Yazarlar: Zeynep Sena KARAMAN*
Halil Ufuk KÖK**
Yaklaşım / Kasım 2013 / Sayı: 251Halil Ufuk KÖK**
I- GİRİŞ
Trafik
kazalarında kazalının tüm tedavi masrafları Sosyal Güvenlik
Kurumu(SGK)’unca karşılanmakta, kazaya uğrayan sigortalıya çalışamadığı
sürelerde geçici iş göremezlik ödeneği ödenmekte, trafik iş kazalarında
iş kazası geliri ve şartları mevcutsa ölüm aylığı bağlanmaktadır.
5510
sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu(1) ile trafik
kazalarında Kurum’un rücu hakkında önemli değişikliklere gidilmiştir.
Ayrıca 13.02.2011 tarihli 6111 sayılı Kanun’un 59. maddesi ile(2) 2918
sayılı Karayolları Trafik Kanunu’nun 98. maddesi değiştirilmiş ve
kazazedenin sosyal güvencesi olup olmadığına bakılmaksızın tüm tedavi
giderlerinin SGK tarafından karşılanacağı düzenlenmiştir.
Bu
çalışmada trafik kazası olması durumunda tedavi masrafları bakımından
Kurum’un ödeme yükümlülüğü ve sigorta şirketlerinin sorumlulukları
hakkında Yargı Kararları da dikkate alınarak değerlendirme
yapılacaktır.
II- TRAFİK KAZALARINDA TEDAVİ MASRAFINDAN SORUMLULUK
Yasa
koyucu tarafından, trafik kazası nedeniyle sağlık hizmet sunucularınca
verilen tedavi hizmet bedellerinin tamamının SGK tarafından karşılanması
esasının getirilmesi amacıyla 25.02.2011 tarihli Resmi Gazete’de
yayımlanarak yürürlüğe giren 13.02.2011 tarih 6111 sayılı Kanun’un 59.
maddesi ile 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu’nun 98. maddesi
değiştirilmiş, anılan değişiklik ile “Trafik kazaları
sebebiyle üniversitelere bağlı hastaneler ve diğer bütün resmî ve özel
sağlık kurum ve kuruluşlarının sundukları sağlık hizmet bedelleri,
kazazedenin sosyal güvencesi olup olmadığına bakılmaksızın SGK
tarafından karşılanır. Trafik kazalarına sağlık teminatı sağlayan
zorunlu sigortalarda; sigorta şirketlerince yazılan primlerin ve Güvence
Hesabınca tahsil edilen katkı paylarının %15’ini aşmamak üzere, münhasıran bu teminatın karşılığı olarak
Hazine Müsteşarlığı’nca sigortacılık ilkeleri çerçevesinde maktu veya
nispi olarak belirlenen tutarın tamamı sigorta şirketleri ve 03.06.2007
tarih ve 5684 sayılı Sigortacılık Kanunu’nun 14. maddesinde düzenlenen
durumlar için Güvence Hesabı tarafından SGK’ya aktarılır. Söz konusu
tutar, ilgili sigorta şirketleri için sigortacılık ilkelerine göre ayrı
ayrı belirlenebilir. Aktarım ile sigorta şirketlerinin ve Güvence
Hesabının bu teminat kapsamındaki yükümlülükleri sona erer. Hazine
Müsteşarlığı’nın bağlı bulunduğu Bakanlığın teklifi üzerine Bakanlar
Kurulu söz konusu tutarı %50’sine kadar artırmaya veya azaltmaya
yetkilidir...” hükmü getirilmiştir.
Başbakanlık
(Hazine Müsteşarlığı) tarafından da Trafik Kazaları Nedeniyle
İlgililere Sunulan Sağlık Hizmet Bedellerinin Tahsiline İlişkin Usul ve
Esaslar Hakkında Yönetmelik(3) yayımlanmıştır. Anılan Yasa ve Yönetmelik
çerçevesinde trafik kazaları sonucu oluşan sağlık giderlerinin
karşılanmasına ilişkin usul ve esaslar SGK’nın 2012/5 sayılı Genelgesi
ile belirlenmiştir.
Yargıtay
Hukuk Genel Kurulu süresinde aktarılmayan prim ve katkı payları için
sigorta şirketlerine karşı 5510 sayılı Kanun’un 89. maddesine göre takip
yaparak tahsil yetkisi bulunduğu gözetildiğinde, trafik kazası
nedeniyle sigortalıya yapılan tedavi giderleri için prim aktarımı
yapılmış olması şartına bağlı olmaksızın, 6111 sayılı Kanun’un 59.
maddesi ile 2918 sayılı Kanun’un 98. maddesinde yapılan değişikliğin
yürürlük tarihi olan 25.02.2011 tarihinden itibaren, sigorta
şirketlerine, Güvence Hesabına, sürücü ve işletene karşı, Kurum’un rücu
hakkının sona erdiği görüşünü benimsemiştir(4). Bu sebeple
25.02.2011 tarihinden itibaren bedeli sigorta şirketi tarafından
ödenmemiş tedavi masraflarından (trafik kazası bu tarihten önce veya
sonra gerçekleşmiş olsun fark etmemektedir) sigorta şirketleri değil
SGK sorumlu olacaktır.
SGK’nın
2012/5 sayılı Genelgesi ile düzenlendiği üzere trafik kazalarına bağlı
tıbbi malzeme, ilaç, yol, gündelik ve refakatçi giderleri Kurum
tarafından SUT (Sağlık Uygulama Tebliği) hüküm ve ekleri esas alınarak
Kurum’ca karşılanmaktadır.
Yasal
düzenleme öncesi kazalı poliçe limiti dahilinde yapmış olduğu tüm
tedavi masraflarını sigorta şirketi veya kazayı yapan aracın mali
mesuliyet sigortası yoksa veya kazayı yapan araç belirsizse Güvence
Hesabından alabilmekte idi. Yasal düzenleme sonrası ise SGK tarafından
SUT hükümlerine göre ödeme yapılarak ödenecek tutar sınırlandırılmıştır.
Bu husus çekişme konusu olabilecektir. Bizim kanaatimiz Yasa ödenecek
tedavi masraflarının kapsamına yönelik olarak SGK’ya, SUT’a göre ödeme
yapılmasını sağlayıcı bir alan bırakmaktadır. Ödemeler SUT hükümleri ile
sınırlandırılmış ise de SGK ödemelerini poliçe limiti ile
sınırlamadığından burada denge sağlanmıştır. Ayrıca SUT hükümlerine göre
ödeme yapılacak olması bu hususta oluşabilecek suiistimalleri de
önleyici niteliktedir.
SGK
trafik kazası sebebi ile ödemiş olduğu tedavi masraflarını 5510 sayılı
Yasa’nın 76. maddesi uyarınca kusurlu kişilerden tazmin etme hakkına
sahiptir. Fakat trafik kazalarında çoğunlukla kusurlu kişiler, sürücü ve
işleten olacağından artık iş kazası olsun olmasın trafik kazalarında
tedavi masrafı bakımından SGK’nın rucuen tazminat davası açma hakkı
kalmamıştır. Çok spesifik olaylarda bu mümkün olabilecektir. Örneğin
trafik kazası karayolundaki kusur nedeniyle gerçekleşmesi durumunda
Karayolları Genel Müdürlüğü’ne tedavi masrafı bakımından dava
açılabilecektir.
2012/5
sayılı genelgede de belirtildiği üzere yasal düzenleme tarihi olan
25.02.2011 tarihinden önce meydana gelen trafik kazaları nedeniyle
ilgili sigorta şirketlerinden ve Güvence Hesabından tahsil edilen
tutarlar bakımından ilgili sigorta şirketlerine ve Güvence Hesabına
herhangi bir iade yapılmamaktadır.
Ayrıca
yasal düzenlemeler uyarınca SGK tedavi görene veya tedavi masrafı
ödenmemiş ise Kurumla sözleşmeli/protokollü üniversitelere bağlı
hastaneler ve diğer bütün resmi ve özel sağlık kurum ve kuruluşlarına
ödeme yapabilecektir.
Örneğin
yasa sonrası sorumluluğu kalktığı halde aracın mali mesuliyet sigortası
yapan sigorta şirketi, tedavi masrafını ödemiş ise veya özel sağlık
sigorta şirketi tedavi masrafını ödemiş ise ödemiş olduğu bu tutarı
SGK’ya tazmin ettirmesi hukuken mümkün olamayacaktır. Geçiş döneminde
sorun yaşanmaması bakımından SGK, sigorta şirketlerine ödeme yapmıştır
fakat bu durum süreklilik arz etmeyecektir. Nitekim benzer bir davada
özel sağlık sigorta şirketi sigortalısı adına ödemiş olduğu sağlık
giderinin SUT’a isabet eden kısmını, ödemenin kendilerince yapılmasa idi
SGK tarafından yapılacağını iddia ederek SGK’dan talep etmiştir.
Yargıtay 11. Hukuk Dairesi özel sağlık sigorta şirketinin sigortalattığı
kişinin yasal halefiyet hakkını sadece zarar sorumlularına karşı
kullanabilmesinin mümkün olduğuna, zarar sorumlusu olmayan SGK’ya rücu
hakkının olmadığına karar vermiştir(5).
III- GEÇİCİ İŞ GÖREMEZLİK ÖDENEĞİ TEDAVİ MASRAFI KAPSAMINDA DEĞİLDİR
Trafik
kazası geçiren sigortalıya trafik kazası nedeniyle yaralanma tarihi ile
tedavi sonrasında tamamen iyileşmesine kadar geçen süre içinde, diğer
bir anlatımla geçici sakatlık döneminde iş kazası veya hastalık
sigortasından geçici iş göremezlik ödeneği ödenmektedir.
Sigorta
şirketleri geçici iş göremezlik ödeneğinin maddi zarar kapsamında
olmadığını veya yeni düzenleme sonrası tedavi masrafı kapsamında
olduğunu iddia ederek geçici iş göremezlik ödeneğinden sorumlu
olmayacaklarını savunmaktadırlar.
Yargıtay
Hukuk Genel Kurulu trafik kazası sonucu yaralanmanın doğal bir sonucu
olan ve kişi iyileşinceye kadar geçen geçici sakatlık döneminde ödenen
geçici iş göremezlik ödeneğinin, 2918 sayılı Kanun’un 85. maddesi
kapsamı içinde yer alan bedeni zararlardan olması ve ayrıca aynı Kanun’un 92. ve Genel Şartların 3. maddesi ile kapsam dışında bırakılan tutarlar içinde bulunmaması nedeniyle tedavinin gerektirdiği gider olarak zorunlu mali sorumluluk sigortası (trafik sigortası) kapsamında olduğunu kabul etmektedir.
Geçici
iş göremezlik ödeneği maddi zarar kapsamındadır. Nitekim sigortalı ve
hak sahiplerinin açmış oldukları maddi tazminat davalarında da Kurum’un
ödediği geçici iş göremezlik ödenekleri maddi zarar miktarından
düşülmektedir. Bu sebeple geçici iş göremezlik ödeneği tedavi masrafı
içerisinde düşünülemeyeceğinden 13.02.2011 tarih 6111 sayılı Kanun’un
59. maddesi ile 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu’nun 98. maddesinde
yapılan değişiklik sonrası da sigorta şirketleri geçici iş göremezlik
ödeneğinden sorumlu olacaklardır.
IV- SONUÇ
Yargıtay
Hukuk Genel Kurulu’nun Kararı(6) ile trafik kazalarında tedavi
masraflarındaki hukuki belirsizlik büyük oranda giderilmiştir. Yeni
düzenleme SGK’nın tüm trafik kazasına yönelik davalarda taraf olmasının
önünü açarak ayrı bir yük oluşturmuştur. Zaman içerisinde bu yeni yasal
düzenlemeden kaynaklı davalarla işleyişteki diğer belirsizlikler
giderilebilecektir.
* İstanbul Sosyal Güvenlik Kurumu İl Müdür Yrd.
** İstanbul Sosyal Güvenlik Kurumu İl Müdürlüğü, Yetkili Avukat
(1) 16.06.2006 tarih ve 26200 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
(2) 25.02.2011 tarihli Gazete’de yayımlanmıştır.
(3) 27.08.2011 tarih ve 28038 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
(4) Yargıtay Hukuk Genel Kurulu’nun, 13.03.2013 tarih ve E. 2012/10-1156, K. 2013/339 sayılı Kararı.
(5) Yrg. 11. HD.’nin, 06.05.2013 tarih ve E. 2012/9614, K. 2013/9161 sayılı Kararı.
(6) Yrg. HGK’nın, 13.3.2013 tarih ve E. 2012/10-1156, K.2013/339 sayılı Kararı.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder