Yazar: Mikail KILINÇ*
Yaklaşım / Kasım 2013 / Sayı: 251
I- GİRİŞ
Bilindiği
gibi, sosyal güvenlik reformuyla genel sağlık sigortası ve gelir testi
uygulaması gündeme gelmiş ve sosyal güvenlik reformu çerçevesinde
yürürlüğe giren 5510 sayılı Kanunla(1) genel sağlık sigortasına kademeli
olarak geçilmesi ve nihayetinde 01.01.2012 tarihi itibarıyla ülke
nüfusunun tamamının genel sağlık sigortası kapsamında olması ve bu tarih
itibarıyla genel sağlık sigortası kapsamında olmayanların gelir testine
tabi tutulmaları zorunluluğu öngörülmüştür.
Öncelikle
kimlerin hangi şartlarla genel sağlık sigortalısı olacakları 5510
sayılı Kanun’un 60. maddesinde sayılmıştır. Söz konusu şartlar dikkate
alındığında, bazı kişiler gelir testine tabi tutulmadan direk olarak
genel sağlık sigortalısı sayılacak ve bunlar adına zaten sağlık primi
ödendiğinden veya aylık ve gelir aldıklarından (yani sağlık primleri
çalışma esnasında zaten ödendiğinden) ayrıca bu kişiler için genel
sağlık sigortası primi alınmayacaktır.
Genel
sağlık sigortası açısında da prim ödemesin gerekenlerin prim oranları
5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu’nda
belirtilmiştir. Makalemizin konusunu Kanun’da belirlenen farklı genel
sağlık sigortası prim oranları oluşturmaktadır.
II- UYGULANMAKTA OLAN GENEL SAĞLIK SİGORTASI VE KAPSAMI
Genel sağlık sigortası, 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu’ndaki tanımına göre; “Kişilerin
öncelikle sağlıklarının korunmasını, sağlık riskleri ile karşılaşmaları
halinde ise oluşan harcamaların finansmanını sağlayan sigortayı”
ifade etmektedir. Genel sağlık sigortalısı tanımı yapılmakla birlikte
önemli bir durum da bu sigortanın kimleri kapsadığıdır. Adı geçen
Kanun’un 60. maddesinde kimlerin genel sağlık sigortalısı olduğu
sayılmıştır. Burada 3’lü bir sınıflandırma yapılabilir.
1- Yalnızca Genel Sağlık Sigortası Primine tabi olanlar.
2- Çalışması ya da sigortalılığı nedeniyle zorunlu Genel Sağlık Sigortası Primine tabi olanlar.
3- Çalışmasına rağmen Genel Sağlık Sigortası Primine tabi olmayanlar.
İlgili
maddeye göre yalnızca Genel Sağlık Sigortası Primine tabi olanlar,
çalışması ya da sigortalılığı nedeniyle zorunlu Genel Sağlık Sigortası
Primine tabi olanlar yani 1. ve 2. Sıradaki belirtilen kişiler;
Türkiye’de ikamet etmekte olanlardan;
- Hizmet akdi ile bir veya birden fazla işveren tarafından çalıştırılanlar,
- Köy ve mahalle muhtarları,
- Ticarî kazanç veya serbest meslek kazancı nedeniyle gerçek veya basit usulde gelir vergisi mükellefi olanlar,
- Gelir vergisinden muaf olup, esnaf ve sanatkâr siciline kayıtlı olanlar,
- Anonim şirketlerin yönetim kurulu üyesi olan ortakları, sermayesi paylara bölünmüş komandit şirketlerin komandite ortakları, diğer şirket ve donatma iştiraklerinin ise tüm ortakları,
- Tarımsal faaliyette bulunanlar,
- İsteğe bağlı sigortalılar,
- Zorunlu sigortalı olmayanlardan; harcamaları, taşınır ve taşınmazları ile bunlardan doğan hakları da dikkate alınarak, Kurumca belirlenecek test yöntemleri ve veriler kullanılarak tespit edilecek aile içindeki geliri kişi başına düşen aylık tutarı asgari ücretin üçte birinden fazla olan vatandaşlar,
- 25.08.1999 tarih ve 4447 sayılı Kanun gereğince işsizlik ödeneği ve ilgili kanunları gereğince kısa çalışma ödeneğinden yararlandırılan kişiler,
- Yukarıda sayılanlar dışında kalan ve başka bir ülkede sağlık sigortasından yararlanma hakkı bulunmayan vatandaşlar
genel sağlık sigortalısı olmakla birlikte adına Genel Sağlık Sigortası Primi ödenmek ya da kendi adına prim ödemek zorundadır.
Sigorta
kapsamı belirlendikten sonra kişilerin ne kadar prim ödeyeceği de 5510
sayılı Sosyal Sigortalar Kanunun Prim Oranları ve Devlet Katkısı isimli
81. maddesinde belirtilmiştir. Adı geçen maddenin 1. fıkrasının (d)
bendinde; “5. maddenin birinci fıkrasının (b) bendinde
belirtilenler için prim oranı, prime esas kazançlarının % 6’sıdır. Bu
prim oranının % 1’i kısa vadeli sigorta kolları, % 5’i genel sağlık
sigortası primidir. Aynı maddenin birinci fıkrasının (e) bendinde
belirtilen kursiyerler için prim oranı, prime esas kazançlarının %
13,5’idir. Bu prim oranının % 1’i kısa vadeli sigorta kolları, % 12,5’i
genel sağlık sigortası primidir.” denilmekte, ayrıca aynı maddenin (f) bendinde;
“Genel sağlık sigortası primi, kısa ve uzun vadeli sigorta kollarına
tâbi olanlar için 82. maddenin birinci fıkrasına göre hesaplanan prime
esas kazancın % 12,5’idir. Bu primin % 5’i sigortalı, % 7,5’i ise
işveren hissesidir. Yalnızca genel sağlık sigortasına tâbi olanlar ile
60. maddenin birinci fıkrasının (e) bendi ve bu Kanun’un geçici 13.
maddesinde belirtilenlerin genel sağlık sigortası primi, prime esas
kazancın % 12’sidir.” ifadeleriyle prim oranlarının ne olduğu belirtilmektedir. Adı geçen Kanun’un 60. maddesinin 8. fıkrasında; "19.03.1969
tarih ve 1136 sayılı Avukatlık Kanunu uyarınca avukatlık stajı yapmakta
olanlardan bu Kanun’a göre genel sağlık sigortalısı veya bakmakla
yükümlü olunan kişi durumunda olmayanlar staj süresi ile sınırlı olmak
üzere genel sağlık sigortalısı sayılır. Bu şekilde genel sağlık
sigortalısı sayılanların genel sağlık sigortası primleri Kanun’un 82.
maddesine göre belirlenen prime esas günlük kazanç alt sınırının otuz
günlük tutarının % 6’sıdır. Bu primler Türkiye Barolar Birliği
tarafından ödenir.” denilerek de avukatlık stajı
yapanların, genel sağlık sigortalısı ya da bakmakla yükümlü olunan kişi
olunmaması durumunda tabi olunan prim oranı belirlenmiştir. Aynı şekilde
isteğe bağlı sigortalılar açısından da aynı Kanun’un 52. maddesinin 1.
fıkrasında, “İsteğe bağlı sigorta primi, 82. maddeye göre
belirlenen prime esas kazancın alt sınırı ile üst sınırı arasında,
sigortalı tarafından belirlenen prime esas aylık kazancın % 32’sidir.
Bunun % 20’si malûllük, yaşlılık ve ölüm sigortaları primi, % 12’si
genel sağlık sigortası primidir. 51. maddenin üçüncü fıkrasında
belirtilenler için 82. maddeye göre belirlenen prime esas kazancın alt
sınırı ile üst sınırı arasında olmak kaydıyla belirlenen günlük kazanç
ve gün sayısı üzerinden malûllük, yaşlılık ve ölüm sigortaları ile genel
sağlık sigortası primi alınır.” ödenecek genel sağlık sigortası prim oranı belirtilmiştir.
Tüm
bu prim oranlarına ilişkin hükümler beraber değerlendirildiğinde
görülmektedir ki sağlık alanında verilen aynı hizmete karşılık prim
olarak, Sigorta Primine Esas Kazancın % 5’i, % 6’sı, % 12’si ve %
12,50’si olmak üzere olarak kişilere göre değişen 4 çeşit prim oranı
bulunmaktadır.
Tablo-1: Sigortalı ve Uygulanan Genel Sağlık Sigortası Prim Oranları
SİGORTALI
|
PRİM ORANI
|
3308
sayılı Kanun’da Belirtilen Aday Çırak, Çırak ve İşletmelerde Mesleki
Eğitim Gören Öğrencilerden Bakmakla Yükümlü Olunmayanlar
|
% 5,00
|
Meslek
Liselerinde Okumakta İken veya Yüksek Öğrenimleri Sırasında Staja Tabi
Tutulan Öğrenciler ile 2547 sayılı Kanun Uyarınca Üniversitelerde Kısmi
Zamanlı Çalıştırılan Öğrencilerden Bakmakla Yükümlü Olunmayanlar
|
% 5,00
|
1136 sayılı Kanun Kapsamında Avukatlık Stajı Yapmakta Olanlardan Bakmakla Yükümlü Olunmayanlar
|
% 6,00
|
4046 sayılı Kanun’un 21. Maddesi Kapsamında İş Kaybı Tazminatı Alanlar
|
% 12,00
|
Kamu İdarelerinde İş Akdi Askıda Olanlar
|
% 12,00
|
İsteğe Bağlı Sigortalı Olanlar
|
% 12,00
|
5510 sayılı Kanun’un 4. Maddesinin Birinci Fıkrasının (a) Bendi Kapsamında Hizmet Akdine İstinaden Çalışan Sigortalılar
|
% 12,50
|
Birleşik Krallıkta İkamet Edenler ve İsviçre Vatandaşı Olanlardan Uzun Vadeli Sigorta Kolunun Uygulanmasını Talep Etmeyenler
|
% 12,50
|
İstisna Akdine İstinaden Almanya’ya Götürülen Türk İşçiler
|
% 12,50
|
İşsizlik Sigortası Hariç 180 Gün Fiili Hizmet Süresi Zammına Tabi Çalışanlar
|
% 12,50
|
İşsizlik Sigortası Hariç 60 Gün Fiili Hizmet Süresi Zammına Tabi Çalışanlar
|
% 12,50
|
İşsizlik Sigortası Hariç 90 Gün Fiili Hizmet Süresi Zammına Tabi Çalışanlar
|
% 12,50
|
Tüm Sigorta Kollarına Tabi Çalışıp 180 Gün Fiili Hizmet Süresi Zammına Tabi Çalışanlar
|
% 12,50
|
Tüm Sigorta Kollarına Tabi Çalışıp 60 Gün Fiili Hizmet Süresi Zammına Tabi Çalışanlar
|
% 12,50
|
Tüm Sigorta Kollarına Tabi Çalışıp 90 Gün Fiili Hizmet Süresi Zammına Tabi Çalışanlar
|
% 12,50
|
Tüm Sigorta Kollarına Tabi Olup İşsizlik Sigortası Primi Kesilmeyenler
|
% 12,50
|
Türk İşverenler Tarafından Sosyal Güvenlik Sözleşmesi İmzalanmamış Ülkelere Götürülerek Çalıştırılan Türk İşçileri
|
% 12,50
|
Türkiye İş Kurumu Tarafından Düzenlenen Eğitimlere Katılan Kursiyerlerden Bakmakla Yükümlü Olunmayanlar
|
% 12,50
|
Yeraltında Gruplu (Münavebeli) Çalışanlar
|
% 12,50
|
Yeraltında Sürekli Çalışanlar
|
% 12,50
|
Yerüstü Gruplu Çalışanlar
|
% 12,50
|
Kaynak: 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu
Dikkat
edilecek olursa verilmekte olan sağlık hizmeti aynı iken, 3308 sayılı
Kanun’da Belirtilen Aday Çırak, Çırak ve İşletmelerde Mesleki Eğitim
Gören Öğrencilerden Bakmakla Yükümlü Olunmayanlar (% 5), Meslek
Liselerinde Okumakta İken veya Yüksek Öğrenimleri Sırasında Staja Tabi
Tutulan Öğrenciler (% 5) ile 2547 sayılı Kanun Uyarınca Üniversitelerde
Kısmi Zamanlı Çalıştırılan Öğrencilerden Bakmakla Yükümlü Olunmayanlar
(% 5) ve 1136 sayılı Kanun Kapsamında Avukatlık Stajı Yapmakta
Olanlardan Bakmakla Yükümlü Olunmayanlar (% 6) için prim oranları normal
Genel Sağlık Sigortası Prim Oranının % 50’sine yakın bir seviyede
belirlenmiştir. Buradaki temel amacın, "Tüm gelir seviyesindeki
kişileri Genel Sağlık Sigortası kapsamına alarak herkese eşit, adil ve
kolay erişilebilir bir sağlık hizmeti sağlamak" olduğu öngörülebilir.
Anayasa’nın 56. maddesinde; “Herkes, sağlıklı ve dengeli bir çevrede yaşama hakkına sahiptir.
Çevreyi geliştirmek, çevre sağlığını korumak ve çevre kirlenmesini önlemek Devletin ve vatandaşların ödevidir.
Devlet,
herkesin hayatını, beden ve ruh sağlığı içinde sürdürmesini sağlamak;
insan ve madde gücünde tasarruf ve verimi artırarak, işbirliğini
gerçekleştirmek amacıyla sağlık kuruluşlarını tek elden planlayıp hizmet
vermesini düzenler.
Devlet, bu görevini kamu ve özel kesimlerdeki sağlık ve sosyal kurumlarından yararlanarak, onları denetleyerek yerine getirir.
Sağlık hizmetlerinin yaygın bir şekilde yerine getirilmesi için kanunla genel sağlık sigortası kurulabilir.” denilerek kişilerin sağlık hakları Anayasal güvence altına alınmıştır.
5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu’nun “Sağlık Hizmetleri ve Diğer Haklar” başlıklı 62. maddesinde; “Bu
Kanun gereğince genel sağlık sigortasından sağlanacak sağlık
hizmetlerinden ve diğer haklardan yararlanmak, genel sağlık sigortalısı
ve bakmakla yükümlü olduğu kişiler için bir hak, Kurum için ise bu
hizmet ve hakların finansmanını sağlamak bir yükümlülüktür.
Sağlık hizmetlerinden ve diğer haklardan genel sağlık sigortalısı ile bakmakla yükümlü olduğu kişiler yararlandırılır.
Bu
Kanun kapsamındaki kişilere sağlanacak sağlık hizmetleri ve diğer
haklar ile kişilerden alınan primlerin tutarı arasında ilişki
kurulamaz.” hükmü amirdir. Dolayısıyla kişiler hangi
oradan prim öderlerse ödesinler verilecek sağlık hizmetinin kalitesi ve
içeriği değişmeyecektir. Bu çerçevede kişilerden farklı oranlarda prim
alınsa da verilen hizmet aynı olmaktadır.
III- SONUÇ
5510
sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu’na göre;
kişilerin öncelikle sağlıklarının korunmasını, sağlık riskleri ile
karşılaşmaları halinde ise oluşan harcamaların finansmanını sağlamak
amacıyla Genel Sağlık Sigortası oluşturulmuştur. Adı geçen Kanun’un 60.
maddesinde ise kimlerin genel sağlık sigortalısı olduğu maddeler halinde
belirtilmiştir. İlgili Kanun genel olarak değerlendirildiğinde, % 5, %
6, % 12, ve % 12,50 olmak üzere 4 çeşit genel sağlık sigortası primi
belirlenmiştir. Kişiler kendileri adına ya da kişilerin adına ödenmesi
gereken prim oranları her ne kadar farklı belirlenmiş olsa da sağlanan
imkan ve hizmetler herkesin için eşit düzeydedir.
* Sosyal Güvenlik Kurumu Müfettiş Yrd.
(1) 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu, 16.06.2006 tarih ve 26200 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder