12 Ağustos 2015 Çarşamba

Bir İşyerinde Aynı Yıl İçerisinde Bir Defadan Fazla Denkleştirme Uygulaması Yapılabilir (mi?)

Yazar: Cüneyt ÖZEN*
Yaklaşım / Kasım 2013 / Sayı: 251


I- GİRİŞ
4857 sayılı İş Kanunu’nun 63. ve devamındaki maddelerde işçilerin çalışma sürelerinin nasıl uygulanacağı ayrıntılı bir şekilde düzenlenmiştir. Kanun’da tanımlanmayan “çalışma süresi” kavramı, 63. maddeye dayanılarak çıkarılan İş Kanunu’na İlişkin Çalışma Süreleri Yönetmeliği(1)’nin 3. maddesinde “işçinin çalıştırıldığı işte geçirdiği süredir.” şeklinde ifadesini bulmuştur. Kanun’da genel bakımdan çalışma süresinin haftada en çok kırkbeş saat olacağı, aksi kararlaştırılmadıkça bu sürenin, işyerlerinde haftanın çalışılan günlerine eşit ölçüde bölünerek uygulanacağı belirtilmiş, devamında tarafların anlaşması ile haftalık normal çalışma süresinin işyerlerinde haftanın çalışılan günlerine günde 11 saati aşmamak koşulu ile farklı şekilde dağıtılabileceği hükme bağlanmıştır. Çalışma hayatında meydana gelen ekonomik, teknolojik ve sosyal gelişmeler, çalışma sürelerinde de esneklik anlayışını zorunlu kıldığından Mülga 1475 sayılı İş Kanunu döneminde benimsenen çalışma sürelerindeki sıkı ve katı anlayış 4857 sayılı Kanun’da esnek çalışma modellerinin benimsenmiş olması nedeniyle terkedilmeye çalışılmıştır. Bu anlayış çerçevesinde 4857 sayılı İş Kanunu ile 10.06.2003 tarihinden buyana çalışma sürelerinin denkleştirilmesi olgusu iş mevzuatımıza girmiş, çalışma sürelerinin belli şartlar ve sınırlara uyularak farklı şekilde düzenlenebilmesinin yolu açılmıştır. 4857 sayılı Kanun’un 63. maddesine göre tarafların anlaşması ile haftalık normal çalışma süresi, haftanın çalışılan günlerine günde 11 saati aşmamak koşulu ile farklı şekilde dağıtılabilecek, işin yoğun olduğu dönemlerde işçiler daha fazla çalıştırılıp işin yoğunluğunun azaldığı dönemlerde daha az çalıştırılarak ortalama çalışma süresi 45 saate denkleştirilecektir. Denkleştirme süresi, Kanun’da 2 ay olarak düzenlenmiş, bu sürenin toplu iş sözleşmeleri ile 4 aya kadar artırılabileceği ifade edilmiştir. İş Kanunu’nun 41. maddesinde ise fazla çalışma, Kanun’da yazılı şartlar çerçevesinde haftalık 45 saati aşan çalışmalar şeklinde tanımlanmış, 63. madde hükmüne göre denkleştirme esasının uygulandığı hallerde, işçinin haftalık çalışma süresi, normal haftalık iş süresini aşmamak şartı ile bazı haftalarda toplam 45 saati aşsa dahi bu çalışmalar fazla çalışma sayılmayacağı belirtilmiştir. Denkleştirme dönemi boyunca haftalık 45 saatlik çalışma süresi bazı haftalarda aşılsa da yapılan bu çalışmalar için işçilere fazla çalışma ücreti ödenmeyecektir. Bu husus denkleştirme süresini ve aynı yıl içerisinde bir defadan fazla denkleştirme uygulaması yapılıp yapılmayacağını önemli hale getirmektedir.
Bu yazımızda, bu hususa açıklık getirmek açısından öncelikle 4857 sayılı İş Kanunu ve ilgili yönetmelikte yer alan denkleştirme uygulamasına ilişkin yasal düzenlemeler hakkında bilgi verilecek, daha sonra işyerinde aynı yıl içerisinde bir defadan fazla denkleştirme uygulaması yapılıp yapılmayacağı konusuna cevap aranacaktır.
II- YASAL DÜZENLEME
Türk İş Hukuku öğretisinde, mülga 1475 sayılı İş Kanunu, çalışma süresinin haftanın çalışılan günlerine eşit ölçüde bölünerek uygulanmasını, emredici bir biçimde hükme bağlamış olduğundan çalışma hayatının ihtiyaçlarına uygun olmadığı gerekçesi ile sürekli olarak eleştirilmekteydi. 4857 sayılı İş Kanunu, mülga 1475 sayılı Kanun’dan farklı olarak 63. maddesinde Genel bakımdan çalışma süresi haftada en çok kırkbeş saattir. Aksi kararlaştırılmamışsa bu süre, işyerlerinde haftanın çalışılan günlerine eşit ölçüde bölünerek uygulanır.” hükmüne aynı maddenin II. fıkrasında bir istisna getirilerek çalışma sürelerinin esnekleştirilmesi konusunda Avrupa Birliği’nin 23.11.1993 tarih ve 93/104 sayılı Direktifi’ne uygun bir düzenlemeye yer vermiştir. Adı geçen fıkra uyarınca “Tarafların anlaşması ile haftalık normal çalışma süresi, işyerlerinde haftanın çalışılan günlerine, günde 11 saati aşmamak şartı ile farklı şekilde dağıtılabilir. Bu halde, iki aylık süre içinde işçinin haftalık ortalama çalışma süresi, normal haftalık çalışma süresini aşamaz. Denkleştirme süresi toplu iş sözleşmeleri ile dört aya kadar artırılabilir.”
İş Kanunu’na İlişkin Çalışma Süreleri Yönetmeliği’nin 5. maddesinin 1. fıkrasına göre de “Bu halde yoğunlaştırılmış iş haftası veya haftalarından sonraki dönemde işçinin daha az sürelerle çalıştırılması suretiyle, toplam çalışma süresi çalışılması gereken toplam normal süreyi geçmeyecek şekilde denkleştirilir.”
Getirilen düzenleme ile haftalık çalışma süresinin çalışılan günlere eşit ölçüde bölünerek uygulanması zorunluluğu kaldırılmış, tarafların anlaşması ile haftalık çalışma süresinin iş günlerine farklı şekilde dağıtılabilmesinin yolu açılmıştır. Yoğunlaştırılmış iş haftası veya haftalarında haftalık çalışma süresi 45 saati aşacak ancak daha sonraki haftalarda işçiler daha az çalıştırılarak haftalık ortalama çalışma süresi 45 saati aşmayacak şekilde denkleştirilecektir. Ayrıca yoğunlaştırılmış iş haftası ve haftalarında haftalık 45 saati aşan çalışmalar, fazla çalışma sayılmayacaktır. Bu hüküm, 4857 sayılı İş Kanunu’nun 41. maddesinde şu şekilde ifade edilmiştir. “Fazla çalışma Kanun’da yazılı şartlar çerçevesinde haftalık 45 saati aşan çalışmalardır. 63. madde hükmüne göre denkleştirme esasının uygulandığı hallerde, işçinin haftalık çalışma süresi, normal haftalık iş süresini aşmamak şartı ile bazı haftalarda toplam 45 saati aşsa dahi bu çalışmalar fazla çalışma sayılmaz.”
İşveren, yönetim hakkına dayanarak işyerinde tek taraflı irade beyanıyla denkleştirme uygulamasına gidemeyecektir. Denkleştirme uygulaması için tarafların bu konuda anlaşması gerekir. Bu husus, hem Kanun’da hem de Yönetmelikte açık bir şekilde belirtilmiştir. İşveren, çalışma süresinin denkleştirilmesi konusunda işçinin onayını alması gerekir. Bu onay, iş sözleşmesi ile önceden alınabileceği gibi toplu iş sözleşmesi ile bu konuda işverene tek taraflı uygulama yetkisi verilmesi şeklinde de olabilir. Anlaşmanın şekli konusunda Kanun’da herhangi bir hüküm bulunmamaktadır. Ancak Yönetmelikte tarafların yazılı olarak anlaşmaları gerektiği hükme bağlanmıştır. Öğretide ve Yargı kararlarında anlaşmanın yazılı ya da sözlü yapılabileceği gibi örtülü denkleştirmeden de bahsedilmektedir. Kanaatimizce Yönetmelikte öngörülen yazılı şekil şartı ispat açısından öngörülmüştür.
Denkleştirme döneminde günlük çalışma süresi her ne şekilde olursa olsun 11 saati aşamayacaktır. Bu husus, Kanun’da ve Yönetmelikte açıkça hükme bağlanmıştır. T.C. Yargıtay Hukuk Genel Kurulu’nun 21.03.2007 tarihli Kararı(2)’nda günde 11 saate kadar yapılan çalışmanın örtülü bir denkleştirmeye dayandığı, 11 saatin üzerinde yapılan çalışmalar için fazla çalışma yapıldığının kabulü ile fazla çalışma ücretinin ödenmesi gerektiği sonucuna varılmıştır. Yüksek mahkeme, bu sonuca varırken haftalık 45 saatlik çalışma süresinin aşılıp aşılmadığına da bakmamıştır.
Yine denkleştirme süresi tarafların anlaşması ile 2 ay olarak uygulanacak, toplu iş sözleşmesi ile bu süre 4 aya kadar çıkarılabilecektir. 2 ay veya toplu iş sözleşmesi ile 4 aya çıkarılabilecek denkleştirme süresi, yoğunlaştırılmış iş haftasının uygulandığı günden başlayarak aynı güne rastlayan 2 ay ya da 4 ay sonraki sürede dolacaktır.
Denkleştirme uygulaması, işyerinin bütünün de uygulanabileceği gibi bir bölümünde ya da bir veya bir kısım işçiye de uygulanabilecektir. Denkleştirme uygulamasının başlangıç ve bitiş tarihleri ile günlük ve haftalık çalışma süresi işverence belirlenecektir. Yoğunlaştırılmış çalışma, denkleştirme döneminin başında ya da sonunda yapılabilecektir.
III- BİR İŞYERİNDE AYNI YIL İÇERİSİNDE BİR DEFADAN FAZLA DENKLEŞTİRME UYGULAMASI YAPILABİLİR (Mİ?)
Yukarıda bahsedildiği gibi 4857 sayılı İş Kanunu’nu ve ilgili Yönetmelikte; çalışma süresinin haftanın çalışılan günlerine farklı şekilde dağıtılabileceği kabul edilerek, yoğunlaştırılmış iş haftalarında günde 11 saate kadar çalışma yapılabileceği, denkleştirme döneminin sonunda haftalık ortalama çalışma süresinin 45 saati aşamayacağı ve yoğunlaştırılmış dönemde yapılan çalışmaların fazla çalışma sayılmayacağı belirtilmiştir. Bu durum bir yıl içerisinde bir defadan fazla denkleştirme uygulaması yapılıp yapılmayacağını önemli hale getirmektedir. Zira denkleştirme uygulaması yapılan yıl içerisinde bir defadan fazla denkleştirme yapılamayacağı sonucuna varılması halinde, işin yoğun olduğu dönemlerde 45 saatin üzerinde yapılan çalışmalar için işçilere fazla çalışma ücretinin ödenmesi sonucuna varılacaktır. Ancak yukarıda da ayrıntısına yer verildiği üzere, iş mevzuatımızda denkleştirme uygulamasının yılda bir defadan fazla yapılmasını engelleyen herhangi bir yasal hüküm bulunmamaktadır. Kanun’da yer alan 2 aylık ve toplu iş sözleşmesi ile en çok 4 aya kadar çıkarılabilecek süreye ilişkin sınırlamanın bir denkleştirme döneminin başlangıcı ile sonu arasındaki azami zaman aralığını ifade ettiği, bu sürenin aynı yıl içerisinde denkleştirme yapılabilecek en fazla süre olarak değerlendirilmesi sonucuna varmanın doğru olmayacağı düşünülmektedir. Zira denkleştirme uygulaması, çalışma sürelerine ilişkin 4857 sayılı İş Kanunu’nun 63. maddesinde yer alan genel kurala istisna getiren ve denkleştirme döneminde haftalık ortalama çalışma süresinin 45 saati, yargı kararında da belirtildiği gibi günlük çalışma süresinin 11 saati aşmaması halinde fazla çalışma ücretinin ortaya çıkmasını engelleyen bir düzenleme niteliğindedir. Bu sebepledir ki uygulamanın ancak tarafların anlaşması ile mümkün olabileceği kanunda açıkça hüküm altına alınmıştır. Ayrıca Yargıtay kararlarında denkleştirme esasının uygulandığı hallerde böyle bir sınırlama dahi üzerinde durulmaksızın günlük 11 saate kadar yapılan çalışmalar için örtülü bir denkleştirme yapıldığı sonucuna varılarak fazla çalışma ücretine hükmedilmemektedir(3). Bu sonuçtan hareketle taraflar iş sözleşmesi ya da toplu iş sözleşmesi ile karşılıklı olarak anlaşmak suretiyle aynı yıl içerisinde bir defadan fazla denkleştirme uygulaması yapabileceklerdir.
IV- SONUÇ
Avrupa Birliği’nin 23.11.1993 tarih ve 93/104 sayılı Direktifi’ne uygun olarak 4857 sayılı İş Kanunu ile çalışma sürelerinin denkleştirilmesi olgusu iş mevzuatımıza girmiş, çalışma sürelerinin belli şartlar ve sınırlara uyularak farklı şekilde düzenlenebilmesinin yolu açılmıştır. Denkleştirme uygulaması ile tarafların anlaşması ile haftalık normal çalışma süresi, işyerlerinde haftanın çalışılan günlerine, günde 11 saati aşmamak şartı ile farklı şekilde dağıtılabilecek, bu halde iki aylık süre içinde işçinin haftalık ortalama çalışma süresi, normal haftalık çalışma süresini aşamayacak, denkleştirme süresi toplu iş sözleşmeleri ile dört aya kadar artırılabilecektir. Yoğunlaştırılmış iş haftası veya haftalarından sonraki dönemde işçinin daha az sürelerle çalıştırılması suretiyle, toplam çalışma süresi çalışılması gereken toplam normal süreyi geçmeyecek şekilde denkleştirilebilecektir. Denkleştirme süresi, yoğunlaştırılmış iş haftasının uygulandığı günden başlayarak aynı güne rastlayan 2 ay ya da 4 ay sonraki sürede dolacaktır. Denkleştirme döneminin sonunda haftalık ortalama çalışma süresinin 45 saati aşamayacağı ve yoğunlaştırılmış dönemde yapılan çalışmaların fazla çalışma sayılmayacağı belirtilmiştir. Bu durum bir yıl içerisinde bir defadan fazla denkleştirme uygulaması yapılıp yapılmayacağını önemli hale getirmektedir. Bu yazımızda bu soruya cevap aranmış, iş mevzuatımızda denkleştirme uygulamasının yılda bir defadan fazla yapılmasını engelleyen herhangi bir hüküm yer almadığından, Kanun’da yer alan 2 aylık ve toplu iş sözleşmesi ile en çok 4 aya kadar çıkarılabilecek süreye ilişkin sınırlamanın bir denkleştirme döneminin başlangıcı ile sonu arasındaki azami zaman aralığını ifade ettiği, bu sürenin aynı yıl içerisinde denkleştirme yapılabilecek en fazla süre olarak değerlendirilmesinin doğru olmayacağı kanaatine varılmıştır. Konu ile ilgili Yargıtay kararlarında denkleştirme uygulamasının yapıldığı hallerde böyle bir sınırlama dahi üzerinde durulmaksızın günlük 11 saate kadar yapılan çalışmalar için örtülü bir denkleştirme yapıldığı sonucuna varılmaktadır. Sonuç olarak taraflar iş sözleşmesi ya da toplu iş sözleşmesi ile karşılıklı olarak anlaşmak suretiyle aynı yıl içerisinde bir defadan fazla denkleştirme uygulaması yapabilecek, haftalık ortalama çalışma süresi 45 saati, günlük çalışma süresi de 11 saati geçmemek şartıyla işçilere yoğun çalıştıkları dönemler için fazla çalışma ücreti ödenmeyecektir.


*           İş Müfettişi, Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Bilim Uzmanı
(1)         06.04.2004 tarih ve 25425 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe girmiştir.
(2)         Yrg. HGK’nın, 21.03.2007 tarih ve E. 2007/9-150, K. 2007/160 sayılı Kararı, http://tisk.org.tr/hukuk/yazdir.asp?nedir=yargitay&id=187
(3)         Yrg. HGK’nın, 05.04.2006 tarih ve E. 2006/9107, K. 2006/144 sayılı Kararı.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder