata tabi değildir. Fransız vergi mevzuatına göre türev araç
sözleşmeleri genel olarak KDV kapsamı dışındadır. Ancak fiziksel teslim
bulunması halinde KDV’ye tabi tutulmaktadır. Öte taraftan, fiziksel
teslimin bulunduğu durumlarda türev araç sözleşmeleri intikal vergisine
tabi olmakla birlikte kanunda sayılan muafiyet ve istisna hükümleri de
mevcuttur.[13]
III- SONUÇ
Fransa’da
ise türev ürünlerin organize ve tezgahüstü piyasada işlem gören
sözleşmeler şeklinde düzenlendiği, tezgahüstü piyasalarda, faiz swapı,
faiz forward sözleşmeleri, opsiyona dayalı ürünler ve forward
sözleşmelerin işlem gördüğü, organize piyasalarda ise MATIF ve MONEP’te
işlem gören opsiyonlar ve anlaşmalar ile ve döviz swapları da dahil
olmak üzere döviz işlemlerin olduğu, türev ürünlere dayalı ulusal
sınırlar içine yapılan ödemelerin tevkifata tabi olmadığı, bunların
KDV’den istisna edildiği ancak fiziksel teslim olması durumunda ise
KDV’ye ve İntikal Vergisine tabi tutulduğu, Damga Vergisinden istisna
edildiği görülmektedir. Bu yazı esasında bir tür bilgilendirme
mahiyetinde yazılmıştır. Amacı Türk Vergi Mevzuatı ile karşılaştırma
yapmak adına güncel olarak Fransa’nın vergisel durumunu güncel bir
şekilde ele almak ve okuyucuya Türk Vergi Mevzuatı ile karşılaştırma
fırsatı vermektir.
____________________
[1] Public Finances General Directorate Tax Policy Directorate; The French Tax System, Public Finances General Directorate Tax Policy Directorate Publications, Fransa, Temmuz 2011, s.9. (http://www.impots.gouv.fr/portal/deploiement/p1/fichedescriptive_1006/fichedescriptive_1006.pdf) (Çevrimiçi) (09.08.2013)
[2] Ernst&Young; a.g.e., s.369.
[3] http://www.gib.gov.tr/fileadmin/beyannamerehberi/taxation3.pdf (Çevrimiçi) (12.07.2013)
[4] Bir yabancı şirketin Fransız şubesinin vergi sonrası gelirinin dar mükellef şirkete dağıtılması uygun görülürse,
bu dağıtılan kazanç % 25 oranında şube kazançları vergisine tabi olur.
Bu vergi oranı ikili anlaşmalar ile azaltılabilir veya kaldırılabilir ve
eğer yabancı merkez ofisi AB içinde bulunuyor ve gelir vergisine tabi
ise ödenmesi gerekmez. (http://www.gib.gov.tr/fileadmin/beyannamerehberi/taxation3.pdf (Çevrimiçi) (12.07.2013))
[5] Ernst&Young; a.g.e., s.370&[5] Public Finances General Directorate Tax Policy Directorate; The French Tax System, Public Finances General Directorate Tax Policy Directorate Publications, Fransa, Temmuz 2011, s.11.
[6] http://www.impots.gouv.fr (çevrimiçi) (09.08.2012.)
[7] Ersin NAZALI; Fransa Gelir Vergisi Sisteminde Faiz ve Kar Paylarının Vergilendirilmesi, Vergi Dünyası, Sayı 320, Ekim 2008, s.22-23.
[8]
Fransa Anayasa Konseyi (Conseil Constitutionnel), 29 Aralık 2012
tarihinde aldığı bir kararla 1 milyon Avro ve üzeri gelire sahip Fransız
vatandaşlarından % 75 oranında gelir vergisi alınmasını öngören yasa
tasarısını iptal etti. Mahkeme iptal gerekçesinde, yasanın farklı aile
bireylerine uygulanması durumunda vatandaşlar arasında eşitsiz bir
duruma yol açacağını belirtti. Evli bir çift örneğinin verildiği söz
konusu kararda, bu vergi tasarısıyla eşlerden birinin 1 milyon Avro’nun
üstünde kazanç elde ettiği bir ailenin vergilendirilecekken, eşlerden
her ikisinin de gelirinin 1 milyon Avro’nun çok az altında olduğu bir
ailenin ise vergilendirilmeyeceği ve böylece devlet eliyle adaletsizliğe
yol açacağı belirtildi. 1 milyon Avro'nun üzerinde gelir elde eden en
üst gelir gruplarına yönelik olarak 2013 yılından itibaren uygulanması
planlanan % 75'lik bu yeni verginin taraftarlarına göre sadece 2000
civarındaki Fransızı etkileyecek olan bu vergi, aslında sembolik bir
anlam taşımaktaydı. Diğer taraftan özellikle bankacılık ve finans gibi
yüksek gelir grubunu temsil eden sektörler ile sanat dünyasından gelen
eleştirilerde ise verginin adaletsizliğine vurgu yapılmış ve hatta
aralarında ünlü isimlerin de olduğu bazı Fransız zenginler ülkeyi terk
edeceklerini açıklamışlardı. (Gelir İdaresi Başkanlığı; Vergilendirme Bülteni, Sayı 5, Ocak 2013, s.5. http://www.gib.gov.tr/fileadmin/beyannamerehberi/taxation5.pdf)
[9] Deloitte; International Tax France Highlights 2012,
http://www.deloitte.com/assets/Dcom-Global/Local%20Assets/Documents/Tax/Taxation%20and%20Investment%20Guides/2012/dttl_tax_highlight_2012_France.pdf
(çevrimiçi)
(09.08.2013)
[10] http://www.gib.gov.tr/fileadmin/beyannamerehberi/taxation3.pdf (Çevrimiçi) (12.07.2013)
[11] Gelir İdaresi Başkanlığı, Fransız Hükümeti Mali İşlemler Vergisi Teklifini Tartışıyor, GİB Avrupa Birliği ve Dış İlişkiler Daire Başkanlığı Süreli Yayınları, Vergilendirme Bülteni, Ankara, 2012/2, s.5.
[12]Steven D. CONLON&M.Vincent AQUILINO; Principles of Financial Derivatives U.S.&International Taxation, Warren Gorham & Lamont, USA, 2004, s.28
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder