Yazar: Ayten KARA*
E-Yaklaşım / Kasım 2013 / Sayı: 251
I- GİRİŞ
Sigortalıların
emekli olabilmeleri için kanunla belirlenen belli bir sigortalılık
süresi, prim ödeme gün sayısı ve yaş şartını yerine getirilmesi gerekir.
Ancak
gerek 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası
Kanunu’nda gerekse bu Kanundan önce yürürlükte bulunan kanunlarda,
emekliliğe hak kazanmanın genel şartlarının dışında, engelli
sigortalılar ile çalışma şartları ağır ve yıpratıcı olanlar için
emeklilik şartları özel hükümlerle düzenlenmiştir.
Bu
yazımızda, engelli olmaları nedeniyle vergi indiriminden yararlanan
sigortalıların 5510 sayılı Kanunun yürürlük tarihinden önceki ve sonraki
emeklilik şartları hakkında yapılan düzenlemelere değinilecektir.
II- KİMLER VERGİ İNDİRİMİNDEN YARARLANMAKTADIR.
193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 31. maddesinde, Çalışma gücünün
- Asgari % 80’ini kaybetmiş bulunan hizmet erbabının birinci derece engelli,
- Asgarî % 60’ını kaybetmiş bulunan hizmet erbabının ikinci derece engelli,
- Asgarî % 40’ını kaybetmiş bulunan hizmet erbabının ise üçüncü derece engelli
sayılacağı ve aşağıda engellilik dereceleri itibariyle belirlenen aylık tutarların, hizmet erbabının ücretinden indirileceği hüküm altına alınmıştır.
- Birinci derece engelliler için 440.000.000 lira (800 TL),
- İkinci derece engelliler için 220.000.000 lira (400 TL),
- Üçüncü derece engelliler için 110.000.000 lira (190 TL)dır. (1)
Çalışırken
vergi indirimi kolaylığı sağlanan engelli sigortalıların emeklilik
şartlarının diğer sigortalılardan ayrı tutulması daha kolay şartlarla
emekli olmalarına da imkan sağlamaktadır.
III- VERGİ İNDİRİMİNDEN YARARLANAN ENGELLİ SİGORTALILARIN EMEKLİLİK ŞARTLARI
193
sayılı Gelir Vergisi Kanununun 3689 sayılı Kanunla değişik 31.
maddesinin 3 üncü fıkrasına göre çalışma gücünün en az % 40’ını
kaybetmek suretiyle sakatlık indiriminden yararlanmaya hak kazanmış
durumda bulunan sigortalılar, en az 15 yıllık sigortalılık süresi ve
3600 gün malullük, yaşlılık ve ölüm sigortaları pirimi ödeme şartlarını
yerine getirmeleri halinde yaşlılık aylığı bağlanmasına hak kazanmakta
iken, 06/08/2003 tarihinde 506 sayılı Kanunun 60 ıncı maddesinde
değişiklik yapılarak birinci, ikinci ve üçüncü derece engel durumuna
göre emeklilik şartları yeniden düzenlenmiştir.
Yapılan değişiklikle, birinci derecede engelli olanların en az 15 yıl sigortalılık süresi ve en az 3600 gün,
- İkinci derecede engelli olanların en az 18 yıl sigortalılık süresi ve en az 4000 gün,
- Üçüncü derecede engelli olanların en az 20 yıl sigortalılık süresi ve en az 4400 gün,
malullük, yaşlılık ve ölüm sigortaları primi ödemiş olmaları şartıyla yaşlılık aylığından yararlanacağı öngörülmüştür.
Ancak
bu durumdan sigortalıların hemen etkilenmelerini önlemek amacı ile 506
sayılı Kanuna eklenen geçici 87 nci madde ile Kanunun yürürlüğe girdiği
tarih itibariyle12 yıl ve daha fazla sigortalılık süresi bulunanlar için
15 yıl 3600 gün şartı korunmuş, 12 yıldan az sigortalılık süresi
bulunanlar için kademeli geçiş süreci öngörülmüştür.
5510
sayılı Kanunun geçici 10. maddesinin ikinci fıkrası ile de Kanunun
yürürlük tarihinden önce sigortalı olup, Kanunun yürürlük tarihinden
önce veya sonra engelliliği nedeniyle vergi indiriminden yararlanmaya
hak kazanmış durumda olan sigortalılar hakkında, 506 sayılı Sosyal
Sigortalar Kanununun mülga 60 ıncı maddesinin (c) bendinin (b) alt bendi
ve geçici 87 nci maddesine göre işlem yapılacağı hüküm altına alınarak
engelli sigortalıların işe emeklilik şartları aynen korunmuştur. (2)
2008
yılı Ekim ayı başından önce sigortalı olanlardan en az %40 engelli
olmaları nedeniyle vergi indiriminden yararlananların emeklilik şartları
tabloda belirtilmiştir.
SİGORTALILIK SÜRESİNİN BAŞLANGICI
|
I. DERECE ENGELLİ
(%80 ve üzeri)
|
II. DERECE ENGELLİ
(%60-%80)
|
III. DERECE ENGELLİ
(%40-%60)
|
|||
Sigortalılık
Süresi |
Gün
Sayısı |
Sigortalılık
Süresi |
Gün
Sayısı |
Sigortalılık
Süresi |
Gün
Sayısı |
|
06.08.1991’den önce
|
15
|
3600
|
15 yıl
|
3600
|
15
|
3600
|
07.08.1991 – 06.08.1994
|
15
|
3600
|
15 yıl 8 ay
|
3680
|
16
|
3760
|
07.08.1994 – 06.08.1997
|
15
|
3600
|
16 yıl 4 ay
|
3760
|
17
|
3920
|
07.08.1997 – 06.08.2000
|
15
|
3600
|
17 yıl
|
3840
|
18
|
4080
|
07.08.2000 – 06.08.2003
|
15
|
3600
|
17 yıl 8 ay
|
3920
|
19
|
4240
|
06.08.2003 - .10.2008
|
15
|
3600
|
18 yıl
|
4000
|
20
|
4400
|
Örnek: ilk
defa 01.04.1996 tarihinde çalışmaya başlayan ve 01.05.2012 tarihine
kadar 3700 prim ödeme gün sayısı bulunan sigortalının, 03.05.1997
tarihinde almış olduğu rapora istinaden %76 oranında (2. derece) engelli
olduğuna karar verilmiştir.
Sigortalının.
506 sayılı Kanuna eklenen geçici 87. maddeye göre emekli olabilmesi
için herhangi bir yaş şartı aranmadan, 16 yıl 4 ay sigortalılık süresi
ile 3760 prim gün sayısı şartını yerine getirmesi gerekir.
Diğer
taraftan, 5510 sayılı Kanunda vergi indiriminden yararlanma nedeniyle
emekliliğe hak kazanma şartları yerine çalışma gücü kayıp oranına göre
emekliliğe hak kazanma hükmü getirilmiştir. Buna göre de ilk defa 2008
yılı Ekim ayı başından sonra sigortalı olanların engel durumlarına göre
erken emeklilik şartları çalışma gücü kayıp oranlarına göre
belirlenmektedir.
IV- VERGİ İNDİRİMİNDEN YARARLANMANIN TESPİTİ, İTİRAZ HAKKI
Vergi
indiriminden yararlanmak için, engel derecelerinin saptanmasına ilişkin
raporların hangi sağlık kuruluşlarından ne şekilde alınacağı, bunlara
ilişkin kararların, itirazların ve ihbarın hangi kuruluşlarca
değerlendirileceği 193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu ve Özürlülük Ölçütü,
Sınıflandırması ve Özürlülere Verilecek Sağlık Kurulu Raporları Hakkında
Yönetmelikle belirlenmiştir.
Söz
konusu Yönetmelik ile 193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu hükümlerine göre,
sakatlık indirimine esas olmak üzere düzenlenen raporlarda, raporu
düzenleyen sağlık kuruluşu tarafından işverenin bulunduğu yerdeki il
defterdarlığına gönderilen özürlü sağlık kurulu raporunun esas alınacağı
öngörülmüştür.
Ayrıca
aynı Yönetmelikte, düzenlenen rapora itiraz edilmesi durumunda, özürlü
sağlık kurulu raporuna; özürlü, velisi veya vasisi veyahut raporu
isteyen kurum tarafından itiraz edilebileceği, İlgililerin itiraz
dilekçesi ve ilk özürlü sağlık kurulu raporunun tasdikli bir örneği ile
birlikte, bulundukları ilin sağlık müdürlüğüne başvurmaları gerektiği de
öngörülmüştür. (3)
V- VERGİ İNDİRİM RAPORLARININ EMEKLİLİKTE DEĞERLENDİRİLMESİ
Sigortalıların
temin ettikleri vergi indirim raporlarını vergi indiriminden
yararlanmak için çalışırken işverene ibraz etmeleri gerekmekte ise de
emeklilik talebinden önce Sosyal Güvenlik Kurumuna ibraz etmeleri
yeterlidir.
Eski
tarihli vergi indirim raporlarının geçerli sayılmayacağı hususunda
herhangi bir hüküm bulunmadığından, raporun geçerliliği hususunda rapor
tarihinin herhangi bir önemi bulunmamaktadır. Yani sigortalı raporu ne
zaman almış olursa olsun emeklilik talebinden önce Sosyal Güvenlik
Kurumuna ibraz etmesi yeterlidir.
Ayrıca
engel durumunun işe girmeden önce veya sonra olmasının önemi olmadığı
gibi çalışırken vergi indiriminden yaralanıp yaralanmadığının da raporun
emeklilikte değerlendirilmesinde bir önemi bulunmamaktadır.
Zira engelli oranı, emeklilik şartlarının belirlenmesi için gereklidir.
5510sayılı
Kanunun geçici 10. maddesinde de Kanunun yürürlük tarihinden önce veya
sonra engelliliği nedeniyle vergi indiriminden yararlanmaya hak kazanmış
durumda olan, sigortalılar ibaresine yer verilerek raporun temin edilme
tarihinin bir öneminin bulunmadığı açıkça ortaya konmuştur.
Ancak,
Kanun gereği ihbar ve şikayet veya soruşturma sonucu Sosyal Güvenlik
Kurumu raporların yeniden teminini isteme hakkına sahiptir.
V- SONUÇ
Engelli
sigortalılara çalışırken engelleri oranında vergi indiriminden
yararlanmanın yanı sıra engel durumuna göre daha kolay şartlarla emekli
olabilme imkanı da sağlanmaktadır.
Engelli
sigortalıların erken emekli olabilme şartlarından yararlanabilmesi için
engellilik halinin ilk defa sigortalı olarak çalışmaya başlamadan önce
veya sonra oluşmasının herhangi bir önemi bulunmamaktadır.
Engelli
sigortalıların emeklilik şartları arasında belli bir sigortalılık
süresi ve prim ödeme gün sayısı şartı aranmakta ise de herhangi bir yaş
şartı aranmaması da bu kişilerin daha erken emekli olabilmelerine imkan
sağlamaktadır. Aylık hesabında, ise engelli sigortalıların aylık bağlama
oranları hususunda taban oran uygulanması, bu kişilere bağlanan
aylıkların, aynı gün ve kazanca sahip olanlardan genel şartlara göre
bağlanan aylıklara nazaran daha yüksek olmasını sağlamaktadır.
Ayrıca,
emekli aylıklarından herhangi bir vergi kesintisi yapılmadığından,
vergi indiriminden yararlanan sigortalıların erken emeklilik dışında
emekli olduktan sonra vergi indiriminden yararlanmaya devam etmeleri söz
konusu değildir.
Ayrıca,
tüm çalışanlar arasında norm ve standart birliği sağlamak amacı ile
yürürlüğe konulan 5510 sayılı Kanunun geçici maddesi ile de bu Kanundan
önce çalışmaya başlayanların kazanılmış haklarının korunması
amaçlanmıştır.
______________________
* EHGM Sigortalı Emeklilik Daire Başkanlığı Şube Müdürü
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder